loader

Sarbatorim Romania

Acum zece ani, Fondul Proprietatea (Fondul) a fost creat pentru despagubirea romanilor ale caror proprietati au fost confiscate in timpul fostului regimului comunist, iar noi am fost numiti in calitate de administrator de investitii in septembrie 2010.

Colegul meu, Grzegorz Konieczny, din Bucuresti, a condus eforturile de listare ale Fondului pe Bursa de Valori Bucuresti in 2011, iar acum Fondul isi face debutul pe London Stock Exchange pe 29 aprilie. In onoarea acestei ocazii, l-am rugat pe Greg sa isi impartaseasca impresiile cu privire la realizarea de investitii in Romania de astazi, precum si la schimbarile interesante care au avut loc in ultimii ani.

 

Perspectivele macroeconomice ale Romaniei

 

Cresterea economica a Romaniei a depasit majoritatea tarilor din Europa anul trecut si credem ca economia Romaniei poate continua sa creasca intr-un ritm similar sau chiar mai mare decat cresterea produsului intern brut (PIB) de 2,8% in 2014.1 Romania are acces la fondurile structurale ale Uniunii Europene (UE), care sunt unul dintre principalele instrumente ale UE menite sa sustina cresterea economica, micsorand in acelasi timp disparitatile dintre regiunile UE. In opinia noastra, cresterea Romaniei pe viitor este dependenta in mare masura de o crestere a absorbtiei fondurilor UE, care pot oferi o sursa semnificativa de finantare pentru proiecte actuale si viitoare, precum si pentru cheltuielile guvernamentale pentru atat de necesarele proiecte de infrastructura.

 

Mai multe prognoze pentru Romania arata foarte bine in prezent. Banca Mondiala estimeaza ca economia Romaniei va creste in medie cu 3% pe an in perioada 2015 – 2017, impulsionata de cererea interna puternica2. Suntem de parere ca un nou acord de imprumut cu Fondul Monetar International (FMI) ar putea sa ajute de asemenea cresterea economica in Romania prin cresterea stabilitatii financiare a tarii, oferind in acelasi timp supraveghere in ceea ce priveste implementarea reformelor structurale. Romania a implementat o ajustare fiscala majora, in special prin reducerea cheltuielilor si a anumitor taxe. Taxa pe valoare adaugata (TVA) pentru toate produsele alimentare, precum si pentru bauturile non-alcoolice, va fi redusa de la 24% la 9% incepand din 1 iunie 2015, a anuntat Primul Ministru la inceputul lunii aprilie. In plus, TVA pentru toate celelalte produse va fi redusa de la 24% la 20% din 1 ianuarie, 2016.

 

La inceputul lunii aprilie, agentia de rating Standard & Poor’s a confirmat ratingurile Romaniei pentru datoria externa pe termen scurt si lung la BBB-/A-3 (cel mai mic rating din categoria investment grade), cu o perspectiva stabila3. De asemenea, S&P estimeaza ca economia Romaniei ar putea creste in medie cu aproape 3% pe an in perioada 2015 – 2018, pe fondul cresterii consumului intern. Desi raportul dintre datoria publica si PIB a crescut in mod semnificativ incepand cu 2006 – 2007, se afla in continuare la un nivel relativ moderat (in jurul valorii de 40%)4. Consumul intern si-a revenit semnificativ si am observat o crestere puternica a exporturilor Romaniei. Credem ca cresterea consumului are baze solide in 2015, insa investitiile sunt in continuare ramase in urma. Cu toate acestea, similar cresterii economice in general, investitiile ar putea fi stimulate partial de o mai buna absorbtie a fondurilor UE. in plus, Romania a inregistrat un excedent de cont curent de 285 milioane de euro in primele doua luni ale lui 2015, comparativ cu un deficit de cont curent de 201 milioane de euro in aceeasi perioada a lui 2014.5 De asemenea, vedem lupta permanenta a guvernului Romaniei impotriva coruptiei, lupta care s-a intensificat in lunile recente, ca pe un factor pozitiv pentru investitori.

 

 

Progres in zona privatizarilor

 

Suntem incurajati de eforturile Romaniei in ceea ce priveste privatizarile, inclusiv listarile recente ale anumitor companii de stat esentiale pentru sectorul energetic pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Unele dintre aceste companii au fost, de asemenea, listate prin intermediul certificatelor de depozit globale (GDR-uri) pe Bursa de Valori de la Londra. Exista, de asemenea,o serie de oferte publice initiale (IPO-uri) preconizate in viitor, inclusiv a unui mare producator de hidroenergie din Romania. Romania este clasificata in acest moment de catre furnizorul de indici MSCI ca fiind o piata de frontiera, insa oficialii romani par hotarati sa implementeze schimbarile necesare pentru promovarea la statutul de piata emergenta; suntem incurajati de eforturile Guvernului Romaniei pentru a-si imbunatati in continuare piata de capital. Astfel, exista mai multe eforturi in curs de derulare coordonate de catre guvern, bursa de valori locala, autoritatea de reglementare locala si cativa factori de decizie cheie din piata de capital a Romaniei pentru a accelera dezvoltarea pietei de capital. Una dintre aceste initiative in aceasta directie isi propune sa identifice si sa elimine opt bariere care incetinesc dezvoltarea pietelor de capital. impreuna cu alta initiativa, lansata de catre reglementatorul pietei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, aceste programe au scopul de a facilita accesul investitorilor in Romania.

 

Romania a implementat un cod de guvernanta corporativa foarte ambitios pentru companiile de stat, care a generat rezultate pozitive pentru diverse companii, inclusiv performante financiare imbunatatite, eficienta operationala si competitivitate, transparenta mai mare, precum si un mai mare simt de responsabilitate din partea directorilor generali si a consiliilor de administrare. in opinia noastra, eforturile de intarire a guvernantei corporative trebuie sa fie continuate, avand in vedere ca aceasta joaca un rol important pentru imbunatatirea performantei companiilor de stat si asigurarea potentialilor investitori ca acestea sunt pe o cale ireversibila de restructurare. Intreprinderile de stat sunt o parte esentiala din economia Romaniei, iar noi credem ca procesul de imbunatatire a eficientei si profitabilitatii lor trebuie sa continue. Vedem implementarea standardelor de guvernanta corporativa ca pe un pas in directia corecta, insa mai sunt multe de facut din punctul de vedere al imbunatatirilor atat de necesare in ceea ce priveste consiliile de administratie independente, managerii profesionisti si listarile.

 

Investitiile straine si pietele de capital

 

Investitiile straine directe sunt in crestere in Romania, avansand cu 45% de la an la an la 409 milioane de euro in primele doua luni ale anului 2015, conform Bancii Nationale a Romaniei (BNR) 6. in opinia noastra, reformele structurale, inclusiv eforturi pentru o mai buna predictibilitate fiscala, impreuna cu un nou acord cu FMI, ar trebui sa creasca increderea investitorilor in Romania. in plus, credem ca eforturile depuse pentru a facilita accesul investitorilor la piata de capital locala, acces care a fost destul de dificil in trecut, reprezinta pasi pozitivi catre atragerea mai multor investitii straine in Romania. Credem ca dezvoltarea pietei de capital si o lichiditate crescuta a BVB ar fi factori benefici pentru atragerea mai multor investitori straini. De asemenea, vedem predictibilitatea in politica fiscala ca fiind esentiala pentru a stimula investitiile; redactarea unei noi legislatii si modificarea actualei legislatii prin intermediul ordonantelor de urgenta ar trebui evitate. Credem ca toate modificarile ar trebui sa treaca prin Parlament, iar dezbaterea publica ar trebui sa fie o componenta cheie a procesului legislativ.

 

 

Oportunitati - si riscuri de investitii

 

Actiunile romanesti ni se par in general subevaluate in comparatie cu alte tari din regiune. Spre exemplu, in luna martie 2015, raportul price-earnings (P/E) pentru Indicele BET din Romania era 9,9, iar Indicele XU100 din Turcia era 10,1, Indicele WIG din Polonia era 14,4, in timp ce Indicele BUX din Ungaria era 13,6.7 De asemenea, credem ca randamentele dividendelor actiunilor romanesti au fost la randul lor atractive. Vedem in continuare oportunitati potentiale bune in sectoarele infrastructura si energie din Romania. Principalele motoare ar trebui sa fie privatizarile (inclusiv IPO-uri si SPO-uri) care ar putea avea ca rezultate imbunatatirea eficientei, o mai buna guvernanta corporativa si o mai buna absorbtie a fondurilor UE alocate Romaniei. in plus, anticipam o continuare a cresterii consumului intern in contextul imbunatatirii economiei, care ar trebui de asemenea sa stimuleze o revenire a sectorului bancar.

 

Riscurile investitiilor in Romania includ volatilitatea politica, lipsa unui nou acord cu FMI, intarzieri in implementarea reformelor structurale si o absorbtie scazuta a fondurilor EU. Lipsa predictibilitatii ramane de asemenea o problema esentiala, descurajand multi investitori. O taxa neanuntata pe constructiile speciale, care a redus semnificativ marja de profit a companiilor din sectorul energetic, a fost introdusa la scurt timp dupa IPO-ul uneia dintre aceste companii. De asemenea, rata reglementata de profit a distribuitorilor de electricitate a fost redusa la numai cateva luni dupa IPO-ul celui mai mare distribuitor si furnizor de electricitate din Romania.

 

Romania si Euro

 

Obiectivul Romaniei de a adopta moneda euro pana in 2019 ar putea fi atins, in opinia noastra, cu conditia ca cresterea economica a tarii sa continue intr-un ritm stabil si sa continue sa se imbunatateasca in sectoare cheie. Pentru a analiza nivelul de pregatire al Romaniei pentru a adopta moneda euro, diversi indicatori de tranzitie ar putea fi utilizati, conform Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Acestia includ privatizarile la scara larga, privatizarile la scara redusa, guvernanta si restructurarea intreprinderilor, liberalizarea preturilor, un sistem de comert si forex si o politica de competitie. in comparatie cu situatia altor state la momentul adoptarii euro, cum ar fi Slovacia (2009), Estonia (2011), Letonia (2014) si Lituania (2015), credem ca Romania inca are nevoie sa faca

 

Imbunatatiri semnificative, in special in ceea ce priveste guvernanta si restructurarea intreprinderilor, precum si politica de competitie. Credem ca progrese in aceste domenii ar putea debloca potentialul de crestere al Romaniei si ar putea asigura o mai buna pregatire pentru obiectivul adoptarii monedei euro pana in 2019.

 

 

Relaxarea cantitativa si Romania

 

Programul de relaxare cantitativa (quantitative easing – QE) al Bancii Centrale Europene (BCE) subliniaza dorinta bancii centrale de a injecta lichiditate in piete, iar acest lucru s-ar putea reflecta in mod pozitiv asupra pietei de capital a Romaniei, in opinia noastra. in plus, programul de QE ofera BNR mai mult spatiu de manevra in ceea ce priveste relaxarea monetara; banca centrala a Romaniei a scazut rata de referinta la un nivel record de 2% in luna martie. In acelasi timp, credem ca presiunea de scadere exercitata ca urmare a programului de QE a BCE asupra ratelor dobanzilor pentru depozite si obligatiuni de stat ar putea stimula in continuare investitiile straine si consumul.

 

Comentariile, opiniile si analizele Dr. Mobius si ale D-lui Konieczny reprezinta viziunea lor personala si au scopuri strict informationale si de interes general si nu ar trebui sa fie considerate sfaturi individuale pentru investitii sau recomandari sau solicitari de a vinde, cumpara sau detine o valoare mobiliara sau de a adopta o anumita strategie de investitii. Acestea nu constituie consiliere legala sau fiscala. Informatia din acest material este redata conform datei postarii si s-ar putea schimba fara anunt prealabil si nu se doreste a fi o analiza completa a fiecarui fapt material referitor la orice tara, regiune, piata sau investitie.

 

In pregatirea acestui material este posibil sa se fi folosit date furnizate de terte parti si Franklin Templeton Investments (“FTI”) nu a verificat, validat sau auditat aceste date in mod independent. FTI nu isi asuma nicio raspundere pentru nicio pierdere rezultata ca urmare a utilizarii acestor informatii, iar folosirea comentariilor, opiniilor si analizelor din acest material este doar la latitudinea utilizatorului. Este posibil ca produsele, serviciile si informatiile sa nu fie disponibile in toate jurisdictiile si sunt oferite de afiliati FTI si/sau distribuitorii acestora dupa cum permit legile si reglementarile locale. Va rugam sa consultati propriul consilier pentru mai multe informatii cu privire la disponibilitatea produselor si serviciilor in jurisdictia dvs.

 

Care sunt riscurile?

 

Toate investitiile implica riscuri, inclusiv posibila pierdere a principalului. Investitiile in valori mobiliare straine implica riscuri speciale, inclusiv fluctuatii valutare, instabilitate economica si politica. Investitiile in piete emergente, in cadrul carora este inclusa subsectiunea pietelor de frontiera, implica riscuri sporite ca urmare a acelorasi factori, in plus fata de riscurile asociate cu dimensiunea mai redusa a acestor piete, lichiditatea mai scazuta si lipsa unor cadre legale, politice, sociale sau de afaceri stabilite, care sa sprijine pietele de valori mobiliare. Deoarece aceste cadre sunt, de obicei, chiar mai pu?in dezvoltate in pie?ele de frontiera, precum ?i ca urmare a diver?ilor factori care includ poten?ialul crescut pentru o volatilitate extrema a preturilor, lipsa de lichiditate, barierele in calea comer?ului ?i controlul schimbului valutar, riscurile asociate cu pie?ele emergente sunt amplificate in pie?ele de frontiera.

 

1. Sursa: INS Romania www.insse.ro, Aprilie 2015.

2. Sursa: Banca Mondiala. Nu exista nici o garantie ca orice prognoza se va realiza. 3. Sursa: Standard & Poor’s, Februarie 2015. Accesati www.franklintempletondatasources.com pentru mai multe informatii legate de furnizorii de date.

4. Sursa: Eurostat, 2014.

5. Sursa: Institutul National de Statistica al Romaniei (INS).

6. Sursa: Banca Nationala a Romaniei.

7. Sursa: Bloomberg L.P. La data de 31 martie, 2015. Raportul P/E este un raport de evaluare al pretului curent al actiunilor unei companii comparat cu veniturile pe actiune. Indicii nu sunt administrati si nu se poate investi in mod direct intr-un indice.

Autori

foto
FONDUL PROPRIETATEA SA