Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Raportare semestrul I 2025: Companiile au la dispozitie doar 7 zile sa transmita cu mare acuratete datele financiar-contabile | DoingBusiness.ro
loader
Raportare semestrul I 2025: Companiile au la dispozitie doar 7 zile sa transmita cu mare acuratete datele financiar-contabile

Raportare semestrul I 2025: Companiile au la dispozitie doar 7 zile sa transmita cu mare acuratete datele financiar-contabile

Autori: Diana Lupu, Partener, Global Compliance and Reporting, EY Romania si Ana-Maria Nitu, Senior Manager, Global Compliance and Reporting, EY Romania

In plin sezon de modificari legislative din partea Ministerului Finantelor, reglementarea sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2025 s-a lasat asteptata. Daca anul trecut aveam reglementarea legala a sistemului de raportare la 30 iunie, inca din 18 iulie, anul acesta cadrul legal pentru aceasta raportare (Ordinului Ministerului Finantelor nr. 1194) a fost publicat in Monitorul Oficial abia in 5 august, iar formatele prin intermediul carora se poate face raportarea au aparut pe website-ul ANAF pe 6 august.

Sistemul de raportare la 30 iunie este o cerinta cu traditie in Romania. Incepand cu anul 2021, s-a restrans domeniul de aplicare, fiind relevanta doar pentru entitatile care in anul precedent au raportat o cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euro. Pentru anul acesta, termenul de depunere la ANAF a raportarilor contabile la 30 iunie pentru entitatile care aplica reglementarile contabile conforme cu OMFP 1802/2014 si pentru cele care aplica reglementarile contabile conforme cu OMFP 2844/2016 este 18 august 2025.

Companiile au la dispozitie doar 7 zile lucratoare

Asadar, desi proiectul de ordin a fost comunicat la inceputul lunii iulie, publicarea in Monitorul Oficial a fost mult intarziata, creand dificultati practice pentru entitatile raportoare. Acestea sunt obligate sa raporteze date financiare complexe (inclusiv situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, contul de profit si pierdere si alte date informative) destinate, in principal, institutiilor statului. Formatul de raportare este similar situatiilor financiare anuale, iar legislatia prevede necesitatea aprobarii si semnarii acestor raportari atat de catre persoana care le-a intocmit, cat si de catre reprezentantul legal al entitatii (administratorul sau persoana ce are obligatia gestionarii entitatii). In fapt, anul acesta, entitatile au doar 7 zile lucratoare pentru a definitiva raportarile si a obtine aprobarile si semnaturile necesare - un interval foarte scurt avand in vedere ca  suntem in luna august, in plin sezon al concediilor de odihna. Pentru viitor, ar fi de dorit ca cerinta acestei raportari, care are o complexitate ridicata, sa fie reglementata cu aplicabilitate generala (pentru a nu mai fi necesare reglementari specifice in fiecare an), iar termenul de raportare sa fie stabilit la sfarsitul lunii septembrie, dupa perioada concediilor de odihna. Astfel, entitatile raportoare ar avea posibilitatea sa puna la punct un proces structurat de raportare care sa permita analizarea informatiilor si revizuirea corespunzatoare a raportarilor pentru a se asigura calitatea informatiilor si obtinerea tuturor aprobarilor solicitate de lege. 

Autoritatile motiveaza cerinta de raportare prin dorinta de a obtine date contabile mai frecvente, utile in supravegherea starii de sanatate a economiei. Ministerul Finantelor urmareste astfel sa detecteze mai rapid eventuale dezechilibre, pierderi sau riscuri sistemice din mediul de afaceri romanesc.

In contextul analizei datelor ce trebuie raportate, ne-a atras atentia similitudinea intre nivelul detaliilor incluse in raportarea contabila si solicitarile de informatii transmise de ANAF catre contribuabilii mari si mijlocii in cursul lunii iulie. Astfel, o serie de entitati din categoria entitatilor mijlocii si mari au primit in cursul lunii iulie solicitari de a comunica catre autoritatile fiscale date cu privire la cheltuielile cu diverse tipuri de servicii (de exemplu, cheltuielile de management, cheltuielile cu servicii de consultanta, cheltuielile cu redeventele, cheltuielile cu dobanzile etc.) detaliind sumele aferente tranzactiilor cu parti afiliate. Aceste date au fost solicitate pentru perioada 2020 - 2024. Detalii similare sunt solicitate de asemenea in formatul de raportare al contului de profit si pierdere la 30 iunie 2025.

Acuratetea datelor financiare din raportare este esentiala

Atragem atentia asupra importantei acuratetii datelor financiar-contabile raportate avand in vedere focusul actual al autoritatilor pe colectarea de informatii cu scopul fundamentarii unor analize de risc fiscal detaliate si echitabile. Clasificarea corespunzatoare a diverselor tipuri de cheltuieli devine foarte importanta atat pentru cerintele contabile (imaginea fidela a raportarilor contabile), cat si pentru determinarea corecta a indicatorilor de risc ce pot fi calculati in baza datelor financiar-contabile raportate. Prin urmare, recomandarea noastra este ca entitatile raportoare sa ia toate masurile pentru prezentarea corecta si completa a informatiilor solicitate de catre autoritati prin raportarile semestriale.

Prezentarea datelor informative trebuie atent analizata avand in vedere posibilele analize si corelatii pe care le pot face autoritatile pe baza acestor date. Un exemplu care ne-a atras atentia in practica este obligativitatea detalierii in raportarile contabile a sumelor reprezentand cheltuieli efectuate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, precum si a cheltuielilor de inovare. Aceasta prezentare poate fi corelata cu informatiile analizate in masura in care societatea decide sa aplice facilitati fiscale disponibile pentru contribuabilii care desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare.

In concluzie, Raportarea semestriala este nu doar o obligatie legala, ci si o oportunitate de analiza interna si repozitionare strategica, in general, mai ales intr-un an in care presiunile fiscale sunt in crestere, iar reformele anuntate pentru 2026 vor influenta major deciziile de business. De aceea, apreciem ca este importanta alinierea cerintelor si termenelor de raportare astfel incat entitatile raportoare sa aiba un termen suficient pentru pregatirea si depunerea acestor raportari.

                                                                                                                ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences