loader
Raport PwC: Unul din sase angajati romani ia in calcul schimbarea locului de munca in urmatorul an, dupa ce inflatia a erodat veniturile

Raport PwC: Unul din sase angajati romani ia in calcul schimbarea locului de munca in urmatorul an, dupa ce inflatia a erodat veniturile

Astfel, pe langa impactul crizelor multiple asupra economiei care impun transformarea modelelor de business, companiile trebuie sa-si ajusteze politicile de resurse umane

● Numarul angajatilor din Romania care vor sa-si schimbe locul de munca creste pe fondul inflatiei.

● Majoritatea (57%) respondentilor spun ca salariul le ajunge doar pentru cheltuielile de zi cu zi.

● Aproape o treime considera ca diplomele formale nu sunt relevante pentru locul de munca ocupat.

● Mai mult de jumatate cred ca AI va avea un impact pozitiv asupra profesiei lor.

Numarul angajatilor din Romania care vor sa-si schimbe locul de munca in urmatoarele 12 luni a crescut in 2023, 18% dintre respondentii editiei curente a sondajului PwC Hopes & Fears Workforce exprimandu-si aceasta intentie, fata de 16% in 2022. Cei mai predispusi sa-si schimbe locul de munca sunt tinerii din Generatia Z, insemnand angajatii cu varste cuprinse intre 18-26 de ani, respectiv 28% dintre ei, urmati de 22% dintre Millenials, cei cu varste intre 27 si 42 de ani.

Incetinirea cresterii economice si inflatia au erodat puterea de cumparare la un nivel record pentru ultimul deceniu, afectand veniturile angajatilor. Desi companiile au facut, in general, eforturi de a atenua prin majorari salariale impactul acestui context economic, cresterea continua a preturilor din ultimii doi ani i-a determinat pe multi angajati sa ia in considerare schimbarea locului de munca. Astfel, pe langa impactul crizelor multiple asupra economiei care impun transformarea modelelor de business, companiile trebuie sa-si ajusteze politicile de resurse umane”, a declarat Dinu Bumbacea, Country Managing Partner, PwC Romania.

In acest context, procentul angajatilor din Romania carora salariul le ajunge doar pentru cheltuielile curente a urcat de la 55%, la 57% in acest an, iar 13% spun ca se descurca greu sa plateasca facturile in fiecare luna.  In acelasi timp, a crescut usor procentul angajatilor care vor sa ceara o marire de salariu, de la 40% in 2022, la 41% anul acesta, in schimb s-a redus procentul celor care vor sa ceara o promovare, de la 39%, la 31%. Pentru a-si suplimenta veniturile, 10% dintre angajatii din Romania spun ca au un al doilea job, un procent mai mic decat cel la nivel global de 16%.

Consecinta este ca nivelul general de satisfactie fata de locul de munca continua sa scada. 53% dintre respondentii locali se declara multumiti, cu un punct procentual mai putini decat anul trecut.

Nivelul general de satisfactie la locul de munca a scazut in comparatie cu anii trecuti din cauza multor factori. Problemele economice, razboiul, incertitudinea sanitara si sociala din perioada pandemiei au amplificat anxietatea, epuizarea - ”burn out” si in final nemultumirea. Ce pot face companiile pentru a ajuta angajatii si a le castiga atasamentul: sa dea o mai mare importanta starii de bine, avand o abordare bazata pe date. Sunt necesare multe analize in spatele deciziilor, dar important este ca tot mai multe organizatii sa constientizeze schimbarile si sa aiba o abordare diferita”, afirma Daniel Anghel, Partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC Romania.

Companiile au metode de recrutare invechite, iar angajatii nu inteleg urgenta imbunatatirii competentelor

Pe o piata a fortei de munca competitiva, angajatorii pierd talente valoroase din cauza unor abordari de moda veche in materie de recrutare si dezvoltare. Spre exemplu, 37% dintre angajatii romani care au participat la sondaj spun ca au aptitudini care nu reies clar din diplome sau din denumirile posturilor detinute anterior, iar 25% spun ca angajatorii se concentreaza prea mult pe istoric si insuficient pe aptitudini. Astfel ca, este foarte probabil ca firmele sa nu recunoasca abilitatile pe care angajatii le au si pe care ar putea sa le utilizeze in folosul companiei.

Mai mult, 31% dintre angajatii romani spun ca diplomele lor formale nu sunt relevante pentru locul de munca si alti 37% au aratat ca au ratat oportunitati pentru ca nu cunosc persoanele potrivite care sa le recomande.

Vorbim de mult timp despre discrepantele dintre competentele existente si cele necesare pe piata muncii, in contextul digitalizarii si al transformarii. Estimarile arata ca noile tehnologii vor afecta anual intre 5 si 10% din locurile de munca din fiecare organizatie. Aceasta situatie ar putea deveni si mai complicata - avand in vedere entuziasmul, dar si ingrijorarea din jurul inteligentei artificiale - si va necesita o pregatire din ce in ce mai sofisticata, care sa includa nu doar competente tehnice, ci si competente umane precum creativitatea, comunicarea, gandirea critica si rezolvarea problemelor. Abilitatile umane nu pot fi inlocuite de un algoritm si ii ajuta pe oameni sa se adapteze la noul context si noile tehnologii”, spune Oana Munteanu, Director People & Organisation, PwC Romania.

Astfel, in timp ce angajatorii estimeaza ca abilitatile angajatilor vor fi perturbate in urmatorii cinci ani si necesita perfectionare, angajatii gandesc putin diferit. Doar 37% sunt de acord cu faptul ca abilitatile necesare pentru a avea succes la locul de munca se vor schimba in mod semnificativ in urmatorii cinci ani si doar 42% spun ca au o idee clara despre cum se vor schimba abilitatile necesare pentru munca lor in acest interval.

Generatiile tinere sunt mai optimiste in ceea ce priveste impactul AI asupra carierei lor

Respondentii la sondaj par a fi in mare masura optimisti cu privire la inteligenta artificiala si citeaza mai frecvent impactul pozitiv al acesteia decat pe cel negativ. Mai mult de jumatate (57%) dintre angajatii romani au ales cel putin o afirmatie pozitiva cu privire la impactul AI asupra carierei lor, cum ar fi ca le va creste productivitatea, va aduce oportunitati de a invata noi competente sau va crea oportunitati de angajare - in timp ce o treime (33%) au ales cel putin o afirmatie negativa.

Sondajul releva, de asemenea, disparitati demografice in ceea ce priveste atitudinea angajatilor fata de inteligenta artificiala. Generatiile Baby Boomers (59-68 de ani) si Gen X (43-58 de ani) sunt mult mai predispuse sa se astepte ca AI sa nu aiba impact asupra carierei lor, 39% si, respectiv, 29%, comparativ cu 21% din Generatia Z si 26% din Millennials.

Despre PwC Hopes & Fears Workforce

Sondajul, aflat la a doua editie in Romania si a patra la nivel global, a strans raspunsuri de la aproape 54.000 de angajati din 46 de tari si teritorii, din care peste 500 din Romania.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta oamenii si organizatiile sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 152 de tari cu mai mult de 328.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Mai multe detalii despre noi puteti gasi accesand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica separata, asa cum se poate vedea accesand www.pwc.com/structure.

© 2023 PwC. Toate drepturile rezervate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL