loader
Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 10% in 2022, la 3,4 miliarde euro

Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 10% in 2022, la 3,4 miliarde euro

Raportat la nivel de regiune, Romania are a doua crestere a industriei de media si divertisment dintre tarile din Europa Centrala si de Est incluse in raport

Industria de media si divertisment din Romania este estimata sa creasca cu 10% in acest an, comparativ cu 2021, la 3,4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmand sa inregistreze majorari, conform celei de-a 23-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO). Rata de crestere este similara cu cea de anul trecut, de 11%, iar previziunile arata ca industria va continua sa creasca pana in 2026 cu rate cuprinse intre 6 si 9%.

Raportat la nivel de regiune, Romania are a doua crestere a industriei de media si divertisment dintre tarile din Europa Centrala si de Est incluse in raport. Spre exemplu, in Polonia sectorul este estimat sa urce cu 10,2% in acest an, in Ungaria cu 7,85%, iar in Cehia cu 7,45%.

Castigatori vs pierzatori in 2022 si previziuni pentru 2021

O data cu ridicarea restrictiilor din timpul pandemiei, industria cinematografica a inceput sa-si revina si a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere de pe piata de media si divertisment din Romania, cu un avans de 68%, la 25 milioane euro. Cresterea estimata pentru acest an este insa si mai mare, de 83%, la 46 milioane euro, insa nu va atinge nivelul prepandemic de circa 60 milioane euro.

Piata de servicii Over-the-top - OTT (ex. Netflix) din Romania a inregistrat anul trecut a doua crestere din piata, de 29%, pana la o valoare de 44 milioane euro si va continua sa creasca si in acest an cu o rata mai mica, estimata la 18%, pana la 52 milioane euro. Romania ramane cea mai mica piata OTT din regiunea Europei Centrale si de Est, in ciuda ratelor de crestere impresionante din ultimii ani. Anul acesta a marcat lansarea a doua noi servicii pe piata romaneasca: HBO Max si Disney+.

Cheltuielile pentru accesul la internet reprezinta cel mai mare segment al industriei, cu 37,5% din piata. In 2021, acesta a crescut cu 7%, la 1,16 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indica un avans de 10% in 2022.

Publicitatea pe internet a urcat cu 35%, la 500 milioane euro, in 2021. Acest segment va continua sa creasca si in acest an, cu 14%, la 569 milioane euro. Romania are cea mai mica piata de publicitate pe internet din Europa Centrala si de Est, dar cu cea mai rapida crestere. Sectorul mobil domina piata, reprezentand 74,3% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet.

O crestere importanta, de 21%, a fost inregistrata si de segmentul de jocuri video si e-sports (sporturi electronice), pana la 213 milioane euro. Pentru acest an,  se estimeaza un avans de 12%, pana la 239 milioane euro.

Vanzarile de carte au stagnat anul trecut la nivelul din 2020 de 89 milioane euro, iar anul acesta ar urma sa creasca pana la 90 milioane euro. Piata de carti audio din Romania pare sa se dezvolte, iar podcasturile sunt deja populare in aceasta tara. In 2021 au fost lansate in Romania doua servicii de carti audio: Echo si Voxa.

Televiziunea si continutul video consumat acasa au avansat anul trecut cu 3% la o valoare de 539 milioane euro, anul acesta fiind estimata o stagnare. Acesta este al doilea cel mai mare segment din Romania in termeni de venituri generate, dupa accesul la internet.

In acelasi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut cu 11%, la 332 milioane euro, iar in 2022 sunt estimate sa ajunga la 360 milioane euro.

Sectorul media B2B a revenit pe crestere anul trecut, de 9%, pana la 140 milioane euro, iar perspectivele sunt si mai optimiste in acest an, fiind estimat un avans de 17%. Astfel, acest segment va ajunge la nivelul prepandemic.

Un alt segment care a revenit pe crestere anul trecut este piata de publicitate outdoor, cu plus 17%, la 30 milioane euro. Perspectivele pentru acest an arata un avans pana la 38 milioane euro.

Deja afectate in ultimii ani, ziarele si revistele tiparite din Romania si-au continuat declinul cu 8% in 2021, pana la 46 milioane euro, urmand sa scada cu 2% in acest an.

Dupa scaderea din 2020, segmentul radio, muzica si podcast a crescut cu 11%, anul trecut, la 27 milioane euro, si este estimat sa urce cu 14% in 2022, la 31 milioane euro.

La nivel global, veniturile industriei de media si divertisment au crescut cu 10,4% in 2021, la 2,34 trilioane dolari.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizeaza 16 segmente ale industriei de media si divertisment din 52 de teritorii si faciliteaza compararea datelor referitoare la consumatori si cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; carti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare si reviste, muzica, radio si podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune traditionala si consum de video acasa, publicitate TV, jocuri video si sporturi electronice, realitate virtuala.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 156 de tari cu mai mult de 295.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.

© 2022 PwC. Toate drepturile rezervate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL