Vanzarile auto din Romania vor incheia anul 2024 in crestere cu 1,7% comparativ cu anul trecut, pentru autoturisme si cu 0,6% pentru vehiculele comerciale usoare, arata raportul PwC Autofacts realizat pe cinci piete* din Europa Centrala.
”Dupa o evolutie slaba in primul trimestru, inclusiv pe fondul reducerii facilitatilor acordate la achizitia de autovehicule verzi, era de asteptat ca estimarea pentru intregul an sa indice o crestere usoara pentru vanzarile auto. Semnele revenirii pietei au aparut in aprilie, cand s-a inregistrat un plus de peste 34%, dar trebuie mentionat ca aceasta luna a coincis cu incheierea primei sesiuni din programul Rabla Plus. Vestea buna pentru sectorul auto este ca productia se afla pe un trend pozitiv, in special pe segmentul de autovehicule comerciale usoare”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul industriei auto PwC Romania.
In pofida scaderii cu 10,2% a vanzarilor de autoturisme, in primul trimestru din 2024 comparativ cu aceeasi perioada din 2023, acesta este al doilea trimestru consecutiv in care a fost depasit pragul de 30.000 de unitati vandute, arata Autofacts. Dacia ramane cel mai bine vandut brand. Tesla si-a dublat vanzarile in aceeasi perioada si a urcat cu 11 pozitii intrand in top 10.
Primul trimestru din acest an a fost foarte bun pentru productia auto din Romania, care a crescut cu 7%, inregistrand al doilea trimestru consecutiv de crestere. Pentru intregul an, se asteapta ca productia sa creasca cu 8,5%, determinata de LCV. In cazul autoturismelor, productia este prognozata sa scada cu 7,1%.
La nivelul celor cinci state analizate, vanzarile cumulate ar urma sa creasca cu 4,6% in acest an, toate pietele avand o traiectorie pozitiva, Ungaria urmand sa inregistreze cel mai mare salt, de 8,7% fata de 2023.
In schimb, productia de vehicule usoare pe aceste piete vor scadea cu 0,8% in 2024 fata de 2023. Evolutia va fi urmare a reducerii cu 4% a segmentului de autoturisme, in pofida cresterii prognozate a pietei vehiculelor comerciale usoare (+35,0%). La nivel de tara, Cehia si Slovacia, cele mai mari piete de productie dintre cele cinci, isi vor vedea nivelurile de productie scazand cu 1,6% si, respectiv, 3,5%.
Productia de vehicule electrice din tarile analizate din Europa Centrala continua sa fie in crestere, estimata la plus 15,6% in 2024 fata de 2023, in timp ce pana in 2030 se asteapta un avans urias de 208,4%. In 2024, se preconizeaza ca performanta BEV (Battery Electric Vehicle) va fi cea mai slaba (-2,3%), in timp ce PHEV - Plug-in Hybrid (+24,0%) si FHEV - Full Hybrid(+27,9%) compenseaza pierderea. La nivel de tara, BEV-urile vor fi in continuare cel mai popular tip de propulsie electrificata de serie pentru patru din cele cinci piete (cu exceptia Romaniei) incepand cu 2027. In Romania vor fi produse in special vehicule FHEV (electrice complet hibride).
*Pietele analizate in acest raport sunt Romania, Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia.
Despre PwC
Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta oamenii si organizatiile sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 151 de tari cu mai mult de 364.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri.
Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.
PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.
© 2024 PwC. Toate drepturile rezervate.