loader
Puterea de cumparare a europenilor creste la 18.768 de euro in 2024

Puterea de cumparare a europenilor creste la 18.768 de euro in 2024

Suma pe care consumatorii o au de fapt disponibila variaza foarte mult de la o tara la alta dar, din fericire, tendinta tarilor cu putere de cumparare mai slaba este de a inregistra o rata de crestere a puterii de cumparare mai ridicata, ceea ce inseamna ca decalajul puterii de cumparare in Europa continua sa se reduca

In 2024, puterea de cumparare a europenilor a atins o medie de 18.768 de euro per capita, conform studiului NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024. Cu toate acestea, exista diferente semnificative intre cele 42 de tari europene: oamenii din Liechtenstein, Elvetia si Luxemburg au un venit net mult mai mare decat in restul Europei, in timp ce puterea de cumparare este cea mai scazuta in Kosovo, Belarus si Ucraina. Marele castigator este Marea Britanie, care a urcat trei locuri in comparatia europeana generala. Acestea sunt cateva dintre rezultatele studiului recent lansat "NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024".

In 2024, europenii au la dispozitie un total de aproximativ 12,9 trilioane de euro pentru a cheltui pe alimente, locuinte, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurari, vacante, mobilitate si achizitii de consum. Aceasta corespunde unei puteri medii de cumparare pe cap de locuitor de 18.768 euro, ceea ce reprezinta o crestere nominala de 3,9% fata de valorile revizuite din anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt disponibila pentru cheltuieli si economii variaza foarte mult de la o tara la alta si depinde, de asemenea, de modul in care evolueaza preturile de consum in 2024.

Irlanda coboara sase locuri

Ca si in anii precedenti, Liechtenstein se afla din nou pe primul loc in clasamentul puterii de cumparare cu o marja clara. Locuitorii din Liechtenstein au o putere de cumparare pe cap de locuitor de 70.180 de euro, de peste 3,7 ori mai mare decat media europeana. Elvetia si Luxemburg urmeaza pe locurile doi si trei. In timp ce puterea de cumparare pe cap de locuitor a elvetienilor, de 52.566 de euro, este de 2,8 ori mai mare decat cea a europenilor medii, luxemburghezii au un venit net disponibil de 41.785 de euro pe cap de locuitor. Aceasta este de peste 2,2 ori mai mare decat media europeana.

Toate celelalte tari din top 10 au, de asemenea, o putere de cumparare pe cap de locuitor foarte mare, care este cu cel putin 47% peste media europeana. Marele castigator este Marea Britanie, care a urcat trei locuri in acest an pana pe locul sapte, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 28.086 de euro. Irlanda, pe de alta parte, a suferit pierderi majore: dupa ce statul insular si-a imbunatatit constant pozitia in clasament, in 2024 a coborat sase locuri si, astfel, a iesit din top 10. Cu 26.880 de euro pe cap de locuitor, irlandezii se afla pe locul doisprezece, cu 43% peste media europeana. In acest an, Austria a urcat din nou un loc si se afla acum pe locul sase, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 29.266 de euro. Noua in top 10 este Olanda, care se afla pe locul zece, cu un venit mediu net disponibil de 27.558 de euro de persoana.

In general, 16 din cele 42 de tari analizate sunt peste media europeana. Pe de alta parte, 26 de tari au o putere de cumparare pe cap de locuitor sub medie – inclusiv Spania, care este usor sub media europeana, de 18.013 euro pe cap de locuitor. Ca si in anii precedenti, Ucraina se afla in spate. Locuitorii din Ucraina au la dispozitie doar 2.878 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezinta putin peste 15% din media europeana.

Markus Frank, expert in domeniul solutiilor de geomarketing al NIQ-GfK, comenteaza: "La 3,9%, cresterea nominala a puterii de cumparare in Europa este semnificativ mai moderata decat in cei doi ani precedenti. In acelasi timp, insa, rata inflatiei este si ea in scadere, ceea ce inseamna ca cel putin cresterea preturilor de consum ar trebui absorbita. Din fericire, tendinta tarilor cu putere de cumparare mai slaba este de a inregistra o rata de crestere a puterii de cumparare mai ridicata, ceea ce inseamna ca decalajul puterii de cumparare in Europa continua sa se reduca, iar veniturile converg incet. Cu toate acestea, diferentele dintre tari si in interiorul tarilor raman mari in 2024."

Compararea anumitor tari si regiuni

Mai jos este o evaluare mai detaliata a distributiei puterii de cumparare in Olanda, Franta, Italia, Spania, Republica Ceha, Polonia, Ungaria si Romania. O comparatie a acestor tari ofera informatii despre distributia regionala a potentialului de cheltuieli in tarile respective.

Despre studiu

Studiul "NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024" este disponibil pentru 42 de tari europene la niveluri regionale detaliate, cum ar fi municipalitatile si codurile postale, impreuna cu date despre locuitori si gospodarii, precum si harti digitale.

Puterea de cumparare este o masura a venitului disponibil dupa deducerea impozitelor si a contributiilor caritabile si include, de asemenea, orice beneficii de stat primite. Studiul indica nivelurile puterii de cumparare pe persoana, pe an in euro si ca indice. Puterea de cumparare NIQ GfK se bazeaza pe venitul nominal disponibil al populatiei, ceea ce inseamna ca valorile nu sunt ajustate la inflatie. Calculele se efectueaza pe baza veniturilor si castigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum si a previziunilor economice furnizate de institutele economice.

Consumatorii se bazeaza pe puterea lor generala de cumparare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentatie, trai, servicii, energie, pensii private si planuri de asigurari, precum si alte cheltuieli, cum ar fi vacantele, mobilitatea si achizitiile consumatorilor.

Despre GfK – an NIQ Company

Timp de 90 de ani, clientii din intreaga lume au avut incredere in noi pentru a oferi raspunsuri bazate pe date la intrebari cheie pentru procesele lor de luare a deciziilor. Le sustinem cresterea prin intelegerea noastra cuprinzatoare a comportamentului de cumparare si a dinamicii care influenteaza pietele, marcile si tendintele media. In 2023, liderii industriei GfK si NielsenIQ au fuzionat pentru a oferi clientilor lor o acoperire globala de neegalat. Cu o viziune holistica asupra comertului cu amanuntul si cele mai cuprinzatoare informatii despre consumatori, furnizate de analize orientate spre viitor pe platforme de ultima generatie, GfK conduce "Cresterea din cunoastere".

Autori

foto
GFK ROMANIA - INSTITUT DE CERCETARE DE PIATA SRL