loader

Producatorii de bunuri de consum si retailerii fac eforturi sa inoveze

Opiniile a 267 de executivi seniori din segmentul bunurilor de consum si retail au fost sondate in cadrul studiul EY – Delivering agile innovation – desfasurat la nivel global.

Marea majoritate a executivilor din companiile de bunuri de consum si retail (66%) spun ca devine tot mai importanta pentru ei colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici pentru a putea accelera inovatia si pentru a-si indeplini obiectivele strategice – se arata in studiul EY, ‚Delivering agile innovation’. Cu toate acestea, doar unul din 10 considera companiile lor foarte eficiente in a identifica potentiali colaboratori si in a alinia stimulentele in situatiile de parteneriat.


In segmentul bunurilor de consum, 19% dintre respondenti spun ca sunt foarte eficienti in a-si creste veniturile, 16% se declara foarte eficienti in a-si creste marjele iar 12% spun ca sunt foarte eficienti in a spori valoarea marcii si in implementarea unei culturi a inovatiei, insa doar 10% spun ca sunt foarte eficienti in a genera proprietate intelectuala din parteneriate. In segmentul de retail, procentajele de raspunsuri privind capacitatea de crestere a veniturilor si cea de crestere a marjelor sunt similare cu cele din industria de bunuri de consum, observandu-se o usoara diferenta in privinta capacitatii de crestere a valorii marcii (10%), de dezvoltare a unei culturi a inovatiei (10%) si de generare de proprietate intelectuala (7%).

 

La intrebarea “care sunt principalele provocari in colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici pentru accelerarea inovatiei?”, respondetii din industria bunurilor de consum au mentionat in top trei provocari: identificarea partenerului potrivit (52%), managementul relatiei cu firma antreprenoriala (44%) si structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenoriala (42%). In segmentul de retail, principalele provocari mentionate de respondenti au fost: identificarea partenerilor potriviti (51%), structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenoriala (48%) si managementul relatiei cu firma antreprenoriala (42%).


Constantin Magdalina, Knowledge Management, EY Romania: “Pe masura ce industria producatoare de bunuri de consum si segmentul de retail evolueaza, executivii companiilor din aceste sectoare vor fi obligati sa incurajeze inovarea pentru a putea capta valoarea din piata si pentru a raspunde nevoilor si asteptarilor in schimbare ale clientilor. Accesul in timp real la date despre consumatori din mai multe surse, inclusiv posibilitatea de a utiliza analizele de date pentru a raspunde nevoilor clientilor, nu fac decat sa evidentieze si mai mult importanta acumularii de informatii pentru procesul de inovare. Cresterea veniturilor companiilor din aceste sectoare pe viitor si cota lor de piata vor depinde de cat de bine vor sti sa identifice partenerii potriviti si de cum vor sti sa gestioneze relatia si cadrul contractual cu aceste firme antreprenoriale in vederea dezvoltarii unor solutii inovatoare”.

 

Abordarile traditionale ale procesului de inovare nu mai sunt adecvate scopului. Companiile producatoare de bunuri de consum si cele de retail trebuie sa inoveze atat in privinta produselor, cat si al modelelor de afaceri. Cresterea a devenit o provocare, marjele sunt sub presiune iar evolutia rapida a tehnologiei si accesul la date au schimbat fundamental comportamentul consumatorilor.

 

Pentru a reusi in era inovatiei, companiile trebuie sa-si reconsidere abordarea in privinta noilor produse si a proceselor de dezvoltare. Companiile trebuie sa colaboreze cu parteneri externi, in special cu antreprenori mai mici, pentru a identifica, dezvolta si intensifica punerea pe piata a unor produse noi si promitatoare si a unor noi idei in privinta proceselor. In plus, companiile trebuie sa ia in considerare oportunitati de inovare ce depasesc sfera produselor si a proceselor si sa includa modelele de afaceri, experientele de consum si de brand engagement in portofoliului lor integrat de proiecte de inovare.

 

Firmele antreprenoriale mai mici pot oferi agilitatea si gandirea creativa de care au nevoie organizatiile mari pentru a debloca procesul de inovare. Depasirea dificultatilor mentionate in colaborarea cu antreprenorii va fi critica in cazul in care companiile din aceste sectoare sunt dornice sa prospere pe termen lung.

 

Studiul, care include si raspunsurile obtinute in urma unor interviuri aprofundate cu 45 de lideri de rang inalt din cele doua sectoare, mentioneaza noua principii-cheie de care trebuie sa tina cont companiile producatoare de bunuri de consum si retailerii de dimensiuni mai mari pentru a genera valoare din colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici si pentru a avea parte de o inovatie agila.

 

Acestea sunt:
1. Asigurati-va cadrul care sa va permita sa fiti agili.
2. Cultivati o cultura agila a experimentarii.
3. Ganditi cat mai simplu, actionati cat mai rapid.
4. Identificati echipa potrivita.
5. Determinati cadrul optim pentru fiecare colaborare in parte.
6. Mentineti un proces de comunicare deschis si cat mai intens.
7. Adaptati procesele si incalcati regulile atunci cand este nevoie.
8. Succesul trebuie definit si masurat.
9. Redemarati constant si progresati treptat.

 

Studiul integral poate fi consultat la: www.ey.com/CP-innovation.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL