loader
Preturile de transfer si relocarile de investitii. Sapte puncte de atentie pentru companii

Preturile de transfer si relocarile de investitii. Sapte puncte de atentie pentru companii

Autor: Adrian Rus, Partener, liderul departamentului de Preturi de transfer, EY Romania

Relocarile de investitii, in special cele din zonele non-UE, cum sunt Rusia, Belarus sau Ucraina, presupun anumite elemente de preturi de transfer pe care companiile ar trebui sa le ia in consideratie de la bun inceput. Iata care sunt cele mai importante sapte arii pe care orice companie care intentioneaza o relocare a afacerilor trebuie sa le aiba in vedere.

Indiferent de modalitatea practica pe care compania o doreste pentru relocare – fie ca vorbim de relocarea unei unitati de afaceri (ca este productie, distributie sau servicii), ce vine in completarea unei astfel de unitati deja existente in Romania, sau ca vorbim de o unitate de afaceri care va fi infiintata separat fata de cea deja operationala aici, orice relocare este in mod normal acompaniata si de o relocare a potentialului de profit intre membrii grupului de companii, imediat sau dupa un anumit interval de timp. Desi situatia integrarii unei noi unitati de afaceri intr-o unitate deja existenta pare relativ simpla, si in acest caz apar in practica o serie de intrebari in zona preturilor de transfer. Care devin cu atat mai complexe cand vorbim de infiintarea unei noi activitati.

Am sintetizat cele mai importante sapte arii din zona preturilor de transfer ce trebuie monitorizate de companii.

1. Cresterea preturilor pentru bunuri si produsele energetice. Cu exceptia cazului in care aceste cresteri de costuri sunt transferate prin preturi clientilor, desi nu tot timpul este posibil un astfel de transfer, majorarile au un impact rapid si direct in reducerea profitabilitatii societatilor. Si, atunci, trebuie gasit rapid un raspuns la intrebarea fireasca: cine trebuie sa suporte aceste cresteri de preturi? Trebuie modificate politicile preturilor de transfer? Daca da, cum? Aceste raspunsuri sunt importante, pentru ca, firesc de altfel, autoritatilor fiscale nu le plac reducerile de profitabilitate, care inseamna, evident, impozite platite mai mici. Ceea ce inseamna ca devine esentiala documentarea de la bun inceput a oricaror modificari ale politicilor de preturi de transfer.

2. Lanturile de aprovizionare. Acestea pot implica modificari semnificative ale fluxurilor logistice, deja afectate de la inceputul pandemiei COVID-19, cu implicatii nu doar in business, ci si in zona fiscala (de exemplu, taxele vamale). Astfel, companiile trebuie sa ia in calcul modificarile ce pot aparea in intregul lant de aprovizionare (pornind de la noii furnizori, noua logistica si clienti), pentru ca ele se traduc in analize ce trebuie derulate din perspectiva preturilor de transfer.

3. Capitalul uman. Aspectele legate de relocarea capitalul uman sunt primele ce ne vin in minte – potentiale modificari in functiile de management sau operationale, aspecte legate de productivitatea personalului sau de noi structuri organizationale care trebuie adaugate la cele deja existente la nivelul societatii din Romania. In mod invers, se pot inregistra, de asemenea, si costuri cu reducerile de personal – care este entitatea care trebuie sa le suporte, societatea din Romania sau o alta societate de la nivelul grupului? Aceste lucruri trebuie analizate din timp, deoarece, cu siguranta autoritatea fiscala va avea intrebari in aceasta zona.

4. Noi fluxuri de tranzactionare. Integrarea activitatii relocate in Romania intr-o activitate deja existenta aici presupune aparent continuarea aplicarii politicii de preturi de transfer deja prezenta la nivelul societatii din Romania. Totusi, este recomandabila o analiza a naturii activitatii relocate, pentru a vedea daca trebuie aduse ajustari contractelor si politicii de preturi de transfer existente.

Separat, cand vine vorba de o activitate noua care se relocheaza in Romania - sa luam exemplul unei unitati de productie deja existente in Romania, careia se doreste sa i se adauge prin relocare un centru de regional de cercetare-dezvoltare. Pentru aceasta noua activitate derulata in Romania, trebuie stabilite noi politici de preturi de transfer, adaptate reglementarilor specifice din Romania si, desigur, trebuie incheiate noi contracte. In acest exemplu trebuie sa se analizeze aspecte complexe legate de drepturile asociate proprietatii intelectuale (cui ii apartine, cine o administreaza si o dezvolta, cine are dreptul de folosinta), precum si noi procese operationale la nivelul societatii din Romania aferente activitatii relocate si schimbarii in lantul creator de valoare.

Se pune, desigur, in discutie si posibilitatea de a inregistra pierderi din activitatile relocate – si daca da, pe ce perioada ar fi acceptate aceste pierderi si cum se coreleaza cu politica de preturi de transfer la nivelul grupului.

5. Evenimente extraordinare. Situatia actuala de conflict poate da nastere unor evenimente si costuri extraordinare, iar problema care se pune in zona preturilor de transfer este legata de entitatea care administreaza riscurile respective si care trebuie sa suporte aceste costuri. Inainte de acest conflict, am avut cazuri in instanta unde ANAF contesta sustinerea de catre companii din Romania a unor costuri asociate unor evenimente extraordinare. La fel, trebuie luate in calcul efectul in profitabilitate al unor ajutoare de stat primite in aceasta perioada.

6. Analizele de comparabilitate. Stim cu totii ca, in Romania, analizele de comparabilitate trebuie sa aiba in vedere un criteriu geografic specific. Si, atunci, o intrebare care se pune este cea legata de impactul conflictului din Ucraina in astfel de analize. Trebuie insa avut in vedere impactul acestui conflict si al sanctiunilor impuse asupra companiilor care sunt potentiale companii comparabile de la nivelul Uniunii Europene. Adica, acolo unde opereaza majoritatea companiilor comparabile considerate in analizele de preturi de transfer din Romania (atat de companii, cat si de ANAF). Iar rezultate financiare ale acestor companii sunt afectate intr-o masura mai mica sau mai mare, in sens negativ sau pozitiv, in functie de sectorul in care activeaza, de nivelul de implicare in pietele afectate sau de legaturile economice cu Ucraina si Rusia. Companiile trebuie sa ia in calcul riscurile potentiale de preturi de transfer cauzate de conflict. Problema este ca nu exista un manual de preturi de transfer, ceea ce face ca agentii economici sa fie obligati sa improvizeze, asa cum s-a intamplat si ca raspuns la pandemia Covid-19.

7. Impactul inflatiei si al cursului de schimb. Odata cu intreruperile in lanturile de aprovizionare, pandemia Covid-19 a dus la o crestere a preturilor bunurilor si serviciilor. Conflictul din Ucraina a inflamat si mai tare inflatia, datorita unei cresteri generalizate in pretul materiilor prime si al combustibililor. Astfel, din punctul de vedere al preturilor de transfer, este de asteptat ca, dupa o perioada (daca nu chiar imediat), relocarea de afaceri sa fie insotita de o crestere a potentialului de profit in Romania. Cel putin asa spune teoria preturilor de transfer – dar, cum activitatile se desfasoara intr-un climat economic deja provocator, conflictul din Ucraina vine doar sa adauge un numar de incertitudini.

In concluzie, odata luata decizia de relocare, am recomanda realizarea unei analize +a ce presupune din perspectiva preturilor de transfer, pentru a fi pregatiti pentru investigatiile ulterioare ce vor fi derulate din partea autoritatilor fiscale.

EY30 pentru Romania

Pentru a marca aniversarea a 30 de ani de activitate continua in Romania, s-a lansat campania EY: 30 pentru Romania, care se va derula pe tot parcursul anului 2022. Vor fi aduse in atentia publica proiecte, personalitati si momente care au marcat progresul Romaniei in 30 de ani, se vor derula initiative colaborative de implicare comunitara impreuna cu parteneri si colaboratori EY.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL