loader

Preturi de transfer

Procedura privind emiterea si modificarea Acordului de Pret in Avans (APA) si continutul cererii APA

Ordinul nr. 3735/2015 emis de Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (publicat in Monitorul Oficial nr. 972/29 decembrie 2015)

 

Ordinul aproba procedura privind emiterea si modificarea APA, precum si continutul cererii de emitere si modificare a APA.


Prevederile acestui Ordin sunt aplicabile cererilor de emitere a APA depuse la autoritatile fiscale dupa 1 ianuarie 2016 (pentru cererile depuse inainte de 2016, se aplica legislatia in vigoare la momentul depunerii acestora).


Principalele modificari introduse prin Ordin (in aplicarea prevederilor referitoare la APA ale art. 52 din noul Cod de Procedura Fiscala in vigoare din 1 ianuarie 2016) constau printre altele in:

 

  • Trimitere directa la aplicarea Liniilor directoare privind preturile de transfer emise de OCDE, cu amendamentele/ modificarile si completarile ulterioare.
  • Clarificari/modificari privind obiectul APA: se emite APA pentru fiecare tranzactie derulata cu persoana afiliata; exceptia de a aplica APA si in anul fiscal in care se depune cererea pentru APA este conditionata de depunerea acesteia la autoritati anterior aplicarii politicii de preturi de transfer respectiv aplicarii conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate preturile de transfer (legislatia anterioara prevedea aceeasi exceptie, dar prin raportarea la depunerea cererii inainte de incheierea tranzactiei).
  •  In cazul unei cereri depuse de contribuabil pentru emiterea unui APA unilateral, autoritatile fiscale pot solicita transformarea acestuia in APA bi- sau multilateral daca exista indicii ca tranzactia ce face obiectul APA poate fi una transfrontaliera de natura artificiala.
  • Continutul cererii/ documentatiei/APA:

- Cerinte specifice privind studiul de comparabilitate si determinarea intervalului de comparare conform principiului valorii de piata considerat in scopul obtinerii APA;
- Cerinte detaliate/extinse fata de cele anterioare privind continutul cererii si documentatiei ce trebuie depuse la autoritati pentru emiterea sau modificarea unui APA;
- Cerinte detaliate/extinse fata de cele anterioare privind elementele ce trebuie sa fie prevazute de un APA (printre altele de ex. continutul raportului anual ce trebuie depus la autoritati).

 

  • Respingerea cererii de emitere/modificare a unui APA:

Introducerea obligatiei autoritatilor de a motiva respingerea unei cereri de emitere/modificare a unui APA in situatiile specific prezentate de Ordin. Spre exemplu, in situatia nefurnizarii tuturor informatiilor ce se prevad a fi incluse in cererea si documentia prezentate sau netransmiterea informatiilor aditionale solicitate in termen de 60 de zile sau atunci cand cazul descris in cererea APA face obiectul unei cercetari de natura penala (inclusiv pentru fapte de evaziune fiscala) si are legatura cu solicitantul acordului, in situatia nedepunererii unei cererei de prelungire/modificare a unui APA cu minim 30 de zile inainte de implinirea termenului de valabilitate pentru care APA a fost emis, etc.


Alte aspecte importante ce tin de e.g. discutia preliminara, perioada ce poate fi acoperita prin APA, termenele de emitere, nivelul taxelor de emitere/modificare a APA au ramas in esenta similare celor stabilite prin procedura in vigoare inainte de 2016 (i.e. Hotararea Guvernului nr. 529/2007).


Formularul deciziei emise de catre autoritatile fiscale in aplicarea procedurii pentru eliminarea dublei impuneri intre persoanele romane afiliate


Ordinul nr. 3737/2015 emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (publicat in Monitorul Oficial nr. 973/29 decembrie 2015)


Ordinul (in vigoare din 1 ianuarie 2016) aproba modelul si continutului formularului „Decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate” si totodata instructiunile aferente de emitere/utilizare a acestuia. (“Decizia” in continuare).


In mod specific, Decizia se emite pentru eliminarea dublei impuneri intre persoane romane afiliate, in situatia in care in urma unei inspectii fiscale au rezultat ajustari din considerente de preturi de transfer cu privire la tranzactii intre persoane romane afiliate, Decizia se emite pentru ca (in corespondenta cu decizia de impunere emisa in urma inspectiei fiscale contribuabilului verificat), la randul sau, societatea romana afiliata cu contribuabilul verificat si totodata partenera a acestuia la tranzactia pentru care au fost efectuate ajustari de preturi de transfer sa poata corecta propria baza de impozitare si declaratie de impunere (fiind opozabila organului fiscal in administrarea caruia se afla).


Decizia se emite de catre echipa de inspectie care a efectuat inspectia fiscala la contribuabilul verificat numai dupa ce decizia de impunere emisa acestuia in urma controlului este considerata definitiva in sistemul cailor administrative si
judiciare de atac, si anume:

 

  •  Dupa expirarea termenului de contestare administrativa, in cazul in care contribuabilul verificat nu contesta decizia de impunere emisa in urma inspectiei fiscale;
  • Dupa emiterea deciziei instantei sau in cazul in care contribuabilul verificat nu initiaza o procedura judiciara de atac dupa emiterea deciziei de solutionare a contestatiei administrative (dupa caz).

Decizia se emite (separat pentru fiecare persoana romana afiliata partenera la tranzactia pentru care s-au efectuat ajustari din considerente de preturi de transfer) in 5 exemplare transmise contribuabilului verificat, societatii afiliate partenere din Romania si organelor fiscale relevante care au efectuat inspectia fiscala si respectiv administreaza pe fiecare dintre contribuabilii in discutie.


EY este in masura sa ofere suport cu privire la orice aspecte specifice legate de cele de mai sus.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL