loader
Potrivit noului barometru Mazars, liderii C-suite sunt gata sa raspunda tendintelor si transformarilor viitoare, insa pot oare acestia sa schimbe intentiile in actiuni?

Potrivit noului barometru Mazars, liderii C-suite sunt gata sa raspunda tendintelor si transformarilor viitoare, insa pot oare acestia sa schimbe intentiile in actiuni?

Studiul indica faptul ca liderii prevad o transformare a afacerii lor, acestia sustinand ca transformarile tehnologice si cele legate de sustenabilitate sunt cele mai probabile

● Companiile sustin ca principalele lor prioritati sunt reprezentate de transformarile in tehnologie (68%) si strategiile de sustenabilitate (62%).

● ESG se afla pe agenda liderilor C-suite: trei sferturi planuiesc sa creasca investitiile in initiativele de sustenabilitate, iar majoritatea isi asuma public angajamentul fata de aspectele ESG.

● Insa cercetarile la nivel global indica o discrepanta intre intentie si actiune.

● 96% dintre companiile din Romania se asteapta la transformari in noi servicii sau piete, in timp ce 92% asteapta cu interes transformarile in tehnologie.

● 74% dintre liderii C-suite din Romania se axeaza in prezent pe fiecare factor ESG.

Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, a publicat studiul Mazars 2021 C-suite barometer: Time for action. Acest studiu este rezultatul unui sondaj, realizat in perioada septembrie – octombrie 2021, in randul a 1.000 de lideri C-suite din 39 de tari, din intreaga lume.

Realizam acest barometru anual pentru a identifica si intelege care sunt oportunitatile si provocarile cu care se confrunta clientii nostri. Increderea si rezilienta se regasesc printre concluziile principale ale studiului, cu cateva influente: avand in vedere impactul continuu al pandemiei de COVID-19, cresterea inflatiei si atacul teribil asupra Ucrainei, astfel de calitati vor fi, cel mai probabil, puse la incercare si anul acesta.”, a mentionat Mark Kennedy, Partener si Membru in Boardul Executiv Mazars.

Se intrevad transformari in tehnologie si sustenabilitate

Studiul nostru indica faptul ca liderii prevad o transformare a afacerii lor, acestia sustinand ca transformarile tehnologice si cele legate de sustenabilitate sunt cele mai probabile: aproape doua treimi (62%) se asteapta sa isi transforme strategia de sustenabilitate in urmatorii ani, pe locul doi dupa transformarea tehnologica (68%).

Un sentiment de incredere si rezilienta

Companiile sunt increzatoare ca pot raspunde tendintelor viitorului: 94% dintre acestea considera ca pot reactiona in mod pozitiv la tendintele in tehnologie/inovatie; 91% sunt increzatoare ca pot raspunde asteptarilor din domeniul guvernarii corporative, eticii si responsabilitatii sociale; iar 90% sustin ca pot face fata unor cerinte de reglementare noi sau mai stricte. Majoritatea (88%) este de parere ca dispune de rezilienta necesara pentru a depasi o situatie de criza. Atunci cand ne referim la riscurile cibernetice in crestere, peste jumatate dintre respondenti (68%) considera ca datelor lor sunt in siguranta.

ESG pe agenda C-suite: este vremea sa transformam intentiile in strategii aplicabile

Companiile se asteapta sa isi transforme strategiile de sustenabilitate, sa sporeasca investitiile in initiativele de sustenabilitate si isi asuma public responsabilitati fata de anumite aspecte ale ESG. ESG este, in mod clar, in centrul atentiei liderilor C-suite.

Marea provocare este de a transforma intentiile si angajamentele in strategii realizabile. Este esential ca factorii ESG sa fie intelesi si la nivel inalt, sa fie incorporati in strategia de afaceri de baza si sa existe un plan, care sa fie urmat zilnic. Nu este o solutie rapida, insa este important sa incepem demersurile cat mai repede posibil.”, a mentionat Chris Fuggle, Co-Head of Sustainability, Mazars.

De la strategie la actiune

Avand in vedere transformarile preconizate, increderea in capacitatea de a raspunde tendintelor, investitiile planificate si angajamentele asumate in domeniul ESG, pare sa existe o discrepanta intre intentie si actiune.

Existenta programelor si a liderilor potriviti, cu aptitudini adecvate va fi vitala. Sondajul nostru a identificat cele mai importante trei abilitati de care vor avea nevoie liderii in urmatorii trei pana la cinci ani ca fiind: viziune strategica si planificare; gandire analitica si capacitatea de rezolvare a problemelor; inovatie si creativitate. Concentrandu-se pe ESG si avand o incredere ridicata pentru a raspunde asteptarilor privind guvernanta, etica si responsabilitatea sociala, este probabil surprinzator faptul ca „orientarea spre obiective pentru viitorul organizatiei”, „etica puternica pentru a conduce in mod responsabil” si „inteligenta emotionala” se afla mai jos pe lista.

Competitia pentru forta de munca este apriga, in special avand in vedere evolutia ESG si a asteptarilor oamenilor cu privire la modul in care ar trebui sa procedeze companiile. Organizatiile care isi pot demonstra valorile si viziunea si care isi pot dezvolta, recruta si sustine oamenii cu abilitatile potrivite, au oportunitatea de a-si construi un avantaj competitiv.”, a adaugat Mark Kennedy, Partener, Mazars.

Studiul nostru indica faptul ca intreprinderile se simt pregatite si increzatoare sa raspunda viitoarelor tendinte si transformari. Insa, pentru a-si onora promisiunile, acestea sunt nevoite sa se concentreze pe investitii si sa se asigure ca strategiile lor sunt realizabile.

In Romania, liderii C-suite sunt mai optimisti cu privire la viitorul afacerilor lor

Desi liderii din Romania nu se asteptau la o modificare a veniturilor din 2021, comparativ cu anul 2020 (numai 38% au prevazut o crestere, fata de 86% la nivel global), in 2022 afacerile locale sunt mai pozitive si 81% se asteapta acum la venituri mai mari fata de anul trecut. In plus, acestia planuiesc si mai multe investitii, 86% dintre liderii C-suite sustinand ca vor creste resursele pentru fiecare activitate de afaceri (fata de o medie de 72% la nivel global).

1. Transformarea este in centrul cresterii afacerii

Intrebati „Cat de probabil este ca organizatia dumneavoastra sa treaca printr-o transformare in urmatorii 3-5 ani?”, liderii din Romania, in proportie de 96%, au ales transformarea in noi servicii/piete ca prioritate principala (fata de locul patru la nivel global), urmata indeaproape de transformarea tehnologica (92%) si imbunatatirea performantei (90%). La nivel global, numarul unu este ocupat de transformarile legate de tehnologie si sustenabilitate.

In ceea ce priveste pandemia de COVID-19, principalele schimbari mentionate de liderii C-suite din Romania au fost implicarea angajatilor (48%) si adaptarea la lucrul remote (42%). Din 2020, pandemia de COVID-19 a schimbat radical nu numai modul in care lucram, ci si modul in care ne conectam la locul de munca. 2021 a evidentiat necesitatea concentrarii pe implicarea angajatilor pentru echipele aflate la distanta, lucru pe care liderii trebuie sa il prioritizeze, chiar daca multe companii isi redeschid birourile.

O alta prioritate pentru companii atat la nivel local, cat si global este reprezentata de securitatea IT. Mai mult de jumatate dintre respondentii romani (54%) au spus ca imbunatatirea securitatii IT va fi principala schimbare pe termen lung din cauza pandemiei de COVID-19. De asemenea, asa cum am constatat in studiul nostru privind maturitatea datelor, publicat recent, companiile considera volumele mari de date ca fiind cea mai importanta sursa de crestere pentru urmatorii 10 ani, insa pe masura ce dependenta lor de tehnologie si date creste, la fel vor creste si riscurile din jurul securitatii cibernetice. Liderii C-suite din Romania sunt foarte pesimisti in ceea ce priveste protectia datelor: numai 31% considera ca datele lor sunt „complet” protejate, fata de 68% la nivel global. Doua treimi considera ca este probabil sa aiba o incalcare a datelor anul viitor, comparativ cu aproximativ o treime la nivel global.

2. ESG este aici pentru a ramane

Factorii ESG (de mediu, sociali si de guvernare) reprezinta provocari critice atat pentru consiliile de administratie, cat si pentru echipele executive. In Romania, mai mult de jumatate dintre liderii C-suite (52%) au mentionat ca asteptarile angajatilor sunt principalul motiv pentru a investi in ESG, in timp ce la nivel global, brandul sau reputatia se afla in fruntea listei de motive, urmata indeaproape de asteptarile clientilor.

In mod clar, a existat o schimbare de atitudine in ceea ce priveste ESG, avand in vedere angajatii care doresc ca organizatia pentru care lucreaza sa ocupe o pozitie puternica in problemele sociale. De asemenea, trebuie sa luam in considerare faptul ca Millennials si Generatia Z sunt mult mai interesati de consumul sau afacerile sustenabile, fata de Baby boomers.

74% dintre liderii C-suite din Romania se concentreaza in prezent pe fiecare factor ESG, fata de 45% la nivel global. Desi factorii ESG au devenit deosebit de importanti inca de la inceputul pandemiei de COVID-19, numai 29% dintre directorii romani sustin ca pandemia a sporit atentia asupra ESG, comparativ cu 59% la nivel global. Pe de alta parte, riscul climatic este de asteptat sa aiba cel mai mare impact, potrivit a 58% dintre liderii romani, fata de 27% din intreaga lume.

Forta de munca limitata si emigrarea talentelor au avut un impact puternic asupra atentiei liderilor cu privire la oameni. In Romania, liderii C-suite doresc sa se concentreze pe toate domeniile ESG, insa intrebarea este cum vor stabili acestia prioritatile. Sunt de parere ca acesta este cel mai bun moment ca Romania sa transforme o provocare intr-o oportunitate, eventual prin deschiderea catre o colaborare eficienta in vederea indeplinirii obiectivelor. Recuperarea si reducerea decalajului dintre Romania si restul Europei va impune alegeri inteligente si perseverenta pentru a realiza cele mai importante actiuni.”, a mentionat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars Romania.

3. Indrumarea oamenilor catre noua normalitate

Avand in vedere zonele sociale de interes din cadrul ESG, la nivel global, sanatatea si siguranta este prioritatea principala, in timp ce in Romania, 83% dintre directori se concentreaza atat pe sanatate si siguranta, cat si pe drepturile omului.

Atunci cand au fost intrebati despre initiativele de diversitate si incluziune (D&I), liderii ii pun pe angajati in prim-plan. Folosirea unui limbaj incluziv si sanatatea mintala reprezinta principalele domenii de atentie D&I pentru liderii romani, cea mai recenta fiind o prioritate si la nivel global. Cel mai frecvent program D&I raportat de afacerile locale este dedicat persoanelor cu dizabilitati (65%), in timp ce la nivel global este incluziunea sociala (50%).

Atunci cand vorbim despre abilitatile de conducere, elementul uman este cel care face diferenta in Romania, 44% dintre lideri alegand grija fata de oameni si inteligenta emotionala drept abilitati de conducere principale.

Suntem de parere ca, pentru a trece printr-o transformare sustenabila, directorii executivi trebuie sa pretuiasca calitati precum orientarea spre obiective, inteligenta emotionala, o etica puternica si sa conduca in mod responsabil si incluziv. Mai mult, pentru a atrage si retine talentul potrivit, vom avea nevoie de o abordare deschisa, care ne poate ajuta sa progresam ca indivizi si ca societate.

Despre studiu

Barometrul Mazars C-suite a fost proiectat si realizat de GQR Research, in colaborare cu Mazars. Datele au fost adunate prin intermediul unui chestionar online in perioada 24 septembrie 2021 – 25 octombrie 2021. Esantionul total este N=1.130, dintre care 1.096 au fost selectate din surse online, iar 34 au fost invitate via email direct de catre Mazars.

Despre Mazars

Mazars este un parteneriat international, ce ofera servicii integrate de audit si consultanta contabila, fiscala, financiara si juridica*. Operand in peste 90 de tari si teritorii din intreaga lume, ne bazam pe expertiza a 44.000 de profesionisti – 28.000 in parteneriatul integrat Mazars si 16.000 prin Mazars North America Alliance – pentru a asista clienti de toate dimensiunile, in fiecare etapa a dezvoltarii lor.

*unde este permis de legislatia in vigoare a tarii

www.mazars.com | Pagina de LinkedIn a Mazars

Despre Mazars Romania

In Romania, Mazars are o experienta de 27 de ani in audit, servicii de consultanta fiscala, financiara, contabila, HR si salarizare. Puterea noastra consta in oamenii cu care lucram – echipa locala cuprinde 7 parteneri si 280 de profesionisti.

www.mazars.ro | Pagina de LinkedIn a Mazars Romania

Pentru o prezentare in detaliu a studiului accesati documentul de mai jos:

Autori

foto
MAZARS ROMANIA SRL