loader
Piata berii ramane constanta in 2021

Piata berii ramane constanta in 2021

Asociatia Berarii Romaniei anunta evolutia pietei berii in anul 2021

• Volumul pietei berii s-a mentinut la nivelul anului anterior; a inregistrat o scadere de -0.7% in volum, ceea ce inseamna 16,6 milioane hl.

• La nivel de ambalaje, piata berii revine, incet dar sigur, la tendintele de dinainte de criza, sticla creste, iar PET-ul scade.

• Mixurile de bere si berile aromatizate, precum si berea fara alcool au inregistrat cele mai mari cresteri, de aproximativ 20%, in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 43%.

• Ponderea detinuta de sectorul HORECA in vanzarile de bere a crescut doar cu un procent fata de 2020, pana la 9% anul trecut, comparativ cu o pondere de 15-20% in anii de dinainte de pandemie.

Venim dupa un an 2021 complicat, in care vanzarile de bere in baruri si restaurante au crescut usor fata de 2020, dar inchiderile si restrictiile privind orele de functionare si numarul de clienti in sectorul Horeca, alaturi de regulile stricte de carantina, au impiedicat revenirea la nivelurile de dinainte de pandemie. 2022 se anunta chiar mai provocator, in special din cauza situatiei macroeconomice la nivel local si global, a inflatiei record cu care ne confruntam, dar si a razboiului din Ucraina. In ciuda tuturor acestor constrangeri, acordam si anul acesta o atentie deosebita activitatilor de dezvoltare durabila, sustenabilitate si consum responsabil si speram ca piata berii din Romania sa isi continue maturizarea”, a declarat Mihai Voicu, Presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

"Preferinta romanilor pentru berea fara alcool sau cu un continut scazut de alcool, cum sunt mixurile de bere si berile aromatizate este in crestere, urmand de altfel si tendinta europeana de consum. Desi cu o pondere mica din piata, aceste segmente au inregistrat anul trecut cresteri semnificative in Romania, de aproximativ 20% fata de anul anterior. Aceasta confirma preferintele tot mai variate ale romanilor in materie de bere, dorinta de a experimenta gusturi noi, speciale, dar si posibilitatea de a savura gustul berii in situatii in care consumul de alcool nu este permis”, a adaugat Julia Leferman, Director general Asociatia Berarii Romaniei.

Chiar si in conditiile unei stagnari in volum a pietei, sectorul de bere continua sa aiba un impact pozitiv semnificativ asupra economiei romanesti. Industria berii asigura la nivelul intregii tari, direct si indirect, un numar de aproape 61.000 locuri de munca pentru romani, acopera exclusiv din productia locala aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura Romaniei. Sectorul berii contribuie la cresterea economica a Romaniei, prin angajamentul sau pe termen lung de a investi la nivel local si de a consolida o industrie responsabila.

Date cheie in 2021

Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat sa domine preferintele romanilor si in 2021, cu o pondere de 93,6%, in usoara scadere fata de anul anterior. Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 3,8% din piata, iar berea fara alcool a detinut o pondere de 1,7%. Ultimele doua categorii au inregistrat cel mai mare salt anul trecut fata de 2020, respectiv 21% in cazul mixurilor si 20% in cazul berii fara alcool. Specialitatile - berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc. - detin 0,9% din piata si sunt cele mai afectate de criza Covid-19. Categoria a marcat anul trecut o scadere puternica, de 43% fata de anul anterior, continuand trendul descendent inregistrat anul anterior (-28%).

Preferintele consumatorilor in functie de tipurile de ambalaje: structura in functie de ambalaj a pietei berii pe parcursul celui de-al doilea an de criza Covid-19 a reluat tendintele de dinainte de pandemie. Vedeta incontestabila a anului 2021 a fost sticla, cu o crestere de 4 puncte procentuale fata de anul anterior, dupa un prim an pandemic de scadere. Si doza si butoiul inregistreaza cresteri, in cazul berii ambalate la cutie tendinta ultimilor ani fiind de avans constant, iar in cazul KEG-ului, multumita unor perioade mai indelungate de functionare a sectorului Horeca, 2021 a adus o usoara revenire, fara insa a ajunge la ponderea detinuta inainte de criza sanitara. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scazut anul trecut, cu peste 5 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticla: 31,6%, doza: 24,3%, butoi: 2,6%, PET: 41,5%.

Investitii: eforturile investitionale ale producatorilor de bere membri ai Asociatiei inregistreaza o tendinta in crestere, acestea ridicandu-se la  100,5 milioane euro in 2021, in crestere cu aproape 28 milioane euro fata de 2020. Investitiile cumulate ale membrilor Berarii Romaniei de la infiintarea Asociatiei au atins 1,8 miliarde euro.

Contributii la bugetul de stat: contributiile membrilor Berarii Romaniei la bugetul statului sunt si ele semnificative, acesta atingand doar anul trecut 272 milioane euro. Nivelul contributiei cumulate din partea membrilor Asociatiei in ultimii 18 ani a depasit 4,4 miliarde euro.

Importuri: Piata locala a berii continua sa isi pastreze caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2021, importurile au cunoscut o usoara crestere de 0,5 milioane hl, atingand un total de 0,69 milioane hl.

Exporturi: exporturile au scazut usor, cu 0,04 milioane hl fata de anul anterior, atingand un total de 0,49 milioane hl.

Numar de producatori: numarul producatorilor de bere a crescut la 93, fata de 86 in 2020.

Sursa datelor din comunicatul de presa: BDO Business Advisory 2021 si studiul Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din Romania, editia 2020

Despre Asociatia Berarii Romaniei

De 18 ani, Asociatia Berarii Romaniei reprezinta vocea comuna a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt sa sprijine dezvoltarea unui sector durabil, sa promoveze un mediu competitional transparent, sa asigure un tratament egal si corect in fata institutiilor de reglementare si sa educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile si consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociatia Berarii Romaniei a devenit parte a marii familii a producatorilor de bere europeni, aderand la organizatia Berarii Europei, fondata in 1958 la Bruxelles.

Membrii sai actuali sunt importanti producatori de bere din Romania: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES si MARTENS, alaturi de microberariile CLINICA DE BERE si SCORILO. Impreuna, cei sapte producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si  ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI DIN ROMANIA.

Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilitatii, in sensul eficientizarii consumului de apa si de energie in productia de bere sau in reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse in circulatie voluntar.

Autori

foto
ASOCIATIA BERARII ROMANIEI