Piata auto mondiala se confrunta cu un risc tot mai pronuntat de fragmentare in trei blocuri geopolitice, in contextul escaladarii barierelor comerciale si tensiunilor internationale intre SUA, Europa si China. Aceasta evolutie are loc intr-un moment in care vehiculele electrice cu baterie (BEV) au atins in primul trimestru o cota de piata record la nivel global, de 16%, dupa o crestere cu 42% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada din 2024, potrivit celui mai recent raport Autofacts, realizat de PwC. Evolutia a fost impulsionata in principal de piata chineza, care a generat peste 60% din vanzarile mondiale si a atins o cota de 27%.
In ciuda acestei cresteri, tranzitia catre electromobilitate nu se desfasoara la viteza prognozata anterior. Incertitudinile geopolitice, precum si deciziile politice divergente la nivel international, complica adaptarea industriilor auto locale la noile cerinte.
Europa incearca sa ramana competitiva prin masuri de sprijin si flexibilitate, in timp ce pietele mari precum SUA si China adopta politici protectioniste agresive. In acest peisaj volatil, Romania trebuie sa-si regandeasca politicile de stimulare pentru a nu rata tranzitia la mobilitatea electrica.
Europa, revenire in marile piete, dar cu provocari persistente. Romania, scadere abrupta
Dupa trei trimestre de declin, Europa a inregistrat o revenire solida. In primele cinci piete majore — Regatul Unit, Germania, Franta, Italia si Spania — vanzarile de BEV au crescut cu 30% in T1 2025. Regatul Unit si Germania conduc aceasta revenire, cu cresteri de 43% si 39%. Italia si Spania vin puternic din urma, cu avansuri de 73% si 69%, desi de la un punct de pornire mai scazut. Franta este singura care a inregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirarii subventiilor de stat.
In ciuda trendului european ascendent, Romania a inregistrat o scadere accentuata a vanzarilor de vehicule electrice, evolutie generata de intarzierile programului Rabla. Conform datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), in primul trimestru al anului 2025 inmatricularile de vehicule electrice au scazut cu 36,4%, care a continuat in aprilie cu un declin de 70%, totul pe fondul intarzierii programului Rabla. Acesta este preconizata sa inceapa saptamana aceasta. Programul este foarte important, sectorul auto romanesc riscand sa piarda teren intr-un moment critic al transformarii globale.
Plan de actiune european pentru relansarea industriei auto
Pentru a face fata competitiei globale si a sprijini tranzitia verde, Comisia Europeana a lansat in martie 2025 un plan de actiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul UE si sustine circa 13 milioane de locuri de munca.
Acest plan vizeaza cinci directii esentiale: inovare si digitalizare – investitii in produse si reducerea dependentei tehnologice externe, tranzitie curata – reguli mai flexibile privind emisiile si accelerarea dezvoltarii infrastructurii de incarcare, lanturi de aprovizionare reziliente – investitii in materii prime critice pentru baterii, competente si adaptare sociala – reconversie profesionala catre electromobilitate si mediu concurential echitabil – sprijin pentru concurenta loiala cu producatori straini subventionati.
Parlamentul European a aprobat relaxarea temporara a tintelor de emisii de CO₂ pentru autoturisme si furgonete. Astfel, conformitatea nu mai este evaluata anual, ci pe baza unei medii in perioada 2025–2027. Masura vine ca raspuns la solicitarile industriei, care avertiza asupra unor potentiale amenzi de pana la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificarii fata de rivalii globali.
Context geopolitic tensionat
In afara Europei, Statele Unite si China adopta masuri drastice pentru protejarea industriilor proprii, intr-un schimb de majorari de tarife, care acum este suspendat pentru 90 de zile.
China, lider global in productia de baterii (98%) si actor major in lantul valoric al bateriilor litiu-ion, continua sa investeasca masiv in inovatie pentru a-si reduce dependenta de tehnologiile straine.
Industria auto globala se reconfigureaza intre presiuni economice si tranzitia catre electromobilitate, iar succesul va depinde de capacitatea producatorilor din industrie de a inova, de a colabora si de a se adapta rapid la noile conditii ale pietei.