loader
Paradigma inspectiilor fiscale in domeniul preturilor de transfer este in plina schimbare. Ce urmeaza si ce trebuie sa stie marile companii cu operatiuni in Romania?

Paradigma inspectiilor fiscale in domeniul preturilor de transfer este in plina schimbare. Ce urmeaza si ce trebuie sa stie marile companii cu operatiuni in Romania?

Autori: Adrian Rus, Partener, liderul departamentului Preturi de transfer, EY Romania

Valul de modificari legislative care loveste peisajul fiscal la nivel mondial redefineste modul in care sunt percepute si gestionate preturile de transfer, mai ales in contextul unor preocupari majore legate de posibilitatea aparitiei, din ce in ce mai frecvent, a situatiilor de dubla impunere in cadrul grupurilor de companii. Transformarile la care asistam modeleaza strategiile, schimband fundamental modul in care acestea integreaza nevoia de certitudine in privinta preturilor de transfer cu nevoile operationale concrete ale companiilor.

Companiile se asteapta la o crestere a inspectiilor fiscale

Aparitia tehnologiilor emergente si cantitatea uriasa de date care trebuie prelucrate la nivel de companie sunt cel putin doua aspecte cu impact semnificativ asupra controverselor fiscale. Conform sondajului 2023 EY Tax Risk and Controversy Survey, companiile anticipeaza o crestere cu 79% a numarului si intensitatii controalelor fiscale in urmatorii doi ani. Preturile de transfer (engl. transfer prices - TP) sunt identificate ca fiind principalul domeniu de risc fiscal, daca tinem cont de faptul ca 53% dintre respondenti se asteapta ca autoritatile fiscale sa se concentreze mai mult asupra problemelor fiscale transfrontaliere in anii urmatori.

Desi preturile de transfer au fost intotdeauna un punct critic pentru controverse fiscale, natura controalelor in acest domeniu se va schimba, pornind de la premisele de mai sus. Autoritatile fiscale au deja un acces din ce in ce mai extins, din mai multe surse, la informatiile contribuabililor, ceea ce va permite colectarea, prelucrarea si compararea acelor date, inclusiv cu ajutorul GenAI si a tehnologiilor conexe. Astfel, in actul de control se vor solicita informatii mai detaliate despre pozitiile fiscale luate anterior de companii. Este evident, capabilitatile autoritatilor fiscale de schimb si de prelucrare a informatiilor vor continua sa creasca, probabil uneori chiar intr-un ritm mai accelerat decat cele ale companiilor. Trebuie amintite aici si acordurile de schimb de informatii fiscale, in baza carora autoritatile fiscale ale lumii deja schimba date fiscale intr-un ritm fara precedent. Devine imperativ ca si companiile sa faca acelasi lucru in cadrul organizatiilor lor si sa nu-si lase datele izolate local.

Controlul in domeniul TP in alte tari si in Romania

In Marea Britanie, HM Revenue and Customs (HMRC) are o abordare proactiva a preturilor de transfer, incurajand companiile sa apeleze la Acordurile de Pret in Avans (APA). In Australia, autoritatea fiscala nationala, Australian Taxation Office (ATO), recomanda companiilor sa apeleze la APA pentru a asigura conformitatea cu regulile de preturi de transfer. In SUA, Internal Revenue Service (IRS) solicita documentatia preturilor de transfer numai in cazul unui audit si companiile care nu pot furniza documentatia adecvata risca sanctiuni severe. Conform legislatiei din Canada, toate companiile trebuie sa completeze un formular special in care sa raporteze toate tranzactiile cu entitatile afiliate. Toate aceste abordari au ca scop final asigurarea conformitatii cu normele fiscale aplicabile preturilor de transfer.

Conform Codului Fiscal roman, companiile care desfasoara tranzactii cu entitati afiliate au obligatia sa stabileasca preturile de transfer la nivelul valorii pietei, si anume pretul pe care il stabileste piata libera intre persoane independente. Daca este cazul, la persoanele care deruleaza tranzactii cu parti afiliate, autoritatile fiscale pot face ajustari de preturi de transfer pe baza propriilor estimari ale nivelului valorii de piata. Dar este de asteptat ca si in Romania modul in care se vor desfasura aceste controale sa se transforme radical, pe fondul schimburilor de informatii si a cresterii puterii de procesare a datelor pe care Fiscul le va avea.

Acesta va pune acum intrebari foarte detaliate si precise despre ceea ce companiile au inregistrat in anii anteriori inspectiei fiscale. De aceea, este important sa se defineasca naratiunea externa si interna si sa se bazeze pe date standardizate pentru a alinia pozitiile fiscale ale companiei cu obiectivele de afaceri mai largi. Datele standardizate vor ajuta, de asemenea, la pregatirea companiei pentru reducerea controverselor in domeniul preturilor de transfer, pentru a indeplini asteptarile de crestere a eficientei activitatii pe care le aduc solutiile AI, dar si analize de preturi de transfer care ofera perspective mai bune pentru companie.

Mai au rost Acordurile de Pret in Avans?

APA (Advance Pricing Agreement) se refera la un acord in avans intre o autoritate fiscala si o companie care urmeaza sa desfasoare tranzactii transfrontaliere cu entitatile afiliate din cadrul grupului sau privind modalitatea de stabilire a preturilor de transfer pentru tranzactiile respective. Astfel, un APA stabileste metodele care vor fi folosite pentru a determina preturile de transfer intre entitatile afiliate pentru o anumita perioada in viitor, stabilita prin acord, de regula de 5 ani in Romania. Incheierea unui APA reprezinta un pas care contribuie semnificativ la eliminarea incertitudinilor referitoare la preturile de transfer (cel putin pe o perioada determinata) si, de asemenea, elimina riscul de ajustare a preturilor de transfer pe aceasta perioada, atat timp cat termenii APA sunt respectati de contribuabili.

Prin urmare, incheierea unui APA ajuta la minimizarea disputelor privind preturile de transfer prin asigurarea predictibilitatii fiscale pentru companii si prin simplificarea respectarii obligatiilor legate de preturi de transfer in cazul tranzactiilor internationale. La randul lor, autoritatile fiscale se pot asigura ca firmele respecta normele privind preturile de transfer si ca profitul impozabil este corect reflectat in jurisdictia respectiva.

Pentru a asigura predictibilitatea afacerilor, companiile vor fi nevoite sa se asigure prin diferite proceduri asupra conformitatii fiscale urmand o tendinta de marire a gradului de certitudine. Faptul ca numarul de APA incheiate s-a dublat in ultimii doi ani arata si importanta acestora intr-un business asezat, care urmareste consolidarea si stabilitatea pe termen lung. Avem acum impozitul minim pe cifra de afaceri, ce mai facem cu acordurile privind preturile in avans? In aceste conditii, se naste intrebarea daca mai sunt oportune incheierea de APA cu ANAF? Daca tinem cont ca acestea pot fi incheiate pe cinci ani, este foarte posibil ca insemnatatea APA sa creasca in conditiile disparitiei impozitului minim pe cifra de afaceri.

Pe acest fond al dinamicii economiei, informatiilor si evolutiei tehnologiei, controalele in domeniul preturilor de transfer efectuate in doi sau trei ani de acum incolo vor fi probabil foarte diferite de modul in care sunt administrate acum de catre autoritatile fiscale. Prin urmare, marile companii care deruleaza operatiuni pe piata din Romania ar trebui sa-si reconsidere, strategic si structural, afacerile, pornind de la ideea ca vor trebui regandite actiunile curente, in termenii acestor noi moduri in care vor fi examinate in viitor de catre autoritatile fiscale.

 

                                                                                                               ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL