loader
Pandemia COVID-19 a extins disparitatile sociale si de sanatate. Cum s-ar putea schimba regulile din sistemele medicale

Pandemia COVID-19 a extins disparitatile sociale si de sanatate. Cum s-ar putea schimba regulile din sistemele medicale

Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania

Sentimentele de izolare si singuratate, stresul, pierderea locurilor de munca sau nesiguranta, dar si lipsa exercitiilor fizice si a alimentatiei sanatoase au afectat sanatatea oamenilor in timpul pandemiei si au amplificat ceea ce era deja o problema sociala presanta in intreaga lume, sanatatea mintala, aproape 1 miliard de oameni avand tulburari mintale, potrivit raportului ”Accelerating the health economy of tomorrow” realizat de PwC. Astfel, economia globala pierde aproximativ un miliard dolari, anual, ca efect al scaderii productivitatii cauzate de depresie si anxietate.

Intr-un sondaj din aprilie realizat pe 1.558 de angajati din SUA si Canada, 47% dintre respondenti au spus ca pandemia COVID a avut un impact negativ asupra sanatatii lor mintale.

Este cunoscut deja ca factorii socioeconomici, de mediu si comportamentali contribuie cu pana la 80% la starea de sanatate a unei persoane. Pandemia COVID-19 a extins disparitatile sociale si de sanatate si rescrie regulile din sistemul medical atat de repede incat organizatiile de sanatate, fie ele de stat sau private, abia tin pasul.

In acest context, sistemele de sanatate nu pot rezolva singure aceste probleme sociale complicate si inradacinate. Colaborarea intre organizatiile din domeniul sanatatii, companii, guverne si institutii sociale va fi esentiala pentru a dezvolta interactiunea directa cu oamenii si comunitatile.

Un sondaj al Organizatiei Mondiale a Sanatatii efectuat intre iunie si august in 130 de tari a constatat ca mai mult de 80% dintre tarile cu venituri ridicate au implementat telemedicina si teleterapia pentru a contracara intreruperea serviciilor de sanatate mintala, dar mai putin de 50% din tarile cu venituri reduse au facut acest lucru.

Desi epidemiile de boli infectioase provoaca daune economice si umane semnificative, pot reprezenta si momente de restart pentru reforma si inovarea sistemelor de sanatate pentru a fi centrate mai mult pe pacienti

Cum va arata noul ecosistem al sistemelor sanitare

Pe langa reprioritizarea factorilor sociali determinanti, descrisa mai sus, serviciile medicale virtuale, platformele de modelare a diverselor scenarii pe baza de analize avansate si lanturile de aprovizionare sunt directii in care se poate dezvolta post pandemie sistemul de sanatate.

Serviciile medicale virtuale Vizitele medicale online, diagnosticarea la domiciliu si monitoarele portabile vor continua sa castige teren si vor transforma interactiunile pacientilor cu medicii din intalniri neregulate intr-un model continuu de ingrijire.

Diagnosticul la domiciliu si instrumentele de monitorizare de la distanta au fost lansate mai agresiv in timpul pandemiei. De exemplu, Administratia SUA pentru Alimente si Medicamente (FDA) a emis in luna mai o autorizatie de utilizare de urgenta pentru plasturele (Patch) de monitorizare la distanta al G Medical Innovations, destinat pacientilor tratati pentru coronavirus cu medicamente care pot afecta functia cardiaca. Un alt exemplu este cel al Serviciului Nationalnde Sanatate din Marea Britanie care a inceput colaborarea cu compania de tehnologie Huma, pentru a asigura monitorizarea la distanta a pacientilor cu COVID-19.

Cererea crescuta a consumatorilor va determina operatorii de servicii medicale publice si private sa regandeasca modelul de ingrijire si sa decida ce servicii vor furniza fizic si pe care virtual.

De asemenea, cercetarea si dezvoltarea de medicamente si studiile clinice devin deja virtuale. Pandemia a accelerat trecerea la recrutarea pacientilor online, folosind inteligenta artificiala pentru a face comunicarea si programarea mai convenabila si pentru a muta site-urile de testare mai aproape de consumatori.

Companiile din domeniul sanatatii vor adopta noi fluxuri de lucru, vor pregati personalul existent cu privire la abilitatile necesare pentru roluri din ce in ce mai digitale si vor angaja talente din industrii externe cu expertiza in experientele clientilor virtuali. Multe dintre acestea vor mentine o parte din personalul lor administrativ care lucreaza permanent de acasa si isi va reduce sau reconfigura amprenta imobiliara.

Platformele de modelare bazate pe analize Pandemia a scos la iveala provocarile cu care se confrunta sistemele de sanatate ale lumii de a culege date exacte in timp real, de a modela scenarii si de a lua in cele din urma decizii cu privire la locul si momentul plasarii resurselor. Rolul critic pe care aceste instrumente l-au jucat in timpul pandemiei va accelera tendinta adoptarii lor la scara larga in viitor. Asistenta medicala de maine va fi astfel determinata de analize avansate de date. Prin culegerea de date in timp real, planificarea scenariilor si solutii de inteligenta artificiala, companiile de servicii medicale - in unele cazuri ajutate de companiile de tehnologie - isi vor putea eficientiza activitatea prin alocarea resurselor in functie de nevoi, sa ofere ingrijire continua si personalizata pacientilor intre vizite. In aprilie, Google si Apple au introdus o aplicatie voluntara de urmarire a contactelor, compatibila cu Bluetooth, pe care zeci de tari au adoptat-o. De asemenea, compania globala de analiza a datelor SAS a creat si realizat solutii care ajuta spitalele sa prevada in mod dinamic volumul pacientilor, capacitatea paturilor si disponibilitatea ventilatoarelor, utilizand scenariile cele mai nefavorabile, cele mai bune si cele mai probabile.

Remedierea/consolidarea lanturilor de aprovizionare Dependenta lantului de aprovizionare de producatorii din China si India pentru ingrediente farmaceutice active, medicamente generice si consumabile medicale si de baza au provocat panica in intreaga lume in lockdown, deoarece frontierele au fost inchise si accesul restrictionat.

Furnizorii de asistenta medicala au trebuit astfel sa se grabeasca sa gaseasca noi surse, unii furnizori stabilind relatii cu furnizori netraditionali care si-au adaptat facilitatile de productie pentru a face masti, combinezoane sau ventilatoare. „Glocalizarea” - dezvoltarea unei retele de noduri multiple, unele aproape de casa, pentru productie si consumabile - va creste, pe masura ce transparenta stocurilor si productia revin la normal. Astfel ca, lantul de aprovizionare cu servicii medicale, medicamente, consumabile, tehnologie si inovatie este de asteptat sa devina mai agil si mai rezistent la viitoarele crize.

Indiferent de cat dureaza pandemia si de cat de solida este redresarea economica, COVID-19 a fost un catalizator pentru schimbarea sistemelor de sanatate, atat pe partea cererii, cat si a ofertei. Luate in ansamblu, aceste schimbari promoveaza o abordare diferita a ingrijirii pacientilor, care stau in centrul acestora, iar industria se adapteaza pentru a le satisface nevoile.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL