loader

Opt mega-tendinte care modeleaza industria globala de autoturisme

Pentru a se pregati pentru urmatoarea decada, companiile auto trebuie sa-si puna urmatoarele cinci intrebari si sa evalueze cat de bine sunt pregatite sa raspunda la oportunitatile si provocarile pe care le prezinta acestea:

Cum ar trebui sa se adapteze produsele? Cum va evolua cererea de automobile si de mobilitate? Cum vor trebui sa se adapteze modelele de business? Care vor fi implicatiile si problemele generate pe lantul valoric si pe cel de aprovizionare? Care va fi noua dinamica a pietei?

 

Ca raspuns la aceste intrebari, EY a identificat opt mega-tendinte care vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor, costurilor si profitabilitatii industriei in aceasta decada de transformari radicale.

 

Dela fenomenul social media, la initiativele structurale guvernamentale, aceste tendinte diverse influenteaza deopotriva producatorii de automobile, furnizorii si distribuitorii de pe mai multe fronturi. Pentru a profita de oportunitatile viitoare, jucatorii vechi si noi trebuie sa-si dezvolte capacitatea de a inova si de a ramane flexibili. Fara indoiala, este o noua era pentru industria auto”,spune Ariadna Oslobeanu, Senior Manager EY Romania.

 

Guvernele fac presiuni pentru un transport mai sigur si mai ecologic

Guvernele se concenteaza pe trei arii prin care sa asigure mobilitatea indivizilor: conservarea resurselor, compatibilitatea cu mediul si siguranta. Ca raspuns, producatorii de echipamente auto originale (OEMs) vor incepe sa construiasca o gama mai diversa de automobile, mai ecologice si mai sigure, inclusiv o serie de vehicule cu emisii zero. Din punctul de vedere al clientilor, sanctiunile si stimulentele vor fi cele care vor influenta decizia de cumparare a unui vehicul, precum si modul in care il vor utiliza. Sanctiunile ar putea include taxe pentru drumurile congestionate si de utilizare a anumitor drumuri, iar stimulentele, cum ar fi rabatul comercial, ar putea fi utilizate pentru a reduce costul de detinere al vehiculelor cu emisii zero.

 

Producatorii de echipamente auto originale raspund schimbarii nevoilor de mobilitate

Consumatorii din tarile dezvoltate si din cele in curs de dezvoltare au nevoi diferite de mobilitate. Urbanizarea continua este in masura sa determine consumatorii din lumea dezvoltata sa caute alternative de detinere a unui automobil, in timp ce, pe cei din tarile in curs de dezvoltare, ii va incuraja sa cumpere mai multe masini. 

 

Companiilede car-sharing si servicii de mobilitate integrate vor deveni mai populare in economiile dezvoltate. Pe pietele emergente, tot mai multi oameni vor fi nevoiti sa-si cumpere masini ca sa-si poata asigura transportul, dar dezvoltarea infrastructurii nu va tine pasul cu cererea.Ca raspuns,OEM-urile vor fi nevoite sa-si diversifice portofoliile pentru a oferi mai multe servicii (cum ar fi scheme de car-sharing) si sa aiba o prezenta mai mare pe toate segmentele de vehicule.

 

Noi jucatori vor prelua conducerea pe piata mobilitatii

Noi jucatorivor intra pe piata ca urmare a progreselor tehnologiei si a aparitiei unor noi nevoi in randul consumatorilor. Companiile non-auto furnizeaza servicii, cum ar fi: car-sharing, mobilitate integrata, utilizare pe baza de asigurare "black-box" care stabileste taxele pe baza monitorizarii in timp real a performantei in trafic, integrarea automobilelor electrice si sisteme auto de divertisment avansate. Evolutia acestor noi modele de business aduce noi jucatori pe lantul traditional de valoare al industriei auto, adaugand domenii suplimentare de risc si oportunitate pentru producatorii de echipamente auto originale in redefinirea directiei lor de business.

 

Social media redefineste marketing-ul in domeniul auto

Mijloacele traditionale de a promova un vehicul printr-un spot de 30 de secunde in care vedem o masina pe un drum de munte s-au schimbat semnificativ. În ultimii ani, consumatorii au avut foarte multe informatii disponibile in momentul in care s-au decis sa cumpere un vehicul. Fenomenul social media le-a asigurat acces la feedback necenzurat, inclusiv la opiniile si perceptiile altor consumatori. Deciziile cumparatorilor sunt influentate de alti consumatori, de website-uri/blog-uri si articole de stiri – tot atatea surse pe care companiile din industria auto nu le mai pot controla sau restrictiona. În acelasi timp, noile platforme de social media au facut posibil ca OEM-urile sa-si creeze legaturi mult mai stranse cu clientii. Companiile din industria auto, in special, OEM-urile, admit treptat aceasta schimbare de paradigma si o folosesc in avantajul lor pentru a-si introduce pe piata produsele.

 

 

Colaborare intre partile interesate din industrie

Inovatiile tehnologice determina schimbari in business. Producatorii de echipamente auto originalesi furnizorii de nivel 1 cauta sa colaboreze mai mult decat inainte, nu doar cu alti jucatori din industrie, ci si cu unele companii din domeniul tehnologiei si al telecomunicatiilor. În mod special, acestia si-ar dori sa lucreze impreuna pentru a defini standardele pentru tehnologiile in curs de dezvoltare, cum ar fi protocoale comune de conectivitate integrata care vor echipa vehiculele si dezvotarea unei infrastructuri unitare de incarcare a bateriilor pentru masinile electrice. În plus, producatorii de echipamente auto originale sunt mult mai dispusi sa imparta platforme comune cu competitorii lor si sa se concentreze pe o productie flexibila, cu scopul de a scadea costurile cu cercetarea si dezvoltarea si de a reduce riscul si timpul de punere pe piata. 

 

Rationalizarea portofoliului OEM

În urma recesiunii, cele mai multe companii OEM din tarile dezvoltate vor cauta cresterea sustenabila si profitabila si nu doar pe cea de volum. În paralel, companiile OEM din pietele emergente vor cauta sa ajunga la niveluri similare cat mai repede, efectuand achizitii fie in pietele din tara lor, fie in tarile dezvoltate, pentru a construi marci globale si pentru a-si stabili o prezenta globala.    

 

Globalizarea industriei duce la aparitia unor noi riscuri

Companiile OEM sunt nevoite sa elaboreze strategii operationale radicale pentru a face fata noilor riscuri ce apar prin fenomenul de globalizare. De la decalajul dintre cerere si oferta si preturile volatile la materiile prime, pana la schimbarile politicilor de reglementare si lipsa personalului calificat in tarile dezvoltate, eforturile de globalizare ale industriei auto au parte de o confruntare dura cu realitatile prezentului. În fata acestor riscuri, industria este nevoita sa implementeze strategii de raspuns pentru a permite lantului valoric sa fie suficient de flexibil in raspuns.

 

Recesiunea si companiile OEM forteaza furnizorii de nivel 2 si 3 sa aplice noi strategii

Reducerea dramatica a cheltuielilor companiilor OEM si a furnizorilor de nivelul 1 a expus vulnerabilitatea furnizorilor de nivelurile 2 si 3. E vorba, in special, de statutul lor financiar relativ precar si de impactul produs de lipsa diversitatii produsului, a pietei si a clientilor. Cu toate acestea, in loc sa incerce pur si simplu sa faca fata noilor cerinte in crestere de a produce mai mult cu preturi mai mici, furnizorii de nivelurile 2 si 3 vor fi nevoiti sa devina tot mai strategici. E posibil ca aceia care vor castiga aceasta cursa sa-si abandoneze afacerile secundare pentru o profitabilitate mai mare si sa-si diversifice riscurile prin crearea de relatii cu o serie de companii OEM si prin dezvoltarea de produse care sa deserveasca si alti clienti, chiar si din afara ecosistemului auto.       

 

“În ciuda contextului dificil cu care se confrunta dupa cativa ani de scadere a economiei, industria auto este pregatita sa faca fata provocarilor perioadei urmatoare. Cu toate acestea, pentru a fi in masura sa se adapteze cerintelor in continua schimbare, acest sector necesita o politica industriala solida si are nevoie de un cadru de reglementare care sa stimuleze competitivitatea.

 

În Romania, atat Renault cat si Ford au o prezenta semnificativa ca producatori, iar aceste investitii in sectorul auto atrag in continuare furnizori de piese de schimb, conducand la imbunatatirea viabilitatii generale a productiei de autovehicule si piese auto din tara. Costul fortei de munca ramane inca ieftin comparativ cu mai avansatele tari central si est europene iar Romania este bine pozitionata pentru a profita de o schimbare in orientarea consumatorilor catre autoturisme de buget.

 

De asemenea, piata auto din Romania prezinta in continuare un mare potential de dezvoltare in contextul pietei auto europene, intrucat Romania continua sa aiba cea mai mica densitate a parcului auto din Uniunea Europeana, sub jumatate din media europeana, conform datelor publicate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

 

Aceste puncte forte se vad clar si din faptul ca Romania a inregistrat, in primele sase luni ale acestui an, cel mai accelerat ritm de crestere a productiei auto din Europa (si al treilea cel mai rapid din lume), depasind Italia, Belgia si apropiindu-se de Polonia. Productia locala a crescut cu 45% in primele sase luni ale acestui an, potrivit datelor Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile (OICA)”,a adaugat Ariadna Oslobeanu, Senior Manager EY Romania.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL