In ceea ce priveste amnistia acordata debitorilor aflati in insolventa, administratorii speciali si judiciari trebuie sa obtina acordul creditorilor pentru accesarea facilitatilor fiscale, conform Legii nr. 85/2014 privind insolventa. Avand in vedere ca in procedura insolventei nu pot fi facute plati decat in conditii limitative (plati curente, plati conform planului de reorganizare etc.), precizarea ajuta la evitarea situatiilor in care autoritatile fiscale ar fi fost platite inaintea altor categorii de creditori cu rang prioritar. Practic, modificarea arata ca, desi OUG nr. 107/2024 este o lege speciala prin raportare la Legea nr. 85/2014, aplicarea amnistiei nu se poate face cu nesocotirea vointei creditorilor.
Modificare cu potential de discriminare pentru persoane fizice
O alta modificare de substanta este reprezentata de introducerea unui caz specific de anulare a accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale care sunt stabilite prin decizii de impunere emise din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 si 2020. Astfel, persoanele in cauza vor beneficia de amnistie doar daca aceste decizii sunt emise din oficiu, vizeaza anii 2019 si 2020 si cererea de anulare se depune in termen de 90 de zile de la primirea deciziei de impunere, iar debitul principal se plateste in termenul legal (calculat de la momentul primirii deciziei de impunere).
Modificarea este surprinzatoare si confuza, nefiind clar motivul pentru care au fost alesi doar anii 2019 si 2020 pentru amnistie. Pare ca aceasta modificare vizeaza anumite decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice care urmeaza sa fie comunicate sau care au fost comunicate in ultima perioada (asadar pentru care inca nu s-a implinit termenul de 90 de zile pentru depunerea cererii de anulare, respectiv termenul de plata).
In aceste conditii, ramane neclar daca de amnistie ar putea beneficia si debitorii pentru care s-au emis decizii de impunere din oficiu pentru alti ani in afara de 2019 si 2020 sau deciziile de impunere din oficiu pentru 2019 si 2020 le-au fost comunicate anterior si nu se mai incadreaza in termenul de 90 de zile, respectiv in termenul de plata. Avand in vedere scopul OUG nr. 107/2024, precum si conditia principala ca obligatiile sa fie restante la 31 august 2024, de aceasta facilitate fiscala ar trebui sa beneficieze si acesti debitori, in masura in care indeplinesc celelalte conditii generale pentru amnistie. O interpretare contrara ar crea o situatie de discriminare fata de acestia.
Neclaritati suplimentare la esalonare
Inca o modificare importanta vizeaza esalonarea la plata. In legatura cu acesta, noua ordonanta prevede expres ca accesoriile aferente creantelor fiscale esalonate la plata (incluse in ratele de esalonare), cu termene de plata dupa data intrarii in vigoare a primei ordonante de urgenta si pana la 25 noiembrie 2024, se amana la plata ca urmare a depunerii notificarii privind intentia de a beneficia de amnistie. Practic, contribuabilul nu mai este obligat sa stinga atat principalul, cat si toate accesoriile, pentru ca mai apoi sa obtina restituirea accesoriilor platite dupa data de 6 septembrie 2024.
Totusi, si in aceasta situatie se ridica doua intrebari. Prima este daca un debitor mai poate beneficia de anularea accesoriilor fara sa depuna notificare (conform procedurii de aplicare a amnistiei), daca plateste atat principalul, cat si accesoriile si depune direct cererea de amnistie. Raspunsul nu este clar, avand in vedere ca aceasta optiune a fost eliminata cu totul din textul de lege initial. Din ratiuni de echitate si tinand cont de scopul general al OUG nr. 107/2024, amnistia ar trebui acordata si in aceasta varianta, insa prudent pentru contribuabil este sa depuna notificarea.
A doua intrebare este daca accesoriile cu scadenta ulterioara datei de 6 septembrie 2024, achitate la termen si care nu mai pot face obiectul amanarii la plata, mai pot fi restituite daca notificarea privind intentia de a beneficia de amnistie a fost depusa dupa ce au fost platite. OUG nr. 112/2024 a eliminat complet sintagma care prevedea ca accesoriile incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data intrarii in vigoare a primei ordonante se restituie. Raspunsul ar trebui sa fie ca si aceste accesorii se restituie in baza prevederilor generale ale OUG nr. 107/2024 si urmand procedura de restituire din Codul de procedura fiscala, dar textul reglementarii este neclar.
Totodata, noul act normativ prevede ca debitorii care nu respecta conditiile esalonarii pot solicita modificarea acesteia in 30 de zile de la comunicarea deciziei privind pierderea valabilitatii amanarii la plata. Cu alte cuvinte, un debitor care a beneficiat de amanarea la plata a accesoriilor, dupa ce a depus notificare pentru amnistie, va putea sa reia esalonarea daca nu indeplineste conditiile amnistiei. Desi modificarea este benefica, este posibil ca aplicarea ei sa ridice probleme practice pentru un debitor, pentru ca modificarea/reluarea esalonarii se poate face doar cu mentinerea perioadei de esalonare deja aprobate. Astfel, un debitor ar fi fortat sa achite principalul si accesoriile in mai putine rate de esalonare, ceea ce ar putea crea probleme semnificative de flux de numerar.
In concluzie, Ordonanta de Urgenta nr. 112/2024 aduce o serie de modificari binevenite, care clarifica anumite aspecte din ordonanta initiala, dar genereaza si o serie de nelamuriri si probleme practice care au mai degraba potentialul de a induce confuzie in randul contribuabililor.