loader
Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?

Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?

Material de opinie de Bogdan Marculet, Senior Managing Associate, si Stefan Mihartescu, Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal

Notificarea de conformare, reglementata prin OUG 188/2022 prin care au fost aduse modificari Codului de procedura fiscala, reprezinta un pas important in vederea incurajarii conformarii voluntare la plata impozitelor si taxelor. Autoritatile au propus, recent, si legislatia secundara necesara, care detaliaza situatiile in care contribuabilii pot primi o astfel de notificare, dar mai ales exceptiile, respectiv cazurile in care organele fiscale pot demara inspectia sau verificarea situatiei fiscale personale chiar daca nu au emis, in prealabil, o notificare de conformare.

Conform legislatiei adoptate la finalul anului trecut, notificarea va fi transmisa contribuabililor anterior selectarii acestora pentru inspectia fiscala sau verificarea situatiei fiscale personale si va cuprinde riscurile fiscale identificate la contribuabil, astfel incat acesta sa aiba posibilitatea sa isi reanalizeze si sa isi corecteze situatia fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii. In cadrul acestui termen, contribuabilul poate fi sigur ca nu va fi selectat pentru control. Dupa cele 30 de zile, daca riscurile fiscale mentionate in notificare se mentin, organul fiscal va putea demara inspectia fiscala sau verificarea situatiei fiscale personale. Contribuabilii cu risc fiscal ridicat, care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificati, sunt supusi obligatoriu fie unei inspectii fiscale/verificari a situatiei fiscale personale, fie unei verificari documentare.

Denumirea acestei noi proceduri, in sine, indica o incercare de schimbare de paradigma – daca, inainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspectie sau verificarea situatiei fiscale personale nu avea posibilitatea sa lamureasca aspectele neclare, in prealabil, si sa evite, astfel, declansarea controlului, pe viitor, legiuitorul doreste incurajarea conformarii voluntare a contribuabililor, in sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat in afara unei proceduri administrative de control, in linie cu practicile internationale ale administratiilor fiscale moderne.

Aceasta schimbare de abordare, mentionata si de reprezentantele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) - Daniela Teodoru, Director General, Directia Generala Coordonare Control Fiscal, si Sia Jiru, Director, Directia Generala Coordonare Control Fiscal, in cadrul unui eveniment organizat de Deloitte, este bine-venita, in contextul in care Romania se confrunta cu un decalaj mai pronuntat in ceea ce priveste colectarea taxelor si impozitelor, prin comparatie cu alte state europene.

Avantajele preconizate ale notificarii de conformare

Aplicarea in practica a reglementarii ar trebui sa genereze avantaje pentru ambele parti ale raportului juridic fiscal. Din perspectiva contribuabilului, principalul avantaj este acela ca, prin conformarea voluntara si remedierea anticipata a riscurilor, poate demonstra autoritatii fiscale ca nu mai exista motive sa demareze inspectia fiscala sau verificarea situatiei fiscale personale. Astfel, resursele umane si financiare care, in trecut, erau alocate pentru gestionarea controlului, deseori cronofag, vor putea fi utilizate mai eficient pe viitor.

De asemenea, chiar si in ipoteza in care contribuabilul considera ca riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifica in realitate sau nu coincide cu propria interpretare si, deci, decide sa nu ia nicio masura de reevaluare a situatiei sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificarii, timp in care ANAF nu va putea demara actiunea de control. Aceasta „pasuire’’ poate fi exploatata in mod pragmatic, in sensul ca poate fi folosita pentru pregatirea actiunii de control fiscal.

Din perspectiva ANAF, avantajele noii proceduri constau atat in colectarea mai facila a taxelor si impozitelor la bugetul de stat, cat si in eficientizarea alocarii resurselor umane, inspectorii fiscali urmand sa se dedice exclusiv acelor actiuni de control ce vizeaza tratarea riscurilor fiscale persistente.

Urmeaza testul eficientei

Proiectele de ordin pentru aprobarea legislatiei secundare, publicate recent, contin precizari referitoare la situatiile in care notificarea de conformare va fi si, in special, nu va fi trimisa catre contribuabil inainte de selectarea pentru inspectia fiscala sau verificarea situatiei fiscale personale.

Conform documentelor, notificarea va fi emisa ori de cate ori, urmare a analizei de risc, sunt identificate noi riscuri fiscale, care nu au fost notificate anterior si nici nu au facut obiectul controalelor fiscale.

Pe de alta parte, notificarea nu va fi trimisa daca: inspectia fiscala este necesara pentru solutionarea unor cereri ale contribuabilului, efectuarea inspectiei fiscale este prevazuta in mod expres in alte acte normative sau exista pericolul ca platitorul/contribuabilul sa se sustraga inspectiei fiscale. De asemenea, mai sunt si alte cazuri in care organul de control nu emite o notificare inainte de inceperea inspectiei fiscale, respectiv cele in care nu comunica aviz de inspectie fiscala. Printre situatiile de acest gen des intalnite in practica se numara refacerea inspectiei fiscale sau efectuarea in prealabil a unui control inopinat, in urma caruia se impune inceperea imediata a inspectiei fiscale. Exceptiile de la transmiterea notificarii sunt similare si in cazul verificarii situatiei fiscale personale.

Asadar, contribuabilii trebuie sa retina ca pot exista situatii in care nu vor primi notificare de conformare inainte de selectarea pentru inspectie fiscala sau verificarea situatiei fiscale personale, acestea constituind exceptii importante de la regula. Prin urmare, dupa definitivarea si intrarea in vigoare a prevederilor mentionate, contribuabilii se pot astepta sa primeasca din partea ANAF notificari de conformare, dar trebuie sa ia in calcul si posibilitatea demararii inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale fara sa fi primit o astfel de notificare (in cazurile mentionate de lege) si fara a beneficia astfel de avantajele anterior mentionate.

In concluzie, ramane de vazut daca aceasta noua procedura va avea ca efect, in practica, evitarea unor inspectii fiscale sau verificari de situatii fiscale personale, ca urmare a conformarii voluntare a contribuabililor. Rezultatul va depinde, in special, de modul in care organele fiscale, dar si contribuabilii, se vor raporta la aceasta notificare.

Autori