Noul indrumar al achizitiilor aplicabil beneficiarilor privati ce obtin ajutoare de stat din Fondul pentru Modernizare, aprobat recent de Ministerul Energiei prin Ordinul nr. 1561/2024, aduce o serie de imbunatatiri care simplifica si eficientizeaza procedurile de achizitie pentru diverse contracte de furnizare, servicii sau lucrari. In opinia noastra, cadrul juridic adoptat recent ofera clarificari cu privire la o multitudine de aspecte importante si ofera predictibilitate in derularea proiectelor.
In cele ce urmeaza, vom prezenta principalele imbunatatiri pe care le-am regasit in Indrumarul metodologic privind modul de lucru pentru beneficiarii privati finantati din Fondul pentru Modernizare care nu au obligatia respectarii prevederilor legale aplicabile in domeniul achizitiilor publice / sectoriale (Indrumarul achizitiilor FM):
● Clarificarea adusa cu privire la sfera de aplicabilitate a Indrumarului achizitiilor FM
Una dintre problemele intens dezbatute in aplicarea regulilor de achizitii incidente in contextul finantarilor din PNRR a vizat limitele materiale de aplicare. Mai precis, vechea reglementare nu preciza cu claritate daca cerintele acesteia trebuiau respectate in privinta procedurilor de achizitie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestari de servicii sau executie de lucrari care erau calificate drept cheltuieli neeligibile, aspect ce a condus la aplicarea neuniforma a regulilor in materie de achizitie printre beneficiarii de finantare publica din PNRR.
Pe fondul acestor dificultati, Indrumarul achizitiilor FM clarifica situatia in sensul aplicarii regulilor sale in mod integral oricaror achizitii efectuate in contextul unui proiect finantat din Fondul pentru Modernizare, exceptand acele proceduri de achizitie pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrari care sunt considerate drept cheltuiala neeligibila.
● Clarificarea momentului de la care pot fi demarate achizitiile
Mai mult decat atat, Indrumarul achizitiilor FM prevede expres faptul ca beneficiarii privati pot derula proceduri de achizitii chiar anterior semnarii contractului de finantare prin se acorda sprijinul public din Fondul pentru Modernizare, insa doar dupa momentul depunerii cererii de finantare, cu respectarea principiului demararii lucrarilor. Astfel, intarzierile in implementarea proiectelor cauzate de tergiversari ale procedurilor de achizitie vor fi evitate, deoarece beneficiarii privati vor putea derula aceste proceduri imediat dupa depunerea cererii de finantare.
● Clarificarea pragurilor valorice aplicabile achizitiilor directe
In versiunea anterioara a legislatiei aplicabile achizitiilor private in contextul accesarii unor masuri de sprijin din PNRR, pragurile valorice pentru achizitii directe erau identice cu cele prevazute in Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice. Indrumarul achizitiilor FM deroga de la aceste praguri, mentionand ca o achizitie directa poate fi efectuata daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica de 10.000 lei pentru produse sau servicii, respectiv 50.000 lei pentru lucrari.
● Masuri de eficientizare a procedurii competitive
⇨ La demararea procedurii competitive, conform noului Indrumar al achizitiilor FM, beneficiarii privati nu vor mai fi nevoiti sa opteze pentru publicarea anuntului privind achizitia pentru atribuirea unui contract de furnizare, servicii sau lucrari pe o platforma online, fiind suficient sa apeleze la pagina de internet proprie si/sau la un ziar de interes national sau local. Prin urmare, se pare ca beneficiarii privati nu vor mai fi nevoiti sa publice procedura competitiva pe o platforma similara cu actuala platforma PNRR (proiecte.pnrr.gov.ro).
⇨ Un element de noutate il reprezinta clarificarea situatiei in care, ulterior publicarii procedurii competitive, se constata ca specificatiile tehnice mentionate in cererea de finantare nu mai sunt actuale. Indrumarul achizitiilor FM admite actualizarea de catre beneficiarul privat a specificatiilor tehnice din caietul de sarcini, in functie de evolutiile pietei, cu conditia ca acesta sa pastreze indicatorii asumati in cererea de finantare. De asemenea, Indrumarul clarifica momentul de la care pot interveni astfel de modificari, adaugand ca nu sunt permise modificari ale solutiei tehnice anterior semnarii contractului de finantare.
⇨ Nu in ultimul rand, contestatiile ofertantilor nemultumiti de rezultatul unei proceduri competitive vor fi depuse direct la instanta competenta, fara a mai fi obligatorie notificarea intermediara a coordonatorului de investitii, scurtand astfel perioada de timp necesara solutionarii cailor de atac impotriva rezultatului unei proceduri competitive.