Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Nicio fapta buna nu ramane uitata – sponsorizarile care pot fi oferite pe final de an de catre companiile din Romania | DoingBusiness.ro
loader
Nicio fapta buna nu ramane uitata – sponsorizarile care pot fi oferite pe final de an de catre companiile din Romania

Nicio fapta buna nu ramane uitata – sponsorizarile care pot fi oferite pe final de an de catre companiile din Romania

Autori: Miruna Enache, Partener, International Tax and Transactions Services & CESA Tax Markets Leader si Cristina Clujescu, Senior Manager, International Tax and Transactions Services, EY Romania

• Legea sponsorizarii si Codul fiscal permit sponsorizari si prevad facilitati fiscale, in anumite conditii

• Cheltuiala cu sponsorizarea oferita nu este deductibila fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, prin care se poate reduce impozitul pe profit / impozitul minim pe cifra de afaceri de plata

• Trebuie indeplinite anumite conditii pentru a beneficia de aceasta facilitate

Sponsorizarea cauzelor nobile, pe care le sustin asociatiile si fundatiile (organizatii non-profit), reprezinta o buna oportunitate pentru contribuabilii romani platitori de impozit pe profit si impozit minim pe cifra de afaceri, atat din perspectiva responsabilitatii sociale corporative, cat si din punct de vedere fiscal. In loc sa vireze intreaga suma a impozitului pe profit catre stat, companiile pot alege sa devina parteneri activi ai comunitatii, finantand direct initiative in domeniul culturii, artelor, medicinei, stiintei etc.

Acum, cand ne apropiem de final de an si vin sarbatorile de iarna, este un moment cu atat mai potrivit pentru ca toti contribuabilii, mai ales cei care au inchiderea anului fiscal la 31 decembrie, sa-si faca „bilantul” si sa vada ce sume ar mai putea fi directionate ca sponsorizare. Aceasta practica este reglementata de Codul fiscal si Legea sponsorizarii si aduce multiple beneficii pentru sponsor.

Legea sponsorizarii si Codul fiscal permit societatilor comerciale platitoare de impozit pe profit sa ofere sponsorizari entitatilor fara scop lucrativ/autoritatilor publice/ persoanelor fizice pentru activitatile desfasurate in anumite domenii (spre exemplu, cultura, educatie, umanitar, social) si sa beneficieze de facilitati fiscale, in anumite conditii prevazute de lege.

Pentru platitorii de impozit pe profit, cheltuiala cu sponsorizarea oferita nu este o cheltuiala deductibila fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, adica poate reduce impozitul pe profit de plata (inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri introdus prin Legea 296/2023) cu suma integrala a sponsorizarii oferite. Codul fiscal prevede urmatoarele limite (minimul dintre):

• 20% din impozitul pe profit datorat

• 0,75% din cifra de afaceri.

Sumele aferente sponsorizarilor efectuale catre persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, se scad din impozitul pe profit in limitele prevazute de Codul fiscal, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inclus, la data incheierii contractului de sponsorizare, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale (Registru gestionat de catre ANAF).

Astfel, facilitatea fiscala acordata prin mecanismul de credit fiscal permite practic sponsorului sa plateasca efectiv suma respectiva catre o organizatie fara scop lucrativ si nu in contul impozitului pe profit. Pentru a fi inclus in calculul impozitului pe anul respectiv, contractul de sponsorizare trebuie incheiat inainte de sfarsitul anului calendaristic, iar plata trebuie efectuata pana la finele anului.

Contribuabilii care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor (Formularul 107), aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective.

Stimulentul nu va fi acordat insa in anumite cazuri, ca de exemplu:

• Sponsorizarea unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica pe care o sponsorizeaza;

• Sponsorul sau beneficiarul efectueaza reclama sau publicitate comerciala, anterioara, concomitenta sau ulterioara in favoarea acestora sau a altor persoane;

• Sponsorizare reciproca intre persoane fizice sau juridice;

• Sponsorizare efectuata de catre rude sau rude prin alianta de pana la gradul al patrulea inclusiv;

• Sponsorizarea nu este facuta in baza unui contract de sponsorizare care prevede obiectul, valoarea, durata, precum si drepturile si obligatiile partilor implicate.

Daca totusi nu se poate face in timp util sponsorizarea si valoarea maxima care putea fi utilizata ca credit pentru sponsorizari nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate, pentru efectuarea de sponsorizari, pana la termenele de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare (Formularul 177). In cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, redirectionarea poate fi dispusa numai de catre persoana juridica responsabila. Obligatia platii sumei redirectionate din impozitul pe profit revine organului fiscal competent.

De notat ar fi ca, in situatia redirectionarii, nu ar mai fi un potential impact pe anumiti indicatori financiari pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit care urmaresc acesti indicatori. In cazul sponsorizarii directe, este considerata nedeductibila cheltuiala cu sponsorizarea, iar creditul fiscal este din impozitul pe profit datorat, in timp ce in cazul redirectionarii, nu se va mai vedea cheltuiala nedeductibila si creditul fiscal aferent.

Pentru multe companii, aceasta masura reprezinta o combinatie intre responsabilitatea sociala corporativa si o gestionare inteligenta a obligatiilor fiscale. In loc sa vireze intreaga suma a impozitului pe profit / impozitului minim pe cifra de afaceri catre stat, companiile pot alege sa devina parteneri activi ai comunitatii, finantand direct initiative cu impact. Intr-o perioada in care solidaritatea si sprijinul social sunt mai importante ca oricand, decizia de a redirectiona o parte din impozitul pe profit sau din cifra de afaceri nu este doar o oportunitate fiscala, ci si un gest esential pentru un viitor mai bun.

                                                                                                                ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences