loader
Metodologia de combatere si prevenire a hartuirii – sunteti pregatiti sa implementati si utilizati acest nou instrument organizatoric?

Metodologia de combatere si prevenire a hartuirii – sunteti pregatiti sa implementati si utilizati acest nou instrument organizatoric?

Dan Dascalu, Partener D&B David si Baias si Sonia Balanescu, Avocat Senior D&B David si Baias

Pana la aparitia Hotararii de Guvern nr. 970/2023, care aproba Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex si a hartuirii morale la locul de munca ("Metodologia"), angajatorii din din Romania nu aveau la indemana un instrument legislativ la care sa se raporteze pentru punerea in aplicare a masurilor de combatere si prevenire a hartuirii la locul de munca. In contextul acestei evolutii legislative semnificative, care reflecta intentii mai ample  ale factorilor de decizie europeni si/sau nationali de facilitare a unor medii de lucru sigure si incluzive, Metodologia devine un instrument esential pentru constientizarea si combaterea hartuirii in mediul profesional. Aceasta abordare reprezinta un raspuns ferm la provocarile existente si marcheaza intentiile legislative pentru crearea unui mediu de munca in care toti angajatii sa se simta protejati si respectati.

Metodologia vine atat in sprijinul salariatilor prin punerea la punct a unor mecanisme legale menite sa garanteze protectia efectiva impotriva diverselor comportamente de tipul hartuirii, cat si in sprijinul angajatorilor care se confrunta cu asemenea cazuri, prin reglementarea unor linii directoare care sa stea la baza prevenirii si combaterii hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca. Astfel, toti angajatorii vor trebui sa tina cont de acestea si sa le transpuna in mod corespunzator in actele interne pana la data de 07 aprilie 2024.

Trebuie observat in acest context ca se stabileste ce inseamna hartuirea la locul de munca, acoperind comportamentele nedorite de natura fizica, verbala si nonverbala, care afecteaza demnitatea si integritatea angajatilor. Aceasta definitie este esentiala pentru constientizarea fenomenului si impune obligatii clare angajatorilor pentru prevenirea si combaterea acestuia. In egala masura, sunt detaliate pe aceasta cale si o serie de indatoriri pentru angajatori, menite a facilita atingerea scopurilor legislative urmarite, dar si o serie de drepturi ale salariatilor pentru atingerea acestora, la nevoie pe calea unor demersuri administrative sau judecatoresti. Se incearca pe aceasta cale a se crea un instrument util menit a asigura o uniformizare a procedurilor referitoare la prevenirea, cercetarea, clarificarea si sanctionarea unor nedorite si reprobabile raporturi de conflict ce pot aparea in cadrul diferitelor organizatii, astfel incat pe termen lung sa se ajunga la eliminarea acestora.

Obligatii pentru Angajatori: Ghidul catre un Mediu de Munca Respectuos

Acest nou instrument se aplica tuturor angajatorilor din Romania, atat din sectorul public, cat si din sectorul privat, si indiferent de domeniul de activitate sau marimea companiei.

Metodologia impune astfel angajatorilor indatoriri de ordin organizatoric, inclusiv:

● adaptarea regulamentelor interne la noile prevederi,

● organizarea de cursuri periodice de formare, precum si

● desemnarea unei persoane responsabile ori a unei comisii pentru solutionarea plangerilor.

Aceste masuri nu doar protejeaza angajatii, dar consolideaza si reputatia angajatorilor ca lideri responsabili si promotori ai unui mediu de munca echitabil si sigur.

Protectia Angajatilor - in extremis plangeri si actiuni in justitie

Angajatii au posibilitatea de a depune plangeri interne, de a sesiza autoritatile competente, precum Inspectoratul Teritorial de Munca sau Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, si de a recurge la instantele de judecata in cazul in care se considera victime ale hartuirii.

In plus, desi Metodologia nu reglementeaza sanctiuni contraventionale specifice, legislatia existenta, precum Ordonanta de Urgenta nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare si Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si tratament instituie amenzi substantiale. Spre exemplu, reamintim ca se sanctioneaza cu amenda intre 30.000 lei si 50.000 lei neindeplinirea de catre angajator a obligatiei de a lua masurile necesare pentru prevenirea si combaterea hartuirii morale la locul de munca. Asadar, ignorarea acestor dispozitii legale poate nu doar afecta reputatia companiei, dar si atrage consecinte financiare semnificative. Prin adoptarea Metodologiei, angajatorii nu doar ca isi asuma responsabilitatea de a crea un mediu de munca sigur si incluziv, dar si evita expunerea la amenzi si posibile litigii costisitoare.

Impactul Preconizat Asupra Egalitatii de Sanse si Tratament

Metodologia reprezinta un pas semnificativ in promovarea egalitatii de sanse si tratament intre femei si barbati, accentuand astfel impactul pozitiv asupra culturii si moralului la locul de munca prin eliminarea hartuirii. Aceasta initiativa nu doar consolideaza un mediu de lucru respectuos si demn, ci ofera si angajatorilor o oportunitate de a-si contura reputatia ca lideri responsabili si implicati in promovarea unui mediu de munca sigur si echitabil. Prin actiuni prompte si masuri eficiente de implementare a noilor prevederi legislative, angajatorii pot contribui la o imagine publica mai pozitiva si la consolidarea unei culturi organizationale orientate catre respect si incluziune, iar angajatii, intelegand importanta acestor valori sociale, sa le respecte de buna voie, iar in cazul in care apar totusi deviatii sa aiba confortul ca au mijloacele necesare de a le combate, inlatura si sanctiona alaturi de angajatorul lor si factorii de decizie din cadrul acestuia desemnati sa aduca la indeplinire aceste reguli.

Viitorul a inceput deja?

Astfel, chiar daca a ramas o perioada de timp pana la expirarea termenului legal de adoptare sau, dupa caz, actualizare a documentelor interne de tipul mai sus-mentionat, in realitate, aceasta este chiar scurta. Aceasta este credem dincolo de indoiala intrucat va fi absolut esentiala si discutarea acestor reglementari cu persoanele desemnate sa asigure punerea in aplicare a acestor masuri legislative de ordin organizatoric, precum si cu toti salariatii companiei, pentru a le intelege si aplica in mod corect in activitatea de zi cu zi, astfel incat sa se previna si combata eventuale deviatii de la comportamentul normal.

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA