Desi la o prima vedere pare un act normativ care vizeaza statutul de intreprindere mica prin majorarea plafonului de TVA, in fapt, Ordonanta Guvernului 22/2025 aduce schimbari mai ample si cu obligatii mai stricte. Actul normativ introduce o serie de modificari in materie de TVA, cu impact direct asupra intreprinderilor mici si prestatorilor de servicii, precum extinderea regimului special de scutire in cadrul UE si redefinirea locului prestarii serviciilor.
Concret, incepand cu 1 septembrie 2025, se redefineste statutul de intreprindere mica in contextul aplicarii regimului special de scutire de TVA prin majorarea plafonului de scutire de la 300.000 lei la 395.000 lei. Astfel, desi plafonul pentru aplicarea regimului special de scutire creste, obligatiile contribuabililor devin mai stricte:
• este eliminata perioada de “gratie “ de o luna in vederea solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA. Prin noile modificari, persoanele impozabile care aplica regimul de scutire de TVA vor fi obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in ziua depasirii plafonului;
• TVA se va colecta incepand cu tranzactia care determina depasirea plafonului de scutire TVA;
• dispare perioada de 10 de zile pentru formalitatile de inregistrare – obligatia intervine imediat;
• facturile emise fara TVA care au condus la depasirea plafonului trebuie corectate, astfel incat beneficiarii sa poata exercita dreptul de deducere conform prevederilor legale.
Regimul special de scutire de TVA destinat intreprinderilor mici a fost extins la nivelul Uniunii Europene prin transpunerea Directivei (UE) 2020/285. Noile reglementari permit intreprinderilor mici sa aplice acest regim special de scutire de TVA si in alte state membre decat cel de stabilire. Astfel, contribuabilii care desfasoara activitati transfrontaliere beneficiaza de posibilitatea aplicarii regimului special de scutire de TVA in alte jurisdictii europene, daca cifra lor de afaceri anuala agregata la nivelul UE nu depaseste plafonul de 100.000 euro si daca cifra de afaceri efectuata in statul membru nu depaseste plafonul de scutire de TVA aplicabil acelui stat membru. De asemenea, contribuabilii din alte state membre pot aplica aceeasi scutire in Romania, daca respecta aceleasi conditii.
De asemenea, ordonanta aduce modificari cheie care vizeaza definirea locului efectiv al prestarii serviciilor, element esential in locului de impozitare a TVA.
Pentru tranzactiile (B2C) realizate intre persoane impozabile (prestatori) si persoane neimpozabile (consumatori finali), locul prestarii serviciilor va fi in functie de modul prestarii acestor servicii, astfel:
• pentru serviciile legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment, targuri, expozitii si alte activitati similare desfasurate intr-un spatiu fizic – locul de impozitare a TVA va fi in statul unde are loc evenimentul;
• daca aceleasi servicii mentionate anterior sunt prestate virtual/digital - locul de impozitare a TVA va fi in statul unde beneficiarul este stabilit sau are domiciliul.
Pentru tranzactiile de tip B2B care au loc exclusiv intre persoane impozabile, se mentine principiul conform caruia locul de impozitare a TVA este in statul unde se desfasoara efectiv evenimentul.
In ceea ce priveste obligatiile din sistemul RO e-TVA, prezenta Ordonanta amana pana la 31 decembrie 2025 obligatia contribuabililor de a raspunde notificarilor de conformare transmise de ANAF pentru diferentele constatate intre decontul pre-completat (P300) si decontul efectiv depus (D300) pana la 31 decembrie 2025.
In aceasta perioada:
• nu se aplica sanctiuni pentru aceste neconcordante;
• nu se realizeaza incadrarea in categoria entitatilor cu risc fiscal pe acest criteriu.
Aceasta masura ofera un interval necesar de adaptare, permitand contribuabililor sa se familiarizeze cu noul mecanism fara presiunea penalitatilor.
In ansamblu, Ordonanta ofera oportunitati de conformare si adaptare, dar impune si o atentie sporita din partea contribuabililor pentru a evita riscurile fiscale intr-un cadru legislativ tot mai complex.