loader
Inteligenta artificiala in servicii profesionale: prieten sau dusman?

Inteligenta artificiala in servicii profesionale: prieten sau dusman?

Autori: Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistenta fiscala si juridica, EY Romania

La o simpla cautare pe Google dupa initialele AI (Artificial Intelligence) apar 12,2 miliarde rezultate in doar 0,35 de secunde, ceea ce poate fi un indiciu, daca nu cel mai relevant, privind anvergura fenomenului, in doar un an de la aparitia primei solutii AI. Odata cu trecerea timpului si accesarea din ce in ce mai frecventa pentru diferite cautari, subiecte si solutii concrete de continut, adoptia de catre utilizatori a crescut exponential. Practic, cele mai importante motoare de cautare si-au lansat propriile aplicatii de inteligenta artificiala, la fel si companiile mari din lume, care si-au permis si au alocat fonduri importante pentru a-si crea propriile solutii AI.

Cel mai recent studiu Gartner, dat publicitatii la finalul anului 2023, releva faptul ca 55% dintre organizatiile globale se afla in faza de testare sau chiar de exploatare a Inteligentei Artificiale Generative si au optat pentru investitii crescute pe acest segment. Un alt studiu privind statusul solutiilor bazate pe AI, global, doar la nivelul anului 2022, arata faptul ca volumul cheltuielilor pentru crearea programelor de inteligenta artificiala de serie si personalizate va ajunge la 64 miliarde USD in 2025, intr-un ritm anual de 18% (Global AI Software Forecast, 2022 | Forrester).

In aceste conditii, a aparut absolut fireasca intrebarea privind viitorul in acest context: incotro, la modul general, in zona de servicii profesionale precum fiscalitate si consultanta? In ce masura oamenii vor fi inlocuiti de inteligenta artificiala si care sunt domeniile in care robotii vor determina reducerea fortei de munca umane? Evident, zona de consultanta fiscala nu este mai putin framantata de aceasta intrebare, pentru ca, mai devreme sau mai tarziu, si aici, solutiile de inteligenta artificiala vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru si in proportii diferite de utilizare, fiind probabil ca o inlocuire totala a omului-consultant fiscal, daca e sa luam doar acest exemplu, nu se va produce in curand.

Este important sa intelegem, in valul de opinii diverse si divergente, la ce foloseste inteligenta artificiala si cum ar putea fi aceasta privita mai degraba ca un aliat si nu ca un dusman ori concurent. Este deja foarte clar faptul ca AI are o paleta vasta de aplicabilitate si poate aduce multiple beneficii, in sensul eficientizarii proceselor, diminuarii timpului alocat unor sarcini, reducerii erorilor umane (mai ales in procesele de rutina), chiar si pe latura de analiza si interpretare a datelor.

As aprecia aici ca, practic, niciun efort nu poate fi considerat prea mare in analiza oportunitatii de a investi si a adopta solutiile AI, tocmai pentru a fi luata o decizie in cunostinta de cauza privind aplicabilitatea acestora in cadrul unei companii sau intr-un anumit domeniu, cum este cel de consultanta fiscala si de business.

Cat despre profesionistii din zona consultantei fiscale, e un timp cum nu se poate mai bun sa apeleze si sa-si dubleze eforturile prin solutiile AI, care i-ar putea degreva de partea „plicticoasa” a profesiunii si le pot oferi timp pretios pentru analiza si identificarea celor mai bune variante fiscale si de business pentru clientii lor.

Acestia ar putea avea la indemana, pe langa cunostintele, abilitatile analitice si experienta lor, esentiale intr-un domeniu atat de complex cum este cel al fiscalitatii, un instrument care le poate deschide perspective total nebanuite pana acum. O solutie de tip AI implementata in companie va creste semnificativ eficienta si rezultatele, pe masura ce firmele si oamenii se vor familiariza cu aceasta noua tehnologie.

In domeniul consultantei pe zona de taxe si impozite, doua lucruri sunt certe: volumul urias de date pe care cei care lucreaza in domeniu le au de analizat si de prelucrat plus sarcinile/operatiunile de realizat zi de zi si luna de luna, repetitive, intrate parca in ADN-ul „lucratorilor fiscali”.

Inteligenta artificiala este deja utilizata pentru a automatiza o serie dintre aceste operatiuni fiscale de rutina care alcatuiesc volumul de lucru zilnic al specialistilor in fiscalitatea de astazi. Bineinteles, va fi si un nivel urmator in toata povestea, care ar putea ajunge la verificarea automata a facturilor (mii, zeci de mii), pentru a vedea daca sunt permise cheltuielile aferente impozitului pe profit, de exemplu, sau analiza foilor de calcul pentru a urmari si a aloca corect cheltuielile pe diferite pozitii si fonduri.

Este mai presus de orice indoiala faptul ca vorbim despre cresterea constanta a eficientei muncii de consultanta, intr-o profesie al carui rol si nivel de complexitate, dimpotriva, vor creste si nicidecum nu se vor diminua odata cu adoptia solutiilor AI.

Vorbim despre un cadru fiscal si de taxare atat la nivel global, cat si in Romania, mult mai complicat, in care consultantii fiscali vor avea de realizat noi activitati de raportare si analiza, pe langa responsabilitatile din prezent. Tocmai aici putem observa rolul exceptional care poate fi atribuit solutiilor AI.

Transmiterea sarcinilor repetitive si banale catre solutiile de tip AI, fie elaborate intern de catre companie (costurile sunt insa destul de mari la acest moment), fie pentru adoptarea si adaptarea unei solutii create deja, va elibera timp pentru profesionistii din domeniul fiscal, astfel incat acestia se vor putea concentra pe crearea de strategii si a unor solutii pentru clienti cu mare valoare adaugata.

Totul vine la pachet cu erorile aferente unei solutii atat de recente, dar cu o evolutie absolut spectaculoasa din punct de vedere al adoptiei in diferite domenii de activitate. Este cu atat mai necesara atentia pentru a identifica la timp si a indrepta aceste erori, de aceea se impune pregatirea consultantilor si dobandirea de noi capacitati de analiza si interpretare.

Cred ca, pentru a sustine raspunsul negativ la intrebarea „Le este oare teama consultantilor in fiscalitate de inteligenta artificiala?”, am putea face pasii necesari, la nivel de breasla in primul rand, pentru intelegerea si adoptia acestor solutii in pas cu timpurile actuale. Este nevoie, in opinia mea, de educatie si analiza aplicata. Educatie, pentru a aprecia in mod adecvat impactul inteligentei artificiale, prin programele de instruire care ajuta oamenii sa inteleaga mai bine aceasta tehnologie. Plus analiza tuturor variantelor disponibile acum, pentru ca AI-ul are o multitudine de utilizari practice, iar studiul acestora ramane esential pentru adoptie, la fel ca in cazul oricarei alte solutii tehnologice noi.

Este cert, inteligenta artificiala va ajuta mult munca de consultant si va contribui semnificativ la reducerea timpului de obtinere a rezultatelor. Ceea ce nu inseamna ca va deveni mai putin valoroasa interventia unui expert, tocmai pentru a valida si a potenta solutiile elementare oferite de AI.

Se va modifica insa costul livrarii consultantei fiscale, in sensul scaderii acestuia, si aici putem vorbi despre „democratizarea” serviciilor  de consultanta. De ce? Pentru ca va permite unui palier mai larg de potentiali clienti sa aiba acces la aceste servicii profesionale. La randul lor, consultantii fiscali vor iesi in castig: chiar daca „unitatea de produs” va aduce un castig posibil mai redus decat in prezent, se vor deschide noi piete si noi segmente de clienti care vor aduce noi surse de castiguri.

 

                                                                                                              ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL