Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Inteligenta artificiala in Romania: un sprijin esential pentru companii si oameni in atingerea potentialului | DoingBusiness.ro
loader
Inteligenta artificiala in Romania: un sprijin esential pentru companii si oameni in atingerea potentialului

Inteligenta artificiala in Romania: un sprijin esential pentru companii si oameni in atingerea potentialului

Autori: Aurelia Costache, Partner, AI & Data Leader, EY Romania, si Ileana Guran, Senior Manager, AI Enabled Transformation, Technology Consulting, EY Romania

Inteligenta Artificiala a reusit, intr-un timp foarte scurt, sa se transforme dintr-un concept teoretic intr-o realitate cotidiana. Pe masura ce observam si analizam adoptarea acestei tehnologii de catre companiile din Romania, apar doua intrebari importante: in Romania, companiile valorifica pe deplin potentialul IA? aceasta valorificare este pusa in practica atat pentru castiguri economice, cat si pentru dezvoltarea oamenilor?

Un studiu realizat recent de EY despre tehnologiile emergente in Romania evidentiaza faptul ca, in timp ce 60% dintre organizatii sunt implicate in utilizarea Inteligentei Artificiale, fie prin testare, fie prin planificarea adoptarii, doar 11,2% au reusit sa implementeze aceasta tehnologie. Potentialul de transformare este evident, insa drumul catre o integrare semnificativa nu este nici pe departe liniar si nu se bazeaza exclusiv pe aspecte tehnologice, ci dimpotriva, este profund uman.

Aceasta perspectiva centrata pe oameni se aliniaza cu observatiile globale din cadrul studiului EY AI Sentiment Index, care a sondat peste 15.000 de persoane din 15 tari. Studiul a relevat ca, desi 82% dintre oameni  folosesc Inteligenta Artificiala, doar 57% se simt confortabil facand acest lucru. Diferenta dintre utilizare si confort reprezinta mai mult decat o simpla bariera tehnologica, aceasta diferenta arata o lipsa de incredere. Pentru ca tehnologia IA sa fie integrata cu succes in societate si in forta de munca, este absolut esential ca increderea, siguranta si prezenta umana sa devina o prioritate alaturi de inovatie.

In Romania, companiile investesc in Inteligenta Artificiala pentru a automatiza sarcinile repetitive (60%) si pentru a spori productivitatea si viteza de executie (63%). Aceste aspecte constituie prioritati strategice pentru organizatiile de dimensiuni medii si mari, care sunt dornice sa eficientizeze operatiunile si sa reduca ineficientele. Totusi, pentru ca adoptarea IA sa se intample la scara larga, companiile trebuie sa priveasca dincolo de castigurile operationale si sa se concentreze pe  consolidarea increderii pe care oamenii o au in tehnologie, care ar trebui sa fie fundamentul acestei transformari.

Atat la nivel global, cat si in Romania, companiile sunt dispuse sa implementeze Inteligenta Artificiala si sa o foloseasca, insa implementarea pe scara larga necesita mai mult decat o simpla aplicare tehnica, este necesar un leadership care sa cultive intelegerea, increderea si autonomia.

Rezultatele studiului EY global arata sase tipuri de „persona” in ceea ce priveste  sentimentele si atitudinilie fata de Inteligenta Artificiala, variind de la entuziastii „Tech Champions”, pana la scepticii „AI Rejectors”. Conform studiului, chiar si cei care sunt ezitanti fata de Inteligenta Artificiala gasesc modalitati de a se implica atunci cand aceasta se aliniaza cu nevoile si valorile lor. De exemplu, „Hesitant Mainstreamers” au ingrijorari legate de confidentialitatea datelor, insa 76% dintre ei sunt de acord ca IA usureaza finalizarea diferitelor obiective, fie ele tehnice sau academice. Aici este momentul crucial, in care leadershipul companiilor trebuie sa intervina. Adoptarea Inteligentei Artificiale nu trebuie impusa, ci trebuie ghidata. Acest lucru inseamna crearea unor experiente cu IA care sa fie intuitive, relevante si sa sustina potentialul oamenilor. De asemenea, companiile trebuie sa se concentreze si sa inteleaga preocuparile, de altfel absolut legitime, legate de confidentialitatea datelor, autonomia oamenilor in luarea deciziilor si inlocuirea fortei de munca umane cu cea tehnologica.

Companiile din Romania au ocazia de a se diferentia prin adoptarea la nivel de organizatie a Inteligentei Artificiale prin programe structurate, care sa includa o integrare centrata pe om. Atunci cand IA este introdusa ca un copilot, potentand judecata umana si sporind productivitatea, aceasta tehnologie devine un catalizator pentru dezvoltarea personala si profesionala.

In ciuda potentialului imens, exista mai multe bariere ce impiedica companiile din Romania sa implementeze eficient aceasta tehnologie. Principala bariera pentru adoptarea tehnologiilor emergente, inclusiv a Inteligentei Artificiale, este lipsa de forta de munca calificata, asa cum au evidentiat  61% dintre respondentii la studiul „EY Emerging Technology Investment in Romania”. Alte aspecte care incetinesc si ingreuneaza adoptarea IA  sunt absenta programelor de formare profesionala (37%) si constrangerile bugetare (52%). Pe langa problemele interne ale companiilor, exista si factori externi care ingreuneaza adoptia IA, cum ar fi un sprijin guvernamental insuficient (78%), precum si sistemul educational care nu este adaptat cerintelor actuale de pregatire a fortei de munca (76%).

Pentru a face fata acestor provocari, in Romania, trebuie sa privim adoptarea Inteligentei Artificiale ca pe o transformare multidisciplinara. Imbunatatirea abilitatilor trebuie sa fie o prioritate la toate nivelurile. Nu putem uita ca trebuie sa dezvoltam atat politici si bune practici in utilizarea IA, o buna guvernanta a IA, cat si o cultura organizationala care sa incurajeze experimentarea si care sa duca la cresterea increderii oamenilor in IA si, implicit, in utilizarea acesteia pe scara larga.

De-a lungul anilor, in Romania, mediul de afaceri, in general, si sectorul tehnologic, in particular, au demonstrat multa energie si rezilienta. Avand in vedere acest lucru, urmatoarea etapa de crestere economica va tine de modul in care liderii de afaceri din Romania vor pregati companiile si oamenii pentru o lume modelata de Inteligenta Artificiala.

                                                                                                                 ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences