loader
Indicator de avertizare in inspectia fiscala – numaratoarea inversa pana la primele decizii cu impozit de 70% pentru persoanele fizice

Indicator de avertizare in inspectia fiscala – numaratoarea inversa pana la primele decizii cu impozit de 70% pentru persoanele fizice

Material de opinie de Alex Slujitoru, Partener Reff & Asociatii | Deloitte Legal, si Catalin Barbu, Manager, Impozitarea Veniturilor, Deloitte Romania

Impozitarea cu 70% a veniturilor nedeclarate de persoanele fizice si identificate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) intra in vigoare la 1 iulie 2024. Aceasta data nu vizeaza insa momentul obtinerii veniturilor si nici pe cel al inceperii controlului asupra persoanelor respective, ci momentul emiterii deciziei de impunere. Astfel, orice contribuabil persoana fizica ce va primi o decizie de impunere dupa data de 1 iulie 2024 ar putea fi taxat cu noua cota de 70%.

Astfel, potrivit Legii 296/2023, cei care nu isi declara corect veniturile risca, pe langa cota ridicata de impozitare, dobanzi si penalitati de nedeclarare de 0,02%, respectiv 0,08% pe zi de intarziere. Acestea vor fi calculate pana la data platii debitelor principale, dar valoarea penalitatilor de nedeclarare se poate reduce cu 75% in cazul platii sau compensarii debitelor pana la termenul lor de plata sau in cazul finalizarii cu succes a unei esalonari la plata.

Emiterea deciziei de impunere si aplicarea noii cote de impozitare

Desi schimbarea nivelului de impozitare urmeaza sa se produca de la 1 iulie 2024, este foarte important de mentionat ca legea prevede expres ca noua cota, de 70%, se va aplica „deciziilor de impunere emise de organele fiscale incepand cu aceeasi data”.

Practic, daca pentru persoanele care fie au fost supuse unui control si primesc decizia de impunere inainte de 1 iulie 2024, fie vor fi supuse unui control ulterior acestei date, lucrurile sunt clare in ceea ce priveste aplicarea cotei de impozitare – 16% si respectiv 70%. Pentru persoanele care se vor afla intr-o actiune de control fiscal la data fixata de legiuitor, norma juridica anterior mentionata genereaza ingrijorare cu privire la modul in care aceasta va fi aplicata de autoritatea fiscala.

Spre exemplu, este posibil ca asupra unei persoane ANAF sa fi demarat o procedura de verificare in cursul anului 2023, in cursul anului 2022 sau chiar anterior - avand in vedere practica derularii controalelor fiscale in Romania, unde lipsa de personal a prelungit in nenumarate randuri durata actiunii de control -, pentru care decizia de impunere este insa emisa dupa 1 iulie 2024. Conform dispozitiilor legii, noua cota de 70% poate fi aplicata in acest caz, desi este posibil ca activitatea specifica desfasurata de organele de control sa fi avut loc, partial sau integral, inainte de 1 iulie 2024.

Ar fi insa justa o asemenea impozitare, cata vreme tot legea are in vedere „constatarea” unor venituri care provin din surse neidentificate, constatare ce are loc sub imperiul unei legi mai favorabile, dar se materializeaza intr-un act administrativ fiscal emis sub imperiul alteia? Raspunsul nu poate fi decat unul negativ. Cu toate acestea, un asemenea raspuns va trebui obtinut in instanta.

In consecinta, nu doar persoanele care urmeaza sa fie supuse unui control ANAF dupa 1 iulie 2024 ar trebui sa ia in calcul noul nivel de impozitare, ci toate persoanele care au in prezent un control in desfasurare, indiferent cand a fost acesta demarat, sau carora le-a fost anuntata demararea unui control in viitorul apropiat, deoarece este posibil ca decizia de impunere corespondenta sa fie emisa dupa intrarea in vigoare a noii cote de impozitare.

In acelasi timp, intrucat legea nu face nicio distinctie intre procedurile de verificare carora le pot fi supuse persoanele fizice – verificarea situatiei fiscale personale sau verificarea documentara, referindu-se doar la „deciziile de impunere” -, reiese ca noua cota de impozitare va fi aplicabila ambelor proceduri.

Cum trebuie sa actioneze cei care vor sa urgenteze emiterea deciziei de impunere?

Raportat la cele expuse mai sus, este recomandabil ca persoanele fizice vizate de controalele fiscale, in special cele care se afla deja intr-o procedura de verificare, sa intreprinda toate actiunile necesare in vederea finalizarii acesteia prin emiterea deciziei de impunere cat mai curand posibil, inainte de 1 iulie 2024 – de exemplu, sa puna rapid la dispozitia organelor de control documentele si informatiile relevante, sa revina cu explicatii inainte de termenul stabilit de echipa de control, sa solicite reluarea controlului imediat dupa incetarea motivului care a dus la suspendarea acestuia, sa solicite incheierea actiunii de control etc.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL