loader
Facilitatile fiscale pentru activitati de cercetare-dezvoltare: Clarificari suplimentare in legislatie

Facilitatile fiscale pentru activitati de cercetare-dezvoltare: Clarificari suplimentare in legislatie

Autori: Andreea Mitirita, Partener PwC Romania si Cristina Fuioaga, Director PwC Romania

Legislatia privind facilitatile fiscale pentru activitati de cercetare-dezvoltare a fost recent modificata, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2023, fiind clarificate conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca activitatile de cercetare-dezvoltare pentru a aplica deducerea suplimentara la calculul impozitului pe profit si fiind introdusa necesitatea de a obtine certificarea activitatilor de catre expertii inscrisi in Registrul national al expertilor pentru certificarea activitatii de cercetare dezvoltare.

Modificarile au aparut dupa ce, in ultima perioada, au avut loc discutii intre reprezentantii mediului de afaceri si cei ai Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii pentru a imbunatati cadrul legislativ actual. In prezent stimulentele fiscale pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, existente in Codul fiscal, sunt urmatoarele:

● deducerea suplimentara, in proportie de 50%, a cheltuielilor efectuate pentru activitatile de cercetare-dezvoltare;

● aplicarea metodei de amortizare accelerata in cazul aparaturii si echipamentelor destinate activitatilor de cercetare-dezvoltare;

● scutirea de impozit pe venit pentru angajatii care lucreaza in proiecte de cercetare-dezvoltare;

● scutirea de impozit pe profit pentru contribuabilii cu activitati exclusiv de cercetare - dezvoltare in primii 10 ani de activitate (neaplicabila in prezent in lipsa unor masuri de ajutor de stat).

Spre exemplu, beneficiul obtinut din aplicarea facilitatii de deducere suplimentara a cheltuielilor poate conduce la o economie de 8% din valoarea investitiilor in proiecte de cercetare-dezvoltare (de exemplu 8% reprezentand reducere in impozitul pe profit final de plata). Banii astfel economisiti pot fi directionati pentru a sprijini alte activitati/initiative de afacere la nivelul societatilor in cauza.

Clarificarile au fost aduse prin Ordinul comun, publicat pe 4 octombrie, al Ministerului Finantelor si al Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii nr. 3.265/21.453/2022.

In mod specific, prin acest ordin comun, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:

● sunt cuprinse intr-un proiect de cercetare-dezvoltare definit prin Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica(reglementarea anterioara nu facea trimitere la OG nr. 57/2022), identificat prin urmatoarele elemente:

● scopul proiectului (nu era mentionat anterior) si obiectivele proiectului; domeniul de cercetare-dezvoltare ; perioada de desfasurare a proiectului; resursele alocate proiectului (sursele de finantare si, daca este cazul, echipa de proiect si infrastructura de cercetare); (anterior nu erau mentionate echipa de proiect si infrastructura de cercetare), bugetul proiectului (nu era anterior); categoria rezultatului activitatii de cercetare-dezvoltare, conform art. 74 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002; caracterul inovativ;

● in cadrul activitatilor de dezvoltare tehnologica se vor lua in considerare activitatile de dezvoltare experimentala (nu era anterior mentionat).

De asemenea, prin noul cadru legislativ, au fost eliminate prevederile art.4 din Ordinul comun nr. 3.265/21.453/2022, prin care se dadeau exemple de activitati care nu reprezinta activitati de cercetare-dezvoltare, motivul fiind ca aceasta lista era doar cu titlu de exemplu si producea confuzie intre contribuabili intrucat nu reusea sa surprinda in mod practic toate activitatile care nu constituie cercetare-dezvoltare.

Proiectele si activitatile vor fi incadrate ca fiind de cercetare-dezvoltare de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, care va constitui un corp de experti inscrisi in Registrul national al expertilor pentru certificarea activitatii de cercetare dezvoltare. Urmeaza publicarea ordinului autoritatii de stat care va reglementa metodologia de selectie a expertilor si normele metodologice privind expertiza in vederea certificarii activitatii de cercetare-dezvoltare si structura Registrului.

Pentru incadrarea proiectelor si activitatilor ca fiind de cercetare-dezvoltare, pentru a beneficia de stimulentele fiscale prevazute la art. 20 din Codul fiscal, contribuabilii au optiunea de a solicita certificarea activitatii de catre un expert inscris in registru.

De asemenea, noul cadru legislativ mentioneaza obligativitatea de a solicita certificarea proiectelor de catre contribuabilii mari, stabiliti potrivit OPANAF, obligatie care anterior nu era foarte clar individualizata.

Nu in ultimul rand, pentru proiectele si activitatile de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice nationale si internationale nu este necesara certificarea. Acest lucru poate reprezenta un imbold pentru contribuabilii care desfasoara activitati inovatoare si pentru care acceseaza fonduri europene sau diverse scheme de ajutor de stat, de a aplica si facilitatea fiscala reprezentata de deducerea suplimentara.

Asteptam cu interes si legislatia cu privire la Registrul national al expertilor, care speram sa vina in sprijinul contribuabililor cu mai multa claritate vizavi de aceasta procedura de certificare. Dorim sa punctam faptul ca modificarile mai sus mentionate se refera doar la aplicarea facilitatii fiscale prevazuta la art.20 din Codul Fiscal, respectiv deducerea suplimentara de 50% a cheltuielilor eligibile legate de activitati de cercetare-dezvoltare. Astfel, pentru aplicarea facilitatii ce consta in scutirea impozitului pe venit pentru personalul angajat in activitati de cercetare-dezvoltare nu este necesara certificarea de catre un expert.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL