loader
Studiu Deloitte: stimulentele financiare reprezinta cel mai important factor de decizie pentru romanii care opteaza pentru un abonament nou sau care schimba un furnizor

Studiu Deloitte: stimulentele financiare reprezinta cel mai important factor de decizie pentru romanii care opteaza pentru un abonament nou sau care schimba un furnizor

Romanii prefera sa-si faca abonament pentru servicii de telecomunicatii, utilitati, servicii TV si comert electronic, dar sa plateasca punctual pentru servicii precum publicatii digitale, jocuri online, carti electronice si audio

Stimulentele financiare precum modalitatile de a economisi bani si accesul la oferte speciale si reduceri reprezinta principalul factor de decizie pentru romanii care decid sa-si faca un abonament nou (42%) la servicii digitale si traditionale, produse de consum sau cu durata lunga de viata si servicii de comert electronic, potrivit celei mai recente editii a raportului Deloitte „Demystifying the hype of subscription, pondere similara cu cea inregistrata in randul respondentilor europeni (45%). Dintre aceste categorii, abonamentele romanilor pentru servicii de comert electronic sunt cele mai influentate de beneficiile de natura financiara, cum ar fi ofertele speciale si reducerile (65%), economiile cu serviciile de livrare (42%) si livrarea gratuita la returnarea produsului (41%). Alti factori care influenteaza semnificativ deciziile romanilor de a achizitiona abonamente sunt confortul (30%), care se refera la livrarea la domiciliu, lipsa reclamelor intruzive sau folosirea unor metode de plata simplificate, si accesul la oferte de tip premium privind continutul sau functionalitatile (29%).

Raportul subliniaza ca pretul atractiv este si principalul motiv pentru care romanii decid sa-si schimbe furnizorii la care au abonamente. In acest caz, stimulentele financiare sunt aproape de doua ori mai importante decat alti factori pentru toate categoriile de abonamente analizate, tendinta intalnita si in randul respondentilor europeni.

Romanii prefera sa-si faca abonament pentru servicii de telecomunicatii, inclusiv de internet, pentru utilitati, servicii TV si comert electronic, precum si pentru achizitionarea aparatelor de uz casnic si a produselor de pe platforme de tip marketplace. Pentru servicii precum publicatii digitale, jocuri online, carti electronice si audio, consumatorii romani prefera platile punctuale.

Raportul arata, de asemenea, ca romanii care nu au folosit abonamente in ultimul an au luat aceasta decizie deoarece prefera sa cumpere doar atunci cand au nevoie (58%) sau pentru ca sunt consumatori ocazionali (44%), factori similari cu cei care influenteaza consumatorii la nivel european. Pe de alta parte, studiul arata ca ponderea romanilor care opteaza pentru plati punctuale scade in randul generatiilor mai tinere, numarul reprezentantilor Gen Z care prefera abonamentele fiind putin mai mare (cu 2 puncte procentuale) decat al celor care aleg achizitiile punctuale. La polul opus, romanii din generatia Baby Boomers inregistreaza cea mai mare pondere in randul consumatorilor care prefera achizitii punctuale (cu 24 de puncte procentuale mai mult fata de cei care doresc sa se aboneze), urmati de reprezentantii Generatiei X (11 puncte procentuale) si Millennials (6 puncte procentuale).

Merita subliniat faptul ca, atunci cand vine vorba de atragerea de noi clienti, furnizorii de produse si servicii prin abonamente ar trebui sa se concentreze nu numai pe pret, ci si pe confort si oferte de tip premium. Pentru a asigura retentia clientilor, acestia trebuie sa gaseasca echilibrul intre stimulentele de natura financiara si alte tipuri de beneficii atunci cand concep programe de loialitate. Studiul arata ca 59% dintre romani au inceput sa cumpere mai mult de la un furnizor dupa ce si-au facut abonament la acesta, ceea ce reprezinta un alt argument pentru crearea unor strategii puternice de loialitate”, a spus Andrei Ionescu, Partener coordonator consultanta si managementul riscului, Deloitte Romania, si lider al industriei de tehnologie, media si telecomunicatii.

Raportul subliniaza ca exista o corelatie stransa intre grupul demografic al consumatorilor si deschiderea lor de a-si schimba atitudinea cu privire la abonamente, 25% dintre romanii din generatia Baby Boomers care fac achizitii punctuale declarand ca nu ar putea fi convinsi sa se aboneze, urmati de Millennials (13%), Gen X (12%) si Gen Z (7%). Pe de alta parte, gradul de loialitate variaza in functie de generatie, aproape o treime din reprezentantii Baby Boomers (31%) care au cel putin un abonament spunand ca nu s-ar lasa convinsi sa schimbe furnizorul, urmati de Gen Z (30%).

Exista, de asemenea, o legatura intre gradul de digitalizare a unei societati si tendinta acesteia de a folosi abonamente, subliniaza studiul, Romania clasandu-se pe ultimul loc in randul tarilor analizate in ceea ce priveste maturitatea digitala, potrivit raportului Digital Society and Economy Index (DESI), si pe primul loc in ceea ce priveste ponderea consumatorilor care prefera abonamentele in locul platilor punctuale, urmata de Bulgaria si Polonia. La polul opus, Germania este tara cea mai matura din punct de vedere digital si cu cei mai multi respondenti care prefera platile punctuale in detrimentul abonamentelor.

Consumatorii romani nu percep toate platile facute cu regularitate ca fiind abonamente, 47% dintre respondenti precizand ca nu detin un abonament inainte de a primi un exemplu in acest sens, aspect care plaseaza Romania pe locul al patrulea in topul tarilor ai caror cetateni nu constientizeaza ca au un abonament, dupa Bulgaria (61%), Slovacia (57%) si Ungaria (49%). In randul respondentilor la nivel european, cele mai frecvente tipuri de abonamente pe care consumatori nu le-au recunoscut sunt cele pentru utilitati (77%) si servicii de telecomunicatii/internet (75%). 

Studiul a fost realizat in randul a 9.000 de consumatori din noua tari: Bulgaria, Cehia, Franta, Germania, Polonia, Romania, Slovacia, Turcia si Ungaria.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta fiscala si juridica, consultanta, consultanta financiara si managementul riscului catre aproximativ 90% din companiile prezente in topul Fortune Global 500® si catre mii de companii din sectorul privat. Expertii firmei contribuie la atingerea unor rezultate masurabile si de durata, care ajuta la consolidarea increderii in pietele de capital, care permit companiilor sa se transforme, sa prospere si sa deschida calea catre o economie mai puternica, catre o societate mai echitabila si o lume sustenabila. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acopera peste 150 de tari si teritorii. Obiectivul sau este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor aproximativ 415.000 de profesionisti la nivel mondial.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta si managementul riscului, consultanta financiara, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 3.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL