• Pana in 2030, Generatia Z va fi un factor cheie pentru viitorul inteligentei artificiale, reprezentand 30% din forta de munca globala
• Majoritatea membrilor Generatiei Z utilizeaza inteligenta artificiala, dar inregistreaza punctaje mici in ceea ce priveste analiza critica a acesteia
• Platformele de socializare reprezinta de departe principala sursa de informare a Generatiei Z in materie de inteligenta artificiala
Premisa ca studentii si angajatii din Generatia Z sunt „nativi AI” este o miza riscanta pentru mediul de afaceri si cel academic, iar excesul de incredere al acestei generatii in folosirea inteligentei artificiale trebuie privita cu prudenta. Aceasta este una dintre concluziile noului raport EY, elaborat cu sprijinul Microsoft si TeachAI, Cum putem asigura perfectionarea abilitatilor Generatiei Z la fel de rapid precum antrenam inteligenta artificiala? Sondajul a avut ca scop obtinerea de informatii aprofundate cu privire la aptitudinile in materie de inteligenta artificiala ale peste 5.000 de respondenti din Generatia Z, provenind din 16 tari. Raportul a relevat ca, desi membrii Generatiei Z inteleg care produse si activitati beneficiaza de sprijinul inteligentei artificiale, capacitatea lor de a evalua critic tehnologia este deficitara.
In cazul adoptarii inteligentei artificiale, cercetarea a constatat ca majoritatea membrilor Generatiei Z utilizeaza aceasta tehnologie: 61% sunt „utilizatori medii”, 15% sunt „superutilizatori”, iar 24% sunt „utilizatori deficitari” . In ceea ce priveste aptitudinile, respondentii din Generatia Z au inregistrat cele mai mari punctaje la intrebarile referitoare la intelegerea modului de functionare al inteligentei artificiale ca, de exemplu, in selectarea acelor activitati si produse care utilizeaza AI in mod obisnuit (69%). Totusi, acestia au manifestat mai putina siguranta in legatura cu intrebarile care se refera la formularea comenzilor optime pentru operarea cu Inteligenta Artificiala (56%), si au inregistrat cele mai mici punctaje la evaluarea critica si identificarea lacunelor, cum ar fi posibilitatea ca sistemele AI sa inventeze fapte (44%).
Mai incurajator este faptul ca, potrivit punctajelor, respondentii constientizeaza importanta abilitatilor tehnice si emotionale necesare in domeniul inteligentei artificiale, evaluand creativitatea si curiozitatea drept cele mai importante aptitudini necesare pentru o buna utilizare a inteligentei artificiale (52%), urmate de gandirea critica (47%) si de abilitatile de scriere de cod/programare (46%). Aceasta reprezinta fundamentul perceptiei Generatiei Z cu privire la beneficiile si riscurile inteligentei artificiale. Respondentii considera ca cele mai mari avantaje ale inteligentei artificiale sunt economia de timp in activitatile repetitive, analizarea cantitatilor mari de date si reducerea erorilor umane, iar cele mai mari riscuri sunt, in opinia lor, cresterea somajului, diminuarea creativitatii si invatarii umane si producerea de informatii false.
Cu toate ca multi membri ai Generatiei Z folosesc inteligenta artificiala ca instrument care sa ii ajute sa invete, exista o discrepanta de perceptie a acesteia in mediul profesional si cel educational. 42% dintre respondenti considera ca profesorii lor ar descuraja utilizarea inteligentei artificiale pentru efectuarea anumitor activitati, in timp ce doar 15% au spus acelasi lucru cu privire la angajatorul lor. Este posibil sa existe o corelare cu modul in care aceasta tehnologie este perceputa uneori ca un factor care favorizeaza plagiatul in institutiile de invatamant, cadrele didactice aflandu-se in situatia de a gasi un echilibru intre nevoia de a ii pregati pe elevi si studenti pentru piata muncii si preocuparea ca acestia sa nu devina excesiv de dependenti de noile tehnologii. Rezultatele indica faptul ca institutiile de invatamant si companiile incearca sa tina pasul cu evolutiile tehnologice rapide ale inteligentei artificiale, dar acestea contureaza si calea de urmat pentru a identifica modalitati prin care companiile pot contribui la eliminarea lacunelor de alfabetizare in utilizarea IA de Generatia Z, care tinde sa aiba o viziune optimista cu privire la aceasta, dar care ar putea fi excesiv de increzatoare in abilitatea sa de a evalua tehnologia pentru o utilizare optima.
Reflectand transformarile la scara larga cu care se confrunta mediul de afaceri si societatea in valorificarea puterii inteligentei artificiale, dar si analiza impactului acesteia asupra oamenilor si planetei, raportul arata ca organizatiile trebuie sa doteze Generatia Z cu abilitatile potrivite pentru a intelege, utiliza si evalua inteligenta artificiala cu scopul de a inova si a se dezvolta in mod responsabil. In acest sens, raportul prezinta o serie de recomandari pentru angajatori si institutiile de invatamant:
• Incarcarea unor informatii de incredere despre inteligenta artificiala pe platformele de socializare: Raportul a constatat ca 55% dintre respondentii din Generatia Z au clasificat platformele de socializare drept principala lor sursa de informatii despre inteligenta artificiala. Companiile si institutiile de invatamant pot profita de atentia acordata platformelor de socializare de catre Generatia Z prin crearea si diseminarea de continut verificat si veridic cu privire la inteligenta artificiala pe platformele care deja conteaza pentru aceasta generatie si pe care ei isi petrec timpul.
• Consolidarea educatiei in domeniul inteligentei artificiale, pentru a obtine o mai buna alfabetizare, prin colaborarea dintre sectorul public si cel privat: Raportul a constatat ca membrii Generatiei Z se declara doar partial multumiti de indrumarile si instruirea oferita de angajator sau institutia de invatamant in domeniul inteligentei artificiale, prima lor optiune de tipuri de sprijin dorite fiind cursurile sau instruirea din partea unor furnizori de inteligenta artificiala (37%), urmata de resurse care sustin invatarea autonoma despre ce este si cum functioneaza inteligenta artificiala (35%) si cum sa o utilizeze (34%).
Horatiu Cocheci, Director, People Advisory Services, EY Romania: „Privind acest context printr-o lentila locala, datele din studiul derulat local anul acesta de catre noi - EY Upskilling Survey Romania - releva ca 81% dintre respondenti cred ca organismele de stat si guvernul ar trebui sa sprijine activ si sa finanteze initiative la nivel national de crestere a abilitatilor, iar 72% dintre respondenti considera ca aceasta responsabilitate apartine in primul rand companiilor. Mai mult, 85% sugereaza ca guvernul ar trebui sa ofere subventii sau stimulente fiscale companiilor care investesc in programe de reskilling, incurajand astfel mai multe companii sa imbunatateasca dezvoltarea profesionala si adaptabilitatea angajatilor lor. Avand in vedere contextul particular al tarii noastre din ultima luna, devine evident ca astfel de initiative s-ar califica automat ca proiecte de tara de cel mai mare impact.”
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre raport
Metodologie: Cercetarea a utilizat intrebari de testare a cunostintelor pentru a oferi o imagine mai fidela a gradului de alfabetizare a Generatiei Z in diferite aspecte ale inteligentei artificiale. Cercetarea a fost efectuata pe un esantion total de peste 5.000 de respondenti din Generatia Z provenind din 16 tari.
Definitii: Generatia Z este definita in general ca grupa de varsta din intervalul 17-27 ani.