loader
Digitalizarea IMM-urilor din Romania

Digitalizarea IMM-urilor din Romania

Digitalizarea este pentru toate companiile, de la cele multinationale la intreprinderile mici si mijlocii. Uneori este implementata structurat, alteori ia forma unor solutii digitale pentru rezolvarea unor probleme operationale.

Digitalizarea si avantajul IMM-urilor


Spre deosebire de companiile mari, companiile mici si mijlocii au avantajul ca pot integra digitalizarea de la bun inceput in modelul de business. Generatia tinerilor antreprenori a internalizat atat de mult utilizarea tehnologiei in viata lor privata, incat, atunci cand incep un business, nici nu se mai gandesc la adoptarea solutiilor digitale ca fiind o mare reusita. Pur si simplu le vine natural sa integreze tehnologia in activitatea companiilor fondate de ei.


Asa cum arata si rezultatele studiului Barometrul digitalizarii in companiile din Romania, realizat de compania de consultanta Valoria, 73% din companiile mici si mijlocii din servicii (IMM) au fost influentate in foarte mare masura de digitalizare. Doar 60% dintre respondenti spun ca sunt increzatori ca au cunostintele necesare ca sa valorifice digitalizarea, iar 87% dintre acesti antreprenori nu considera modelele de business digital o amenintare pentru compania lor.


Masuri concrete pentru digitalizarea IMMurilor


In functie de scopul propus–sa reduca riscul, sa optimizeze costurile sau sa valorifice rapid oportunitatile– cele mai frecvente solutii de digitalizare adoptate de companiile mici si mijlocii pot include:


1. Solutii de arhivarea documentelor in format electronic – tranzitia de la hartie la documente digitizate.
2. Facturarea electronica – folosirea unor servicii de trimitere, receptie si procesare a facturilor care salveaza timp si bani.
3. Definirea proceselor pentru managementul documentelor – centralizarea documentelor de pe smartphone-uri, laptop-uri sau scanere da un plus de viteza in cautarea si regasirea informatiei prin structurarea acesteia.
4. Digitalizarea comunicarii cu consumatorul – utilizarea mesajelor text pe telefon (SMS), web chat, social media consolideaza relatia cu consumatorul si optimizeaza costurile.
5. Digitalizarea colectarii datelor – prin intermediul unui dispozitiv de inregistrare smartphone, tableta, scanner portabil si conectarea acestuia la un router pentru transferul electronic al informatiei se face procesarea instantanee si se salveaza timpul si costul de deplasare
6. Dezvoltarea unui mailroom digital – o platforma centrala ce colecteaza informatia care intra in organizatie si o trimite catre departamentul relevant, creste productivitatea cu 30-50% si reduce cu 3 pana la 10 ori timpul de raspuns in relatia cu clientul.



Ce pot obtine IMM-urile din digitalizare


Potrivit studiului Barometrul digitalizarii in companiile din Romania, 64% din companiile mici si mijlocii de servicii din Romania se asteapta sa genereze cu 10% mai multe venituri in urmatorii 5 ani cu ajutorul Big Data si data analytics, 64% cu ajutorul dispozitivelor conectate la Internet (IoT) si 28% prin intermediul realitatii virtuale.


Alegerea acestor produse sau servicii poate sa insemne trei lucruri pentru companii:


1. Ca cele 6 solutii de mai sus ori au fost partial sau in intregime adoptate si se trece la nivelul urmator,
2. Ca modelelelor de business privilegiaza aceste 3 solutii de digitalizare, si
3. Ca pariaza pe aceste 3 solutii deoarece au cel mai mare potential de crestere.
Cu ajutorul digitalizarii, 58% dintre companiile mici si mijlocii de servicii din Romania se asteapta ca atat profitul cat si cifra lor de afaceri sa creasca intre 5% si 20% in urmatorii 3 ani.


In concluzie


Potrivit ultimului raport al Institutului National de Statistica, sectorul serviciilor are o pondere tot mai mare in PIB datorita cresterii valorii adaugate. Semn al maturizarii modelului de dezvoltare economica la nivel de tara, serviciile cu valoare adaugata mare sunt furnizate tocmai de companiile care scaleaza rapid datorita digitalizarii. In masura in care companiile din Romania vor adopta digitalizarea, vor fi performante si vor creste competitivitatea economiei romanesti.
 

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA