loader
Cum poti sa mentii proiectele agile? Prin managementul agil.

Cum poti sa mentii proiectele agile? Prin managementul agil.

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Cand vorbesti despre managementul agil conversatia se blocheaza de obicei intr-un jargon care nu inseamna nimic pentru cei neinitiati. In absenta unui vocabular cunoscut de toata lumea recomandarile practice se blocheaza in intrebari de clarificare. Dar  cum faci proiectele agile, fara a fi nevoie de o abordare complet noua a managementului? Si mai important, cum faci sa le mentii agile ca sa ai rezultate sustenabile?  Cele ce urmeaza se constituie ca directii practice de raspuns la aceasta intrebare.

1. Stabileste obiective realizabile

Managementul agil insista pe iteratii incrementale pentru finalizarea unui proiect. In termeni mai simpli: ”nu musti mai mult decat poti mesteca”. Lucrezi la proiecte mari incet-incet, centimetru cu centimetru. Metodologia agila a fost conceputa initial astfel incat cei care dezvolta software sa poata dezvolta o parte, apoi sa o testeze, sa dezvolte o alta parte, dupa care sa testeze din nou.

Proiectele agile dureaza de la cateva saptamani la cateva luni, niciodata mai mult. Echipele sunt un grup gestionabil de maxim 9 persoane, care se auto-organizeaza in relatie cu toate aspectele proiectului. Fiecare iteratie are obiective exacte si atingerea lor in toate iteratiile este o reteta sigura pentru succesul proiectului.

Experienta arata ca aceasta abordare poate fi folosita eficient si pentru produsele non-software si pentru managementul proiectelor in general. Trucul este sa aveti obiective care sa poata fi atinse si sa nu aspirati la prea mult. Acest lucru ofera spatiu pentru dezvoltare/productie, testare si imbunatatire inainte de a trece la urmatorul obiectiv. De asemenea, ajuta la livrarea unui produs functional inainte de termenul limita, care este esenta unui proiect agil.

2. Realizeaza ceva pana la termenul limita

Abordarea agila este nemiloasa in abordarea termenelor limita si a rezultatelor. Agile foloseste procese iterative, ceea ce inseamna practic ca fiecare iteratie are un termen limita dur si rapid. Acest termen nu se misca. Acest termen nu este amanat. Acest termen ramane, chiar daca pica cerul.

Cand soseste termenul limita, te uiti la ceea ce ai facut sau ai finalizat – orice. Poate fi jenant. Poate fi ingrozitor. Codul poate arata ca un gunoi. Designul ar putea arata ca un gunoi. Dar ai ceva. Ceva este intotdeauna mai bun decat nimic. Si cu acel ceva poti sa iei decizii, sa faci schimbari, sa oferi feedback. Aceasta este formula de succes din abordarea agila.

Important pentru un proiect agil este sa porneasca. Singurul mod in care poti face asta este sa ai ceva. Nu trebuie sa fie produsul final, iar clientul nu il va vedea. Dar lucrul important este ca ai creat ceva si nu poti decat sa imbunatatesti pornind din acel punct.

Iteratiile stabilesc ritmul proiectului. Sunt planificate in prealabil si sunt folosite pentru a identifica sarcini, resurse, dar si pentru a estima efortul total. Acest lucru este deosebit de important pentru proiectele mari, care au mai multe echipe ce lucreaza pentru un obiectiv comun. Prin planificare se delimiteaza in mod clar sarcinile care trebuie indeplinite si se reduce ambiguitatea.

3. Fa schimbari rapide

Metodologia agila este o abordare sistematica a succesului. Are incorporate flexibilitate si adaptabilitate – adica produce o schimbare inteligenta. Pentru a face schimbari rapide, decidentul trebuie sa faca doua lucruri. In primul rand trebuie sa fie prezent si implicat in procesul real de dezvoltare. Este greu sa iei decizii despre ceva ce nu cunosti.

In al doilea rand, trebuie sa ia decizii rapide. O decizie, chiar si gresita, este de ajutor, pentru ca ajuta proiectul sa avanseze, prin feedback.

In cele din urma, scopul oricarui proiect este de a oferi clientului un produs durabil care sa-i satisfaca toate cerintele. Acest lucru poate fi realizat numai daca calitatea codului este superioara si designul este suficient de bun pentru a face fata schimbarilor bruste.

Testarea este, prin urmare, forta motrice a proiectelor agile. Testarea unitatilor individuale pentru eliminarea erorilor asigura un raspuns mai rapid si mai flexibil la schimbare, fara a depasi bugetele.

In concluzie

Acestea sunt cele mai de baza aspecte relevante pentru proiectele agile. Pe masura ce faceti tranzitia la managementul agil, aceste abordari si principii va vor ajuta sa va schimbati mentalitatea. Veti  lucra impreuna pentru a avea o echipa mai flexibila si pentru a va adapta la schimbari pe masura ce apar. Agile nu este pentru toata lumea, dar echipele care il folosesc corect vor experimenta beneficii enorme, procese de lucru simplificate si inovare rapida.

Asadar, care sunt cele trei recomandari practice pentru un management agil?

1. Stabiliti mici obiective realizabile

2. Realizati ceva pana la termenul limita

3. Faceti schimbari rapide.

Aceste trei elemente de baza vor mentine proiectele agile, asigurand atentia la detalii si disciplina dezvoltarii unui produs final excelent. Mai mult, beneficiile abordarii agile vor avea un impact puternic asupra generarii veniturilor si culturii companiei, ceea ce justifica adoptarea acestei metodologii pe scala larga. Dar abordarea aceasta este utila doar atata timp cat continua sa fie implementata si nu recadem in vechea metoda confortabila de lucru, care are beneficii mai putin tangibile.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.