Atunci cand aleg un partener de afaceri, un furnizor sau cand intentioneaza ca achizitioneze o companie, organizatiile de business se expun riscului de asociere cu reputatia tertilor. Conform celor mai multe reglementari in domeniul prevenirii faptelor de coruptie, cunoasterea viitorului partener este esentiala pentru a ramane in legalitate.
Cunoasterea viitorului partener de business prin verificari de fond (background checks) si due diligence
Pe masura ce o afacere se extinde si este pe cale sa castige noi clienti sau sa lanseze un parteneriat, reputatia ei va depinde de modul in care sunt gestionate riscurile legate de terti. Efectuarea de verificari de fond si due diligence pentru companii si persoane fizice le permite liderilor organizatiei sa ia decizii mai bine informate despre cei cu care fac afaceri, in ce calitate si cu ce marje de business.
Demersul de due diligence este o examinare amanuntita a potentialului partener de business sau a companiei vizate pentru preluare si include rapoartele financiare, reputatia in piata si istoricul de business, cu scopul de a intelege din timp o eventuala incidenta a legislatiei anticoruptie sau a altor legi, odata ce asocierea se materializeaza.
Exista doua acte legislative importante privind prevenirea criminalitatii economice, si anume UK Bribery Act (2010) si US Foreign Corrupt Practices Act (FCPA). Desi ambele sunt reglementari nationale pentru Marea Britanie si, respectiv, Statele Unite ale Americii, unicitatea lor le-a conferit in timp anvergura internationala. In plus, in iunie 2021, parlamentul german a adoptat Germany’s Supply Chain Due Diligence Act, o noua lege care impune companiilor cu peste 3.000 de angajati sa efectueze demersuri de due diligence in randul furnizorilor.
De ce este importanta realizarea verificarilor de fond si a demersului de due diligence?
Verificarile de fond si due diligence pot fi utile in mai multe situatii, cum ar fi obtinerea de informatii detaliate, exacte si obiective cu privire la trecutul si situatia prezenta a potentialilor parteneri de afaceri in procese de achizitii sau fuziuni, in timpul investigarii companiilor sau a persoanelor fizice suspectate de fapte ilicite, precum si in procesele de selectare de noi clienti sau furnizori. In plus, verificarile de fond sunt relevante si in luarea de decizii strategice de business si pot fi utile in deciziile de investitii, de exemplu inainte de lansarea unei oferte publice initiale.
Procesul de due diligence ar trebui sa parcurga urmatoarele aspecte importante: identificarea membrilor din echipa de conducere executiva a companiei, a actionarilor si a beneficiarilor finali si a altor afilieri corporative; sediul central, care se refera la verificarea tuturor adreselor inregistrate; verificari in listele de sanctiuni, pentru identificarea persoanelor, organizatiilor sau statelor care fac obiectul unor sanctiuni economice emise de un guvern sau de o organizatie internationala; aparitii negative in mass-media, care se refera la acuzatii aparute in publicatii de stiri sau in alte surse reputate, care leaga persoana sau o companie afiliata ei de activitati de frauda, spalare de bani, coruptie, terorism sau de alte ilegalitati; verificarea persoanelor expuse politic si a entitatilor detinute de stat; rezultatele financiare si bilanturile entitatii, precum si activele si pasivele; calificarea angajatilor, prin verificarea pregatirii academice, a istoricului profesional si a licentelor si certificarilor profesionale obtinute; analiza altor date disponibile, in functie de contextul in care se realizeaza demersul de due diligence.
Reducerea riscului de activitati ilegale si a implicatiilor acestora
Atunci cand adauga un client in portofoliu sau sunt pe cale sa reconfirme unul, companiile au obligatia sa isi protejeze businessul, angajatii si clientii existenti. In situatia in care o organizatie neglijeaza sa efectueze verificari de fond privind un furnizor care a fost anterior implicat intr-o schema de frauda, iar cazul devine public cateva saptamani mai tarziu, brandul si organizatia vor fi mentionate prin asociere in mijloacele de comunicare in masa, intr-o lumina negativa, provocand potentiale daune acordurilor si parteneriatelor viitoare. Reputatia companiei va fi afectata permanent, iar organizatia ar putea avea de gestionat riscuri costisitoare asociate litigiilor si investigatiilor. Realizarea unor verificari de fond asupra partenerilor de business importanti ar putea, practic, preveni materializarea unor scenarii nefaste.