loader
Saga tichetelor cadou s-a incheiat cu bine pentru contribuabil in privinta impunerii. Ce ne facem insa cu consecintele negative produse de actele de impunere?

Saga tichetelor cadou s-a incheiat cu bine pentru contribuabil in privinta impunerii. Ce ne facem insa cu consecintele negative produse de actele de impunere?

Dan Dascalu, Avocat partener, Coordonator al Departamentului de litigii si dreptul muncii, D&B David si Baias si Mihaela Ragea, Avocat, Senior Associate D&B David si Baias

Problema tichetelor cadou acordate angajatilor partenerilor contractuali a fost inca de la momentul reglementarii juridice si fiscale una extrem de controversata din perspectiva tratamentului fiscal aplicabil acestora, respectiv acela de venituri de natura salariala ori venituri din alte surse. Saga tichetelor cadou a luat sfarsit prin promulgarea Legii nr. 43/2023 pentru anularea unor obligatii fiscale.

Potrivit legii mentionate, se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora rezultate din reincadrarea din categoria veniturilor din alte surse in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor, a veniturilor din tichete cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii, pentru perioadele fiscale de la intrarea in vigoare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si, respectiv, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, si pana la 31 decembrie 2020 inclusiv.

Esential este ca se anuleaza din oficiu, de catre organul fiscal competent sau la cererea contribuabilului, atat diferentele de obligatii fiscale stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, neachitate pana la data intrarii in vigoare a Legii nr.43/2023, cat si diferentele de obligatii fiscale stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, achitate de contribuabil anterior adoptarii acestei masuri fiscale. In egala masura, in ceea ce priveste restituirea sumelor achitate de contribuabil in urma reincadrarii veniturilor obtinute din acordarea tichetelor cadou, Legea 43 prevede ca restituirea se va face la cererea contribuabilului, care trebuie sa fie formulata in termenul de prescriptie de 5 ani, care incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a acestei Legi.

Una dintre problemele care rezulta in urma adoptarii Legii nr. 43/2023 este legata de dreptul contribuabililor care au achitat diferentele de obligatii fiscale principale, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora pana la data intrarii in vigoare a acestei Legi de a solicita organului de administrare dobanzi aferente acestor sume. Desigur, dispozitiile legale in vigoare recunosc dreptul contribuabililor de a solicita si de a obtine dobanzi pentru sumele de restituit sau de rambursat de la bugetul de stat, insa acest drept este conditionat de anularea actului administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligatiile fiscale de plata.

In acest context, intrebarea este daca dreptul la dobanzi subzista si in ipoteza in care nelegalitatea actului este evidenta, insa fie nu s-a demarat procedura contestarii acestuia pe cale administrativa, fie s-a inceput procedura administrativa de contestare, insa actul nu a fost anulat in mod definitiv, intre timp in cauza intervenind amnistia fiscala anterior anularii actului, dar ulterior achitarii obligatiilor fiscale.

Din punctul nostru de vedere, ratiunea recunoasterii dreptului la dobanzi si acordarii acestora subzista si in aceste doua situatii particulare. Astfel, desi de principiu amnistia fiscala este de regula vazuta ca un act de clementa, acordat prin lege, in temeiul unor considerente social politice si de politica fiscala, ipoteza analizata este diferita. Retinem in acest sens ca din Nota de fundamentare a Legii nr. 43/2023 se contureaza concluzia ca decizia legiuitorului de anulare a diferentelor obligatiilor fiscale izvorate din reincadrarea veniturilor din tichete cadou a aparut urmare a constatarii aplicarii eronate a dispozitiilor legale de catre autoritatile fiscale, in conditiile in care acestea erau neclare si discutabile. Se precizeaza, de asemenea, explicit ca legislatia fiscala prevedea ca tichetele cadou acordate angajatilor altor companii nu sunt venituri de natura salariala, ci se incadreaza in categoria altor venituri supuse doar impozitului pe venit, dar nu si contributiilor sociale, acest tratament fiscal fiind confirmat de-a lungul timpului si de Ministerul de Finante. In continuare se specifica ca atat timp cat nu se poate pune problema unei dependente a persoanei fizice fata de platitorul tichetelor cadou, nu poate fi pusa in discutie o remuneratie de natura salariala sau asimilata, sens in care reconsiderarea veniturilor incadrate ca fiind din alte surse in categoria veniturilor de natura salariala/asimilate salariilor nu ar fi corecta.

Astfel, in conditii de evidenta nelegalitate a actelor administrativ fiscale prin care s-a recurs la reincadrarea veniturilor din tichete cadou, consideram ca subzista ratiunea recunoasterii dreptului la dobanzi pentru sumele achitate in baza actelor administrativ fiscale de reincadrare, insa acest drept este conditionat fie de invocarea nulitatii actului administrativ fiscal pe motiv de evidenta eroare si constatarea acesteia de catre organul fiscal emitent ori de catre organul de solutionare a contestatiei, fie de continuarea procedurii administrative ori judecatoresti, avand drept scop anularea actului administrativ fiscal.  Incidenta amnistiei fiscale nu limiteaza optiunea contribuabililor de a solicita anularea actelor de impunere, in masura in care exista un interes al acestora care sa justifice derularea demersurilor procesuale, acesta putand acoperi solicitarea de dobanzi sau daune in conditiile legii, dar si recuperarea cheltuielilor de judecata angajate anterior amnistiei de catre contribuabil, asa cum a rezultat din jurisprudenta recenta a instantelor (inclusiv cea suprema).

Dreptul contribuabililor la dobanda pentru sumele de restituit sau de rambursat de la bugetul de stat a fost invocat in mod constant in jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care a stabilit ca statele membre sunt obligate sa restituie, cu dobanda, cuantumul taxelor percepute cu incalcarea dreptului Uniunii, Curtea insistand asupra ideii disponibilitatii unui remediu specific in cadrul sistemelor juridice nationale, ca remediu de drept european.

Astfel, in conditiile in care sumele achitate de contribuabil in urma reincadrarii fara temei legal a veniturilor din tichete cadou nu au fost datorate, se impune ca dobanzile fiscale sa fie acordate incepand cu data platii acestor taxe avand in vedere ca indisponibilizarea sumelor platite fara temei incepe din ziua perceperii sumelor si se finalizeaza in ziua restituirii efective catre contribuabil a sumei achitate.

In concluzie, este recomandabil ca cei care au declarat si achitat mai mult sau mai putin de buna voie (e.g. in urma unor controale inopinate/verificari documentare) obligatiile fiscale de tipul celor vizate de amnistia fiscala sa analizeze in ce masura nu ar putea sa deruleze demersurile procedurale care (cel putin) sa faca posibila restituirea sumelor achitate cu acest titlu. Aceasta, desigur, pe baza unei analize complete in care sa determine consecintele unor asemenea demersuri din perspectiva tuturor obligatiilor fiscale pe care le datoreaza in legatura cu tichetele cadou, prin raportare la regimul fiscal conferit acestora anterior aparitiei Legii nr. 43/2023.

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA