Cartea alba a turismului din Romania, lansata de Consiliul National pentru IMM-uri si Groupama Asigurari, ca primul exercitiu de evaluare a riscurilor la nivel national la nivel de industrie, scoate in evidenta provocarile, asteptarile si vulnerabilitatile industriei si deschide calea pentru masuri preventive bine informate si bine directionate.
Industria turismului din Romania solicita un optimism precaut
Turismul romanesc este in continua crestere, confirma Cartea Alba a Turismului (sau Barometrul) din Romania, ale carei rezultate sunt, fara indoiala, promitatoare; cu 71% dintre unitatile de cazare chestionate estimand o crestere a volumului turistilor in 2018 fata de anul precedent. La fel de promitatoare este cresterea anticipata a profiturilor, aproape 70% din unitatile de cazare si 77% din agentiile de turism care asteapta sa-si mareasca veniturile in 2018. O tendinta ascendenta similara a majorarii salariilor este inca o reflectare a potentialului ridicat al sectorului.
Cu toate acestea, chiar daca respondentii, fie ei unitati de cazare sau agentii de turism, si-au exprimat intentia de a dezvolta servicii suplimentare pentru clientii lor si de a-si extinde activitatea, pentru a-si spori profitul, se confrunta cu provocari in navigarea in legislatia inadecvata si rapida, accesul la finantare, precum si rate ridicate ale cifrei de afaceri a personalului.
De fapt, industria percepe o gama larga de riscuri asociate cu afacerile lor, de la cele legate de dinamica pietei la riscurile reputationale si financiare, sugerand terenul neclintit la care operatorii de turism trebuie sa se adapteze in mod constant.
Produse de asigurare, cheia managementului riscului
Barometrul evidentiaza un interes deosebit al industriei turismului in pachetele de asigurari specifice, ca instrumente de gestionare a riscurilor. Aproape 9 din 10 operatori de turism au deja o forma de asigurare.
Astfel, cele mai dobandite sunt politicile de asigurare a proprietatii (64% din unitatile de cazare si 47% agentiile de turism) si asigurarile auto (44% unitati de cazare si 50% agentii de turism).
Cu toate acestea, operatorii si-au manifestat un interes deosebit pentru dobandirea in continuare a asigurarilor de viata, de sanatate si de raspundere civila pentru angajati, sugerand o miscare catre imbunatatirea pachetelor de beneficii ale angajatilor, ceea ce reflecta nu numai preocuparile privind retinerea personalului, ci si faptul ca operatorii incep sa aiba o viziune mai larga asupra masurilor preventive.
Aceste constatari se refera in special la operatorii intervievati care identifica reputatia companiei ca pe un risc mediu, ceea ce semnaleaza necesitatea unor produse de asigurare care sa permita operatorilor sa-si continue afacerea fara alte intreruperi neasteptate, sa asigure continuitatea clientilor si sa mentina increderea turistilor in afacerea lor pe termen lung.
Ce urmeaza?
Concluziile Barometrului nu ar trebui privite ca puncte finale, ci mai degraba ca stimulente suplimentare pentru identificarea solutiilor care sa asigure rata de crestere a industriei este sustinuta.
Pentru o crestere durabila si pe termen lung a unui sector care are un potential enorm si poate avea un cuvant greu in economia Romaniei, nu este cu siguranta suficient sa ne lasam pe spate pentru rezultatele obtinute - in multe cazuri - prin munca grea individuala. In schimb, avand in vedere ca Barometrul cristalizeaza vocea industriei, concluziile sale pot servi drept ratiune pentru politicile vizate.
In plus, pe baza evaluarii riscurilor, concluziile pot servi drept stimulent pentru ca aceeasi industrie sa-si imbunatateasca serviciile si sa dezvolte modele de afaceri mai durabile, utilizand instrumente adecvate de gestionare a riscurilor, care includ pachete de asigurari customizate. Maparea riscurilor din industrie este o parte vitala a managementului reputatiei. Si evaluarea riscurilor este cu atat mai relevanta pentru industria turismului, care se bazeaza atat de mult pe reputatie.