De aceea, cresterea economiei mondiale depinde, in parte, de inovatia tehnologica – iar companiile non-tehnologice au devenit constiente de acest lucru. Ele au devenit participanti activi in tendinta globala de adaptare tehnologica accelerata.
Nu incape indoiala ca tehnologia devine din ce in ce mai prezenta in tot ceea ce facem, deci are sens faptul ca exista cumparatori din diverse industrii care au un interes in a achizitiona companii tehnologice pentru a promova inovatia si a imbunatati eficienta.
Companiile non-tehnologice au in vizor din ce in ce mai multe achizitii in acest sens. Volumul de tranzactii in domeniul tehnologiei realizate de cumparatori din afara industriei a crescut cu 30% in 2012, ajungand la 12% din toate M&A-urile tehnologice realizate la nivel global (342 de tranzactii), in timp ce valoarea cunoscuta a tranzactiilor ce implica cumparatori non-tehnologici a crescut la un nivel de 10% din valoarea agregata pentru 2012, in crestere de la 7% in 2011.
Exista o multitudine de factori care stimuleaza valul de fuziuni si achizitii de la o industrie la alta:
- Cresterea veniturilor- tehnologia scoate uneori la iveala posibilitatea unor fluxuri de venituri cu totul noi, iar ratele de crestere legate de tehnologie sunt deseori mai mari decat cele din multe industrii existente. In industriile unde tehnologia cauzeaza deja transformari rapide, cresterea strategica si tranzactiile defensive se pot intampla simultan. De exemplu, in 2012, anumite companii media au achizitionat companii de software pentru jocuri video, iar companii de rating TV au achizitionat divizii de social analytics.
- Optimizarea costurilor- acestea reprezinta un motor cheie, mai ales in domeniul HIT (Health Care Information Technology) sau pentru anumite tranzactii in domeniul serviciilor financiare. Tehnologia este vazuta ca unul dintre principalii factori ce faciliteaza accesul la serviciile de sanatate, eficienta acestora si reducerea costurilor, conform celui mai recent raport Ernst & Young , mHealth: mobile technology poised to enable a new era in health care. In domeniul energetic, pe de alta parte, tehnologia smart grid urmareste reducerea si managementul consumului, conservarea energiei si scaderea preturilor pentru energie. Iar in domeniul serviciilor financiare, tehnologia poate facilita costuri reduse si accesul mai bun la informatie.
- Revalorizarea software-ului- companiile non-tehnologice au in vizor furnizori SaaS (Software as a Service) specializati, din motive foarte diverse, de la facilitarea unor actiuni de tranzactionare, la invatare online, managementul resurselor umane, analiza lanturilor de distributie si advertising online. De asemenea, foarte multe companii non-tehnologice au in vizor tehnologia cloud, ca un mod de a facilita solutii avansate pentru produsele lor. De fapt, sectorul software/SaaS s-a aflat cel mai mult in atentia cumparatorilor non-tehnologici, cu 40% din volumul din 2012 si USD 5.4 miliarde (45%) din valoarea anuntata public.
In 2012, companiile media au fost printre cei mai prolifici cumparatori de companii tehnologice, fiind conduse de agentiile de advertising si marketing, care si-au extins posibilitatile tehnologice in jurul lumii. Cea mai mare achizitie non-tehnologica raportata la valoarea dolarului a fost oferta de USD 1.4 miliarde a Roper Industries pentru Sunquest Information Systems Inc., ce ofera software pentru managementul informatiei in laboratoare medicale.
In ciuda atentiei publice acordate ritmului schimbarilor in tehnologie, cumparatorii non-tehnologici ar putea avea parte de o surpriza in ceea ce priveste resursele si viteza reala a ritmului necesare pentru a sustine ciclul continuu de inovare al tehnologiei.
Probabil cea mai mare provocare la care ma pot gandi, in ceea ce priveste cumparatorii non-tehnologici, este aceea de a conserva echipele de ingineri si de dezvoltatori de software. Trebuie sa se simta doriti si compensati corespunzator. Ei sunt cei care conduc inovarea de pe urma careia traiesc si mor companiile.
Acestea, precum si alte provocari legate de integrare sugereaza faptul ca nu este atat de usor sa obtii o compatibilitate intre tintele tehnologice si cumparatorii non-tehnologici, indiferent de cat de buna este compatibilitatea strategica. Ramane de vazut cat de reusite vor fi aceste tranzactii pe termen lung.
---
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com