loader
Comertul online cu produse alimentare isi va dubla ponderea pe pietele europene pana in 2030 si va deveni profitabil, pe masura ce nativii digitali devin cumparatori

Comertul online cu produse alimentare isi va dubla ponderea pe pietele europene pana in 2030 si va deveni profitabil, pe masura ce nativii digitali devin cumparatori

Autor: Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania

Dezvoltarea vanzarilor online de alimente a fost ingreunata pana acum de marjele scazute de profitabilitate, de fragilitatea si greutatea unor produse si de conditiile speciale de pastrare in cazul produselor refrigerate sau congelate. Insa, cum, in anii pandemiei, consumatorii s-au obisnuit sa comande aproape orice online, acestia sunt din ce in ce mai dispusi sa cumpere astfel si produse alimentare, mai ales pe masura ce nativii digitali devin un segment principal de clienti, potrivit unei analize realizate de strategy&, departamentul de strategie al retelei globale PwC.

In acest context, aproximativ 90% dintre retailerii si specialistii in retail din Europa*, care au participat la un sondaj inclus in raport, se asteapta ca vanzarile online de produse alimentare sa devina profitabile pana in 2030.

Estimarile strategy& arata, de asemenea, ca ponderea vanzarilor online de produse alimentare va creste semnificativ pana in 2030, de la 11% in prezent pana la 26% in Marea Britanie, de la 8% la 25% in Olanda, de la 9% la 23% in Franta, de la 4% a 11% in Germania si de la 3% la 10% in Turcia. Pe termen si mai lung, pana in 2050, cota de piata a cumparaturilor online ar urma sa creasca pana la 35 si chiar 50% in statele mentionate.

Care sunt cele mai urgente schimbari pentru retailerii traditionali de produse alimentare? Magazinul fizic nu dispare, dar se reinventeaza pentru totdeauna

Comertul cu amanuntul de produse alimentare, asa cum il cunoastem astazi, va continua pentru cativa ani, ancorat de magazinele traditionale care ofera alimente proaspete, interactiune senzoriala si umana, precum si de capacitatea lor de a actiona ca showroom. Dar veniturile si profitabilitatea acestora ar putea fi erodate pe masura ce consumatorii vor profita de confortul noilor servicii digitale si de dezvoltarea segmentului online: magazine specializate de alimente, magazine nisate pe anumite categorii de produse, platforme agregatoare, servicii de click&colect si companii specializate in livrari la domiciliu.

Magazinul fizic insa nu va disparea, doar se va reinventa pentru a raspunde cerintelor consumatorilor, iar dezvoltarea vanzarilor online, denumite si eGrocery, va fi o modalitate de a incetini pierderea de cota de piata in fata concurentilor de servicii exclusiv online. Deja, multe retele traditionale de magazine au facut pasi in acest sens, implementand livrarea la domiciliu si/sau serviciul "click & collect".

Avantajul magazinelor fizice este ca pot dezvolta o strategie omnichannel, deoarece reteaua extinsa de magazine si logistica mai sofisticata pot oferi un avantaj competitiv. Si, dupa cu arata studiile, clientii omnichannel tind sa cheltuiasca mai mult la fiecare sesiune de cumparaturi decat clientii pur online sau offline, iar acest lucru este valabil si pentru piata de produse alimentare.

De altfel, pe segmentul traditional, in cei opt ani pana in 2030, cea mai rapida crestere este asteptata pentru segmentul livrarilor la domiciliu, urmata de serviciile click & collect, in timp ce numarul de mini-marketuri automate este, de asemenea, probabil sa creasca. Vanzarile din magazinele traditionale vor continua sa scada.

Colaborarea cu jucatorii online poate oferi lanturilor traditionale de magazine alimentare capacitatile de care au nevoie si sa isi accelereze expansiunea pentru a deveni jucatori omnichannel.

Cum se poate dezvolta retailul online de produse alimentare?

Conceptele eGrocery au doua modalitati pentru a deveni profitabile: trebuie sa vanda mai mult, cu marje mai bune, si trebuie sa gaseasca modalitati de a reduce costurile. Fara exceptie, companiile vor trebui sa se adapteze si sa modernizeze toate operatiunile, dezvoltand un sortiment de reduceri flexibil si ambalaje adaptate pentru livrarea comenzilor online, o livrare eficienta din punct de vedere al costurilor si automatizata, o infrastructura de click & collect automatizata si eficienta, precum si solutii de plata cu costuri reduse.

Automatizarea, robotica si analiza datelor vor juca un rol esential in transformarea profitabilitatii cumparaturilor online de produse alimentare. Desi camioanele care se conduc singure si utilizarea pe scara larga a dronelor de livrare raman o perspectiva indepartata, exista multe lucruri pe care managerii le pot face astazi pentru a creste vanzarile, a imbunatati eficienta operationala si a reduce costurile.

Evolutiile tehnologice, cum ar fi depozitele automate, vor permite o crestere a numarului de magazine online, a ofertelor de produse alimentare si o crestere a cotei de piata, facilitand operatiunile profitabile. Intre timp, interactiunile clientilor cu retailerii alimentari se vor schimba semnificativ, pe masura ce automatizarea, tehnologiile digitale, programele de loialitate si ofertele personalizate orientate care valorifica datele clientilor vor lua avant.

 

*Analiza strategy& s-a bazat pe raspunsurile a 57 de  companii si experti din industria alimentara, cu sediul in principal in Germania, Franta, Marea Britanie, Turcia, Olanda, Spania, Elvetia, Austria si Belgia.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL