Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator CNA interzice farmaciilor sa publice promotii la suplimentele alimentare: Care ar putea fi efectele | DoingBusiness.ro
loader
CNA interzice farmaciilor sa publice promotii la suplimentele alimentare: Care ar putea fi efectele

CNA interzice farmaciilor sa publice promotii la suplimentele alimentare: Care ar putea fi efectele

Lucian Bozian, Avocat D&B David si Baias si Andreea Toncu, Avocat D&B David si Baias

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a adoptat in data de 25 iunie 2025 un nou Cod de reglementare a continutului audiovizual care interzice, printre altele, publicitatea efectuata de farmacii la promotiile aferente suplimentelor alimentare: „Art. 154 – (1) Este interzisa (…) promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promotii la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale si suplimente alimentare.” CNA pare sa actioneze contrar scopului protejarii publicului, liberei concurentei si recomandarilor Consiliului Concurentei, desi a furnizat acestuia informatii in cadrul studiului privind pietele medicamentelor OTC si suplimentelor alimentare si chiar a fost supusa in trecut unei investigatii a autoritatii de concurenta. 

Masura de interzicere a reclamei pentru promotii la suplimente alimentare prezente in farmacii ar putea genera efecte contrare scopului sau declarat, inclusiv efecte de distorsionare a concurentei libere. Crearea unui mediu concurential corect si transparent duce la scaderea preturilor pentru consumator, ceea ce este in interesul acestuia. Conform regulilor concurentiale, dar si in contextul economic actual, orice masura care ar putea conduce la reducerea competitivitatii si la posibila crestere artificiala a preturilor trebuie cantarita cu atentie.

  1. Pozitia Consiliului Concurentei cu privire la publicitatea aferenta suplimentelor alimentare

In 2022, Consiliul Concurentei a publicat un amplu raport in urma studiului efectuat cu privire la productia si comercializarea medicamentelor OTC si suplimentelor alimentare. In acest context, autoritatea de concurenta a subliniat urmatoarele: „in majoritatea pietelor de medicamente si in cazul majoritatii brandurilor de suplimente analizate, publicitatea din domeniul audiovizualului este cea mai importanta forma de publicitate(...) Prin intermediul unei reclame difuzate pe un canal national de televiziune companiile pot disemina informatii cu privire la caracteristicile, calitatea si chiar preturile produselor intr-un mod eficient, acoperind tot teritoriul tarii.”

Considerand ca publicitatea este un factor esential atat pentru corecta informare sau educare tehnica a publicului larg, cat si pentru ca operatorii economici sa isi faca produsele cunoscute in mod eficient, Consiliul Concurentei a recomandat autoritatilor competente modificarea cadrului legislativ in sensul de a permite existenta unui numar cat mai mare de canale de publicitate pentru medicamente OTC si suplimente alimentare (inclusiv platforme online si aplicatii mobile), cu reglementarea continutului permis, a frecventei si/sau a succesiunii de difuzare a mesajelor.

  1. Statutul juridic reglementat si controlul promovarii suplimentelor alimentare

Comercializarea suplimentelor alimentare este supusa unui set de norme stricte care reglementeaza atat punerea pe piata, cat si corecta informare a consumatorilor. Concret, suplimentele alimentare promovate sunt deja supuse unui control tehnic si sanitar prealabil cu privire la continut, dar si cu privire la materialele publicitare asociate (aviz ANMDMR pentru materiale, obligatia avertismentelor standard etc.).

  1. Rolul farmacistului in consilierea preventiva 

In farmacie, recomandarea suplimentelor alimentare se face de specialisti licentiati, asigurand claritatea mesajelor si corecta informare a pacientului. Promovarea ofertelor prin canale audiovizuale ori online orientate catre farmacii ajuta populatia sa se adreseze unui canal de vanzare pregatit din punct de vedere profesional sa le acorde consultanta si indrumari de specialitate, adaptate atat nevoilor pe care consumatorii doresc sa le adreseze, cat si starii lor generale de sanatate, cu scopul prevenirii interactiunii cu alte produse (medicamente sau suplimente alimentare).

  1. Impactul negativ asupra consumatorilor 

Interzicerea comunicarii promotiilor va impiedica pacientii sa beneficieze de reduceri de pret si va crea confuzie in randul acestora cu privire la existenta unor preturi competitive in farmacii. O promotie care nu poate fi promovata nu va avea sens economic si nu va ajunge la cunostinta consumatorului, care ar putea achizitiona aceleasi produse la preturi mai mari. In contextul economic actual, o astfel de masura este inoportuna si contradictorie interesului public, putand sa limiteze accesul persoanelor cu venituri mici la suplimente alimentare.

  1. Principiul de tratament egal pentru toate unitatile comerciale

Din punct de vedere legal, suplimentele sunt alimente speciale si pot fi comercializate prin orice magazin alimentar, magazin naturist, benzinarii sau orice alt timp de unitate comerciala (inclusiv magazine online). Interdictia aplicata exclusiv farmaciilor produce discriminare nejustificata intre canalele de vanzare, deoarece comunicarea promotiilor prin farmacie se face deja sub incidenta unor reguli mai stricte decat pentru alte canale de vanzare (aviz ANMDMR pentru materiale, obligatia avertismentelor standard). Pe baza celor de mai sus, introducerea unei interdictii suplimentare aplicabila exclusiv farmaciilor nu pare sa aiba un fundament de siguranta medicala, ci este de natura sa indeparteze pacientul de un mediu concurential si profesional corect.

Din considerente legate de identificarea unor reclame la promotii pe alte canale de vanzare (e.g. din magazine online, magazine naturiste etc.) consumatorii ar putea fi stimulati sa achizitioneze suplimente din surse unde calitatea informatiei, originea sau veridicitatea produsului nu sunt supuse unui control suficient de strict si unde nu beneficiaza de consultanta de specialitate, aceste aspecte fiind de natura sa produca grave prejudicii asupra sanatatii consumatorului. 

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA
   Update cookies preferences