loader
Ce trebuie stiut despre procedurile ANAF pentru identificarea si controlul Persoanelor Fizice cu Averi Mari

Ce trebuie stiut despre procedurile ANAF pentru identificarea si controlul Persoanelor Fizice cu Averi Mari

Autori: Corina Mindoiu, Partener, Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania Dorina Marcu, Manager, Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a clarificat abordarea fata de Persoanele Fizice cu Averi Mari (PFAM) prin Ordinul nr. 920/2023, care a intrat in vigoare pe 28 iunie 2023. Acest ordin defineste cine sunt contribuabilii cu averi mari si stabileste mecanismele de reglementare si conformare fiscala pentru acest segment.

Conform acestor reglementari, Persoanele Fizice cu Avere Mare (PFAM) sunt rezidentii fiscali din Romania care detin o avere estimata la peste 25 milioane euro. Evaluarea averii se bazeaza pe datele detinute sau obtinute de ANAF si cuprinde bunuri imobile, bunuri mobile si active financiare. Grupul persoanelor fizice cu averi mari include aceste persoane si se extinde la soti/sotii si rude/afini pana la gradul al doilea, iar ANAF va notifica persoanele care fac parte din acest grup, oferind detalii despre criteriul de avere indeplinit si elementele patrimoniale estimate.

Actualizarea grupului se va face la intervale de trei ani, pentru includerea noilor persoane care indeplinesc criteriul si la fiecare sase ani, pentru eliminarea celor care nu mai indeplinesc criteriul. ANAF poate aplica tratamente fiscale alternative si poate selecta persoane pentru verificari fiscale pe baza analizei de risc. Aceste tratamente includ indrumarea pentru conformare fiscala voluntara si programe de notificare privind problemele de neconformare identificate.

Directia Generala Control Venituri Persoane Fizice (DGCVPF) foloseste in practica ca instrument nou pentru a monitoriza si reglementa situatia fiscala a persoanelor fizice cu averi mari un chestionar detaliat. Acesta este menit sa ofere ANAF o imagine mai clara asupra structurii si dinamicii averilor, precum si asupra comportamentului fiscal al acestor contribuabili.

Chestionarul are scopul de evalua mai multe aspecte ale averii si ale planurilor fiscale ale contribuabililor, printre care:

  • Fluctuatia averii: tendintele de crestere, conservare sau descrestere a bunurilor imobile, mobile si a activelor financiare. Acest lucru ajuta ANAF sa inteleaga cum se schimba averea contribuabililor de-a lungul timpului si sa identifice posibile riscuri sau oportunitati fiscale.
  • Evolutia si valoarea investitiilor: locatia si valoarea investitiilor in bunuri mobile, cu o atentie speciala acordata valorilor investite, care sunt segmentate in patru praguri: sub 500.000 euro, intre 500.000 si 1 milion euro, intre 1 si 5 milioane euro si peste 5  milioane euro.
  • Tipuri de investitii: contribuabilii sunt intrebati despre tipurile de investitii in bunuri mobile sau active intangibile pe care le detin, cum ar fi colectii, brevete, licente, ambarcatiuni, aeronave, crypto-monede, NFT-uri, obiecte de arta si alte obiecte de lux.
  • Investitii in active financiare: chestionarul evalueaza tipurile de investitii in active financiare, inclusiv titluri de participare in entitati listate sau nelistate, societati de investitii si fonduri de investitii alternative.
  • Fluctuatia datoriilor: se analizeaza fluctuatia datoriilor contribuabililor catre banci, institutii de credit si alti creditori, atat rezidenti cat si nerezidenti, precum si perioada de rambursare a datoriilor existente, segmentata in trei categorii: sub 1 an, intre 1 si 3 ani, si peste 3 ani.
  • Fluctuatia creantelor: similar, se evalueaza fluctuatia creantelor contribuabililor catre debitori rezidenti si nerezidenti, persoane fizice si juridice si perioada de incasare a acestora.
  • Fluctuatia veniturilor: contribuabilii trebuie sa estimeze fluctuatia veniturilor lor in urmatorii 3 ani pentru fiecare tip de venit, inclusiv investitii (dividende, dobanzi, transfer de titluri de valoare, alte investitii), agricultura, premii si jocuri de noroc, transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, venituri din alte surse si din strainatate.
  • Domeniile viitoare de investitii: chestionarul va cauta sa afle in ce domenii intentioneaza contribuabilii sa investeasca in viitor, inclusiv agricultura, industrie, constructii, comert, transporturi, servicii, IT, intermedieri financiare si asigurari sau imobiliare.
  • Schimbarea rezidentei fiscale: se investigheaza daca contribuabilii intentioneaza sa-si schimbe rezidenta fiscala in alt stat si motivele din spatele unei astfel de decizii.
  • Gradul de incredere in ANAF: pe langa cele de mai sus, chestionarul evalueaza gradul de incredere al contribuabililor in agentia fiscala, un indicator important al relatiei dintre autoritatile fiscale si contribuabili.

Raportul de activitate al ANAF pentru anul 2023, releva faptul ca institutia a continuat sa dezvolte programul de verificare a situatiei fiscale personale si de verificare documentara, bazandu-se pe analiza de risc si vizand toate categoriile de persoane fizice cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile. In acest sens, ANAF a transmis 784 de notificari de conformare prin intermediul SPV sau prin Posta Romana si a finalizat 187 de actiuni de verificare a situatiei fiscale personale, din care 98 au fost finalizate cu decizie de impunere, stabilindu-se creante fiscale totale de aproximativ 76,89 milioane lei.

De-a lungul anului 2023, ANAF a realizat analize de risc punctuale pentru 282 de persoane fizice, in vederea valorificarii rezultatelor din controale fiscale sau a informatiilor primite de la alte institutii sau autoritati publice, precum si de la alte entitati sau persoane fizice ori juridice.

De asemenea, raportul ANAF pe 2023, arata faptul ca s-au intensificat activitatile de schimb de informatii in domeniul fiscal, inclusiv pentru categoriile specifice de venituri si de capital, precum si pentru conturi financiare cu statele membre ale Uniunii Europene si tari terte. In acest sens, au fost gestionate 1.808.508 inregistrari prin aplicatia Automatic Exchange Of Information (AEOI), care include informatii referitoare la venituri si capital, esentiale pentru conformarea fiscala a persoanelor fizice si pentru identificarea veniturilor neinregistrate sau neimpozitate corespunzator.

Mai mult, in cadrul cooperarii administrative privind schimbul de informatii, au fost incheiate noi protocoale cu: Registrul Auto Roman, Consiliului National al IMM-urilor din Romania, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, Asociatia Romana a Bancilor, Casa de pensii sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, Casa Nationala de Pensii Publice din Romania.

Prin colectarea si analiza acestor informatii, atat la nivel local, cat si in context international, ANAF isi propune sa imbunatateasca strategiile de conformare fiscala si sa dezvolte politici fiscale mai eficiente, care sa reflecte nevoile si comportamentul contribuabililor cu averi mari. Acest demers este un pas inainte in directia transparentei si a echitatii fiscale in Romania.

Mentiunea importanta, in contextul anului 2024, cand deficitul bugetar depaseste limita acceptata de Comisia Europeana, este aparitia unei Ordonante de Urgenta, pusa recent in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice. Aceasta prevede ca atat companiile, cat si persoanele fizice care isi achita o parte din datoriile restante catre stat pana la 25 noiembrie 2024, vor putea beneficia in curand de o amnistie fiscala - adica de anularea accesoriilor pentru plata principalului. De aceste masuri vor beneficia toti contribuabilii: persoane juridice si persoane fizice, cu obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024, cu unele exceptii.

Cifrele oficiale indica faptul ca trei sferturi (75%) din totalul datoriilor restante catre bugetul statului, insumand 6,1 miliarde lei, provin de la 122.311 persoane fizice cu debite mai mari de 5.000 lei (1.000 euro). Un calcul simplu arata ca datoria medie este de aproape 50.000 lei (10.000 euro) pentru fiecare contribuabil „mare”.

Masura de amnistie fiscala ar putea fi vazuta, in aceste conditii, ca o oportunitate de a stinge aceste debite, inclusiv de catre persoanele care se incadreaza in categoria celor cu averi mari.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of TheYear. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL