loader
Care sunt caracteristicile echipelor agile?

Care sunt caracteristicile echipelor agile?

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Digitalizarea este fenomenul care afecteaza companiile decisiv. Digitalul nu este o tehnologie sau o solutie anume, ci este pur si simplu un cuvant care descrie lumea noastra de azi. Progresele tehnologice au estompat liniile dintre lumea fizica si lumea virtuala, si ofera noi cai pentru companii pentru a crea valoare. Viteza si flexibilitatea au devenit factori de valoare pentru companii si au un impact fundamental asupra modelului de operare al companiilor. In acest context agilitatea se evidentiaza ca modalitate de lucru in echipa ce permite companiilor sa-si creasca profitabilitatea cu 60%, sa-si reduca costurile cu 30%, iar 93% dintre companiile care au adoptat modul de lucru agil inainte de pandemie au avut rezultate superioare celor care nu au facut-o.

O echipa agila este o echipa multifunctionala de 5 pana la 11 oameni, care se auto-organizeaza si care definesc, contruiesc, testeaza si livreaza o valoare augmentata intr-un interval scurt de timp. Deoarece calitatea comunicarii scade pe masura ce dimensiunea echipei creste, companiile agile tind sa prefere aceste echipe mai mici, care se autogestioneaza pentru a livra rezultate care sa raspunda nevoilor si asteptarilor clientilor.

Notiunea de agilitate nu inseamna doar viteza, ci si responsabilitatea comuna a membrilor echipei: rolurile nu conteaza atat de mult cat conteaza rezultatele. O echipa agila intelege proiectul, il descompune in fragmente sau module, lucreaza la ele individual sau interfunctional in etape de 1-4 saptamani numite sprinturi, testeaza implementarea si adeseori finalizeaza proiectul cu mult inainte de termenul stabilit.

Dezvoltarea unui produs sau serviciu se face prin iteratii sau cicluri rapide de dezvoltare derulate intr-un timp mai mic. Cu alte cuvinte, in locul unei strategii de dezvoltare monolitica, agilitatea implica lucrul la fragmente de proiecte in acelasi timp, facand modificarile si ajustarile usoare si gestionabile.

Directorii executivi si managerii interesati sa adopte agilitatea in companiile sau echipele lor trebuie sa inteleaga care sunt caracteristicile principale ale unei echipe agile, dupa cum urmeaza:

1. Viziunea comuna

Agile este nu atat despre setul de activitati si metodologie, cat este despre mentalitate si atitudine. Membrii unei echipe agile de succes vor impartasi respectul pentru colegi, imbunatatirea continua prin retrospectiva onesta a sprint-ului, atentia la procesul iterativ pentru generarea de rezultate.

2. Responsabilitate

Membrii echipei agile isi asuma responsabilitatea pentru esecurile lor si continua sa-si dezvolte abilitatile pana cand vad crestere si dezvoltare. Practicienii Agile cu experienta vor avea intotdeauna suficient spatiu decizional si vor ramane in limitele valorilor organizatiei.

3. Dezvoltare ghidata de valoare

O echipa agila se concentreaza intotdeauna pe caracteristicile produsului si pastreaza focusul pe client ca element principal pentru planificarea si dezvoltarea timpurie a valorii. Dupa aceea continua iteratiile in etapa de testare a aplicatiei inainte de a o livra, in ordinea de prioritate a functionalitatilor.

4. Planificare continua

Planificarea continua este inevitabila pentru o echipa agila. Odata ce lanseaza produsul/aplicatia intr-un mod prioritizat de caracteristici, echipa initiaza urmatorul nivel de iteratie pe care il descompune in sarcini tehnice distincte pentru alegerea si planificarea pentru urmatorul lot de caracteristici. Este mai usor si da rezultate precise in proiectele mari. In acest fel ”elefantul” nu este mancat tot odata, ci bucata cu bucata.

5. Adaptarea la schimbare

O echipa agila schimba metodele traditionale secventiale cu un nou mod de abordare care sa raspunda nevoilor in schimbare ale clientului. In timp ce fac acest lucru, se asigura ca integreaza abordarea agila cu functiile de business al clientului si faciliteaza gasirea valorii pentru client.

6. Feedback continuu

Cadrul de lucru al unei echipe agile include imbunatatirea performantei produsului pe baza feedback-ului. Echipa urmeaza abordari iterative pentru imbunatatirea performantei pe baza feedback-ului. Cu toate acestea, in situatii de blocaj echipa agila se concentreaza pe livrarea la timp, limitarea lucrarilor in curs de desfasurare si se asigura ca toate lucrarile se desfasoara fluid.

7. Estimarea relativa

O echipa agila va practica estimarea relativa pentru a prezice caracteristicile necesare ale unei produs, pentru a accelera planificarea si pentru a elimina complexitatea inutila din procesul de dezvoltare. Cand o caracteristica depaseste timpul de estimare planificat, este impartita in mai multe caracteristici si se rafineaza estimarea in mod succesiv.

In concluzie

Echipele agile inseamna mai mult decat membri talentati. Compozitia si dinamica echipei joaca un rol important. De fapt, intr-o echipa agila impactul cel mai mare asupra performantei echipei il are modul in care echipa lucreaza impreuna. Formarea unei echipe agile trebuie sa tina cont de aceste sapte caracteristici, insa importanta este folosirea la maximum a posibilitatilor companiei pentru adoptarea cu succes a agilitatii. 

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobile sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business. www.constantinmagdalina.com