loader
Calea de urmat: Companiile din Romania trebuie sa faca pasi rapizi si sustinuti pentru a recupera decalajul fata de liderii mondiali in raportarea privind responsabilitatea corporativa

Calea de urmat: Companiile din Romania trebuie sa faca pasi rapizi si sustinuti pentru a recupera decalajul fata de liderii mondiali in raportarea privind responsabilitatea corporativa

Conform Studiului KPMG privind Raportarea in domeniul Responsabilitatii Corporative 2017, aproape trei sferturi (72%) dintre companiile mari si mijlocii la nivel mondial nu includ riscurile financiare aferente schimbarilor climatice in rapoartele financiare anuale.

Din minoritatea reprezentata de companiile care constientizeaza riscul asociat schimbarilor climatice, mai putin de una din 20 (4%) pun la dispozitia investitorilor o analiza a potentialei valori comerciale supuse riscului.

 

In cadrul studiului KPMG au fost analizate rapoartele financiare anuale si rapoartele de responsabilitate corporativa ale primelor 100 de companii in functie de cifra de afaceri din 49 de tari: un total de 4.900 de companii.

 

Rezultatele au evidentiat faptul ca doar in cinci tari din lume majoritatea primelor 100 de companii mentioneaza riscurile financiare aferente schimbarilor climatice in rapoartele lor financiare: Taiwan (88%), Franta (76%), Africa de Sud (61%), SUA (53%) si Canada (52%). In cele mai multe cazuri, declararea riscurilor asociate schimbarilor climatice este fie impusa, fie incurajata in aceste tari de catre guvern, bursa de valori sau autoritatea de reglementare financiara.

 

In ceea ce priveste industriile, companiile din domeniile Silvicultura & Hartie (44%), Produse Chimice (43%), Industrie Extractiva (40%) si Petrol si Gaze (39%) au cele mai ridicate rate cu privire la includerea riscurilor asociate schimbarilor climatice in rapoartele lor. Acestea sunt urmate indeaproape de sectoarele Auto (38%) si Utilitati (38%). Sanatate (14%), Transport & Activitati de recreere (20%) si Comert (23%) sunt domeniile de activitate cu cea mai mica probabilitate de a face cunoscute riscurile climatice.

 

Analizand cele mai mari 250 de companii din lume (G250), publicarea de informatii privind riscurile financiare generate de schimbarile climatice are o frecventa mai mare, dar este departe de a fi o practica unanima. Companiile multinationale franceze conduc, 90% dintre ele constientizand riscurile asociate schimbarilor climatice, urmate de lideri de piata ce au sediul central in Germania (61%) si in Marea Britanie (60%).

 

Aproximativ doua treimi din companiile G250 a caror activitate se incadreaza in sectoarele Comert (67%) si Petrol & Gaze (65%) recunosc acest risc, dar numai o treime (36%) din firmele de Servicii Financiare au aceasta abordare. Cu toate acestea, studiul a identificat doar sase companii G250 care si-au informat investitorii cu privire la potentialul impact financiar al schimbarilor climatice, prin cuantificare sau modelare de scenarii.

 

José Luis Blasco, Coordonatorul la nivel Global al Serviciilor de Sustenabilitate ale KPMG a declarat: “Studiul nostru evidentiaza faptul ca foarte putine companii ofera indicatii adecvate investitorilor privind valoarea expusa riscului climatic, chiar si in randul celor mai mari companii din lume. Constatarile noastre sustin necesitatea initiativelor precum Grupul Operativ al Comitetului de Stabilitate Financiara pentru Declaratiile Financiare referitoare la Schimbarile Climatice (Financial Stability Board’s Task Force on Climate-related Financial Disclosures) ce vizeaza imbunatatirea raportarilor corporative privind riscurile asociate schimbarilor climatice.

 

Presiunea asupra firmelor pentru ca acestea sa isi imbunatateasca practicile de informare se intensifica in mod continuu. Unii investitori au adoptat deja o abordare riguroasa, solicitand informatii; unele tari iau in considerare reglementarea in sensul obligativitatii acestor practici; iar unele autoritati de reglementare financiara au avertizat ca esecul in a identifica si gestiona riscul asociat schimbarilor climatice reprezinta o incalcare a obligatiilor fiduciare ale unui Comitet Director. In acest context, incurajam companiile sa se miste rapid. Aceia care nu vor actiona pot pierde in curand investitori si vor constata o crestere rapida a costurilor privind capitalul si asigurarile.”

 

Studiul KPMG a analizat de asemenea tendintele generale ale raportarii privind responsabilitatea corporativa, inclusiv aspectele referitoare la Obiectivele de Dezvoltare Durabila ale Natiunilor Unite (Sustainable Development Goals – SDG), drepturile omului si obiectivele de reducere a emisiilor de carbon.

Principalele concluzii includ:


— SDG – un set de 17 obiective globale pentru eradicarea saraciei, protejarea planetei si asigurarea prosperitatii pentru toti – au rezonat puternic cu companii din intreaga lume in mai putin de doi ani de la adoptarea lor, la sfarsitul anului 2015. Mai mult de o treime (39%) din cele 4.900 de rapoarte analizate in cadrul studiului KPMG coreleaza activitatile de responsabilitate corporativa a companiei cu SDG. Acest procent creste la peste 40% (43% din rapoarte) in cadrul celor mai mari 250 de companii din lume (G250).
— Aproximativ trei sferturi (73%) din rapoartele companiilor din 49 de tari identifica drepturile omului ca fiind un aspect de responsabilitate corporativa necesar a fi gestionat de catre companie. In grupul companiilor G250, 9 din 10 rapoarte includ informatii in domeniu. Companiile cu sediul central in India, Marea Britanie si Japonia sunt cele mai predispuse sa abordeze aspecte referitoare la drepturile omului, cum sunt si com,paniile din sectorul Minier (Industria Extractiva).
— Doua treimi (67%) din rapoartele celor mai mari 250 de companii din lume includ obiective de reducere a emisiilor de carbon ale companiei. Cu toate acestea, majoritatea rapoartelor (69%) nu asociaza tintele companiei cu obiectivele stabilite de guverne, autoritati regionale (precum UE) sau Natiunile Unite.


José Luis Blasco a comentat: “Angajatii, comunitatile si ONG-urile nu sunt singurii interesati de aspectele privind responsabilitatea corporativa si dezvoltarea durabila. Investitorii sunt de asemenea din ce in ce mai constienti de faptul ca subiectele considerate in trecut ”nefinanciare” pot avea un impact semnificativ asupra capacitatii companiei de a construi si proteja valoarea atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Asadar, companiile trebuie sa inteleaga tendintele actuale privind raportarea si sa se asigure ca rapoarte lor sunt pe masura asteptarilor unei game variate de stakeholderi.”

 

 

Raportarea privind responsabilitatea corporativa (RC) in Romania


Analiza primelor 100 de companii din Romania in functie de cifra de afaceri (N100) evidentiaza o usoara crestere a numarului companiilor ce raporteaza informatii privind dezvoltarea durabila. Mai exact, 74 companii din N100 publica informatii referitoare la dezvoltarea durabila – fie in cadrul unui raport local, fie prin transmiterea informatiilor catre Grup pentru un raport RC – marcand o crestere de 6 procente in comparatie cu editia din 2015 a studiului.

 

Conform rezultatelor acestui sondaj recent, bazate pe analiza rapoartelor publicate in perioada 2015-2017, din totalul de 74 de companii care publica date privind dezvoltarea durabila, 35 raporteaza exclusiv prin intermediul Grupului informatii cu privire la practicile si performanta RC, 30 de filiale ale companiilor multinationale care isi desfasoara activitatea in Romania publica informatii privind dezvoltarea durabila pe paginile web locale si doar 9 firme cu capital romanesc privat sau de stat comunica in mod public astfel de date.

Principalele constatari privind practicile de raportare ale celor 39 de companii ce publica local informatii privind RC evidentiaza urmatoarele aspecte:


— Companiile care raporteaza au o preferinta clara pentru rapoartele separate, in detrimentul includerii informatiilor nefinanciare in rapoartele lor financiare anuale, in timp ce raportarea integrata nu este o practica comuna;
— 8 rapoarte sunt elaborate conform Ghidului GRI, iar 3 companii listate declara ca au raportat in conformitate cu ghidurile stabilite de bursa de valori, dar nici unul dintre aceste rapoarte nu este asigurat de o terta parte;
— Desi 6 companii coreleaza activitatea lor de RC cu SDG-urile, doar 2 dintre acestea identifica SDG-urile relevante pentru afacerea lor;
— 3 companii listate la bursa de valori constientizeaza faptul ca schimbarile climatice reprezinta un risc pentru afaceri, cu toate acestea potentialul impact nu este cuantificat;
— Din cele 12 companii care identifica drepturile omului ca fiind un aspect de RC relevant pentru afacerea lor, 6 au implementat o politica privind drepturile omului iar una dintre acestea face referire la Principiile Directoare ale Natiunilor Unite privind Afacerile si Drepturile Omului;
— 23 de companii relateaza ca depun eforturi in scopul imbunatatirii performantei de mediu, sociale si de guvernare (ESG) a furnizorilor, iar 14 dintre acestea au implementat un cod de conduita ESG pentru furnizori sau codul de conduita standard al furnizorilor include aspecte privind ESG;
— 7 rapoarte includ obiective de reducere a emisiilor de carbon, din care 4 sunt corelate cu tinte globale sau regionale (Obiective UE, Acordul de la Paris).

 

Geta Diaconu, Director Consultanta in domeniul Sustenabilitatii al KPMG in Romania, explica rezultatele cercetarii tendintelor privind raportarea RC a companiilor N100 din Romania: “Principalul motiv ce a condus la cresterea numarului de rapoarte in comparatie cu studiul anterior este angajamentul asumat de companiile multinationale care au operatiuni in Romania in sensul cresterii nivelului de transparenta. Efectele Directivei privind raportarea nefinanciara nu sunt inca vizibile, intrucat la momentul actual piata se afla in stadiul de intelegere a subiectului, explorare a potentialelor alternative, dezvoltare a unei strategii si instruire a angajatilor in acest domeniu, motiv pentru care numarul rapoartelor publicate nu a crescut semnificativ.

 

Speram ca in urmatorii ani – datorita cerintelor legale, cresterii presiunii pietei si a gradului de constientizare a acesteia – vom observa un progres semnificativ in tara noastra si in regiune atat in ceea ce priveste numarul cat si calitatea rapoartelor RC. Calitatea informatiilor publicate ramane un aspect pe care companiile din Romania l-ar putea imbunatati in continuare, deoarece utilizarea ghidurilor si standardelor recunoscute la nivel international este restransa si nu exista aproape niciun interes in asigurarea rapoartelor.”

 

Alin Tiplic, Manager, Sustainability Advisory, KPMG in Romania a comentat: “Raportarea in sine este un simplu instrument, si, prin urmare, pentru a adauga valoare si pentru a se pregati pentru viitor, companiile ar trebui sa devina mai apropiate si sa contribuie la initiativele globale privind ”economia verde” si construirea de societati sustenabile. Aceste tendinte globale devin din ce in ce mai evidente, avand impact si asupra mediului de afaceri, fiind necesare actiuni imediate. In acest context, probabil este necesara o schimbare a mentalitatii companiilor din Romania pentru a face tranzitia de la evaluarea strict a rezultatelor financiare catre considerarea aspectelor nefinanciare si integrarea in adevaratul sens al cuvantului a sustenabilitatii in ADN-ul lor de afaceri.“

 

Descarcati Studiul KPMG privind Raportarea in domeniul Responsabilitatii Corporative 2017 de pe pagina: www.kpmg.com/crreporting
 

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL