loader
Aplicarea amnistiei fiscale oferite in pandemie in cazul ajutoarelor de stat recuperate a nascut dispute cu ANAF si dosare pe rolul instantelor

Aplicarea amnistiei fiscale oferite in pandemie in cazul ajutoarelor de stat recuperate a nascut dispute cu ANAF si dosare pe rolul instantelor

Autori: Ana Maria Iordache, Avocat Partener D&B David si Baias & Iuliana Gorciu, Avocat D&B David si Baias

O serie de facilitati fiscale, printre care si amnistia fiscala a obligatiilor accesorii aferente anumitor tipuri de obligatii bugetare principale, sub conditia indeplinirii anumitor conditii expres prevazute, au fost acordate in contextul pandemiei prin Ordonanta de Urgenta 69/2020.

Pe langa un sprijin important oferit contribuabililor in depasirea dificultatilor economice generate de pandemie, amnistia fiscala instituita de OUG 69/2020 a generat si numeroase dispute intre contribuabili si autoritatile fiscale privind sfera sa de aplicare, de multe ori organele fiscale interpretand si aplicand in mod arbitrar si restrictiv prevederile din acest act normativ.

O astfel de situatie a fost generata si de prevederile art. VIII alin. (6) din OUG 69/2020 care a generat diferite interpretari din partea autoritatilor fiscale ce au dat nastere la numeroase dosare pe rolul instantelor de judecata.

Articolul mentionat mai sus prevede expres ca se exclud de la aplicarea amnistiei fiscale prevazute de OUG 69/2020 accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii. In materia ajutorului de stat aceasta este singura exceptie prevazuta de actul normativ.

Autoritatile fiscale au extins, insa, in mod nelegal aplicarea acestor dispozitii legale si la accesoriile aferente ajutoarelor de stat recuperate ce s-au cuvenit bugetului de stat din Romania (iar nu bugetului UE), respingand, astfel, cererile de amnistie fiscala formulate de contribuabili aflati in situatia recuperarii unui astfel de ajutor de stat pentru care au fost instituite si obligatii accesorii. 

Apreciem ca exista argumente solide care combat pozitia adoptata de organele fiscale si care sustin opinia conform careia in situatia in care ajutorul de stat recuperat s-ar cuvenit bugetului national, accesoriile aferente acestuia fac obiectul amnistiei fiscale prevazute de OUG 69/2020, desigur conditionat de indeplinirea celorlalte conditii prevazute de acest act normativ. O abordare diferita este, din punctul nostru de vedere, contrara scopului insusi al OUG 69/2020,  astfel cum urmeaza sa detaliem in cele ce urmeaza.

In primul rand, sfera de aplicare a OUG 69/2020 este expres prevazuta in cuprinsul actului normativ, dispozitiile art. VIII alin. (2) lit. d) statuand ca pot face obiectul OUG 69/2020 accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020, prin obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 intelegandu-se inclusiv „alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.”

Astfel, nu doar obligatiile principale stabilite de ANAF pot face obiectul amnistiei fiscale prevazute de OUG 69/2020, ci si alte tipuri de obligatii bugetare principale stabilite de alte institutii cum ar fi Ministerul Finantelor – Directia Generala Ajutor de stat printr-o Decizie de recuperare a unui ajutor de stat.

Sub un al doilea aspect, OUG 69/2020 precizeaza foarte clar care sunt accesoriile excluse de la aplicabilitatea acestei facilitati fiscale, astfel:

● Art. VIII alin. (3) din OUG 69/2020 prevede expres faptul ca obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii la data de 31 martie 2020 inclusiv, reprezinta 2 categorii de obligatii de plata ce nu sunt considerate obligatii de plata restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, fiind astfel excluse de la aplicabilitatea OUG 69/2020.

● Art. VIII alin. (6) din OUG 69/2020 exclude de la aplicabilitatea amnistiei fiscale accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii.

Din interpretarea dispozitiilor VIII alin. (6) din OUG 69/2020 anterior mentionate apreciem ca rezulta fara putinta de tagada faptul ca facilitatea fiscala constand in anularea obligatiilor fiscale accesorii nu se acorda daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii. Per a contrario, facilitatea se impune a fi acordata daca accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri se cuvin bugetului national si, prin urmare, sunt pastrate la bugetul national (iar nu virat bugetului Uniunii Europene).

Aceasta interpretare este cat se poate de logica si evidenta, inclusiv prin raportare la scopul avut in vedere de actul normativ (acela de acordare a unor facilitati fiscale persoanelor fizice si juridice avand calitatea de contribuabili / debitori ai unor obligatii bugetare principale la bugetul national), dar si prin raportare la competentele emitentului actului (i.e. Guvernul Romaniei care nu poate dispune masuri / facilitati cu privire la sume ce nu-i apartin si nu se fac venit la bugetul de stat).

Or invocarea de catre organele fiscale a dispozitiilor art. VIII alin. (6) din Cap. II al OUG 69/2020 in situatia existentei unei cereri de anulare a unor accesorii aferente unui ajutor de stat acordat din fonduri nationale si dispus la recuperare este contrara prevederilor legale mai sus expuse.

Astfel apreciem ca atat timp cat sunt indeplinite celelalte conditii prevazute de OUG 69/2020 privind stingerea tuturor obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, depunerea la zi a tuturor declaratiilor fiscale conform vectorului fiscal, precum si depunerea cererii de anulare in termenul prevazut de acest act normativ, cererea de amnistie fiscala formulata de contribuabil a trebui admisa de catre organele fiscale.

De altfel, recent, instantele de judecata au validat argumentele expuse de noi in acest sens pronuntand o solutie favorabila intr-un dosar avand ca obiect anularea unei astfel de decizii de respingere a cererilor de amnistie fiscala avand ca obiect accesorii aferente ajutoarelor de stat recuperare, dispunand pe langa anularea acestor decizii, inclusiv obligarea organului fiscal la restituirea accesoriilor ce faceau obiectul OUG 69/2020 pe care contribuabili le-au platit fara a fi datorate.

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA