loader
Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?

Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?

Material de opinie de Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirecta, Deloitte Romania

Companiile care activeaza in industria auto din Romania sunt preocupate, in aceasta perioada, de numeroase aspecte care tin de activitatea de baza, de tendintele din piata europeana si globala, de planurile autoritatilor din intreaga lume cu privire la reducerea emisiilor poluante, dar si de cerintele de raportare fiscala tot mai complexe la care trebuie sa se conformeze in perioada urmatoare. Din aceste considerente, jucatorii din acest domeniu trebuie sa intre in 2023 pregatiti pentru a face fata in primul rand provocarilor pe termen scurt, reprezentate de implementarea noilor sisteme de raportare, precum SAF-T, RO e-Factura sau RO e-Transport, astfel incat sa economiseasca resurse pentru transformarile necesare pe termen lung, pentru a tine pasul cu evolutiile din piata.

Industria auto a fost afectata, in ultimii ani, de disfunctionalitatile din laturile de aprovizionare aparute in timpul pandemiei si accentuate, in prezent, de conflictul prelungit din Ucraina. La acestea se adauga efectele crizei energetice, scumpirea materiilor prime si perspectivele nefavorabile cu privire la evolutia economiei, care reflecta o scadere a cererii din partea consumatorilor.

Acesta este, in linii mari, contextul global si european la care jucatorii din domeniul auto trebuie sa isi adapteze strategia de dezvoltare pe termen mediu, din care nu pot sa lipseasca investitiile in dezvoltarea de autovehicule cu grad redus de poluare, avand in vedere obiectivele ambitioase de mediu anuntate la nivel global, inclusiv in Uniunea Europeana, care impun, printre altele, ca producatorii auto sa fabrice doar masini electrice pana in 2035.

Pana atunci, insa, Comisia Europeana propune si introducerea normei de poluare Euro 7, care presupune noi investitii din partea producatorilor in modelele pe combustie interna (benzina/motorina). Noua norma devine obligatorie din 2025 pentru autoturismele noi si din 2027 pentru camioane, daca Parlamentul European aproba propunerea Comisiei.

Noile sisteme de raportare fiscala

Asadar, multiple provocari externe pentru companiile din domeniul auto, la care se adauga si cele interne, in special legate de reglementarile in materie de raportare fiscala, la care trebuie sa se conformeze incepand din acest an.

Este vorba de cele trei sisteme, implementate aproape simultan, care fac parte din procesul de digitalizare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), respectiv SAF-T, RO e-Factura si RO e-Transport.

Raportarea SAF-T, obligatorie din 2022 pentru marii contribuabili, presupune depunerea, in format digital, a noii declaratii informative D406 privind fisierul standard de control fiscal. Declaratia se depune lunar sau trimestrial, in functie de perioada fiscala aplicabila pentru TVA, iar elementele raportate se refera, printre altele, la date privind furnizori, clienti, facturi de achizitie sau de vanzare, plati, incasari etc.

Marii contribuabili au intrat sub sfera raportarii SAF-T in doua etape, prima de la 1 ianuarie 2022, pentru cei inclusi in aceasta categorie la finalul anului trecut, si a doua de la 1 iulie 2022, pentru cei inclusi ulterior. Ambele categorii au avut la dispozitie o perioada de gratie de sase luni, astfel ca cei din prima categorie au avut ca termen de raportare pentru perioada ianuarie-iulie 2022 data de 31 august 2022, iar cei din a doua categorie mai au timp pana pe 31 ianuarie 2023.

In plus, la 1 ianuarie 2023 intra in vigoare obligativitatea de raportare in acest sistem si pentru contribuabilii mijlocii, iar, pentru acestia, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie 2023 este 31 iulie 2023.

Termenele de raportare sunt, asadar, clare, dar gradul de conformare a fost afectat de o serie de mesaje din partea autoritatilor care au creat confuzie, cu privire la posibilitatea prelungirii perioadei de gratie cu inca sase luni. La inceputul lunii august, ANAF a pus in dezbatere publica un proiect de ordin care continea o astfel de propunere, avand in vedere, potrivit referatului de aprobare, noutatea si complexitatea acestui tip de declaratie. Insa acest ordin nu a fost aprobat pana in prezent. Pe de alta parte, insa, desi perioada de gratie nu a fost extinsa in mod oficial, autoritatile fiscale au avut o abordare permisiva si au transmis contribuabililor doar notificari cu privire la faptul ca sunt obligati sa depuna raportarea, fara sa aplice, momentan cel putin, amenzi celor care inca nu s-au conformat.

Pentru contribuabilii mijlocii, ANAF a publicat un alt proiect de ordin prin care propune reducerea numarului celor care urmeaza sa implementeze obligatoriu raportarea SAF-T, de la 18.478 (conform statisticilor actuale) la 15.000, selectati in functie de cifra de afaceri, volumul de taxe platite si numarul de angajati. In acelasi timp, pentru ceilalti 3.478 de contribuabili mijlocii se propune ca depunerea declaratiei informative D406 sa devina optionala incepand cu aceasta data de referinta. Insa, odata demarata raportarea in acest sistem, nu vor mai putea renunta ulterior. 

Care sunt posibilitatile de extindere pentru RO e-Factura?

Un alt sistem nou de raportare intrat in vigoare in acest an, mai exact la 1 iulie, este RO e-Factura (care presupune emiterea facturilor in sistem electronic, la care ANAF are acces automat). Acesta este obligatoriu, in prezent, pentru facturile emise in relatia cu institutiile de stat (Business to Government - B2G), cat si pentru tranzactiile intre companii (Business to Business - B2B) cu bunuri cu risc fiscal ridicat.

Programul pilot are rolul de a pune bazele extinderii platformei pentru dezvoltari ulterioare si va asigura know-how-ul necesar dezvoltarii sistemului generalizat de facturare electronica pe relatia B2B. Autoritatile fiscale din Romania sunt in discutie cu Comisia Europeana in vederea obtinerii acestei derogari inca din luna februarie 2022.

Clarificari pentru raportarea RO e-Transport

Sistemul national care vizeaza monitorizarea transportului de marfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei, RO e-Transport, este, de asemenea, in vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizati trebuie sa se conformeze, chiar daca procedura a fost finalizata cu intarziere. Aplicarea sanctiunilor pentru neconformare a fost, insa, amanata, pentru a doua oara, pana la 1 ianuarie 2023, astfel incat operatorii economici mai au timp sa isi puna la timp sistemele de raportare, fara sa riste amenzi pana atunci.

In acest caz, una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta companiile vizate o reprezinta implementarea acestui sistem in paralel cu SAF-T si cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerinte de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecarei companii, astfel ca acestea trebuie sa caute solutii cat mai eficiente in acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura exista solutii care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare si permit raportarea si receptia automata a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor solutii informatice avansate de raportare.

In concluzie, avand in vedere timpul scurt de implementare, volumul si acuratetea datelor raportate, la care se adauga resursele numeroase necesare pentru conformarea la noile cerinte de raportare, companiile vizate, inclusiv cele din domeniul auto, trebuie sa ia masuri pentru a se conforma, dat fiind ca, de la 1 ianuarie 2023, este posibil sa apara si sanctiunile.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL