loader
Analiza Horvath & Partners: Costurile materiilor prime pentru lactate vor creste pe toata durata pandemiei cu 5-10%

Analiza Horvath & Partners: Costurile materiilor prime pentru lactate vor creste pe toata durata pandemiei cu 5-10%

Performantele producatorilor locali de mezeluri si lactate pot fi afectate semnificativ, pe termen lung, de pandemia COVID-19

  • Pretul materiilor prime in industria lactatelor va ramane la niveluri ridicate, comparativ cu perioada dinainte de pandemie
  • In acelasi timp, costurile materiilor prime in industria mezelurilor a scazut cu circa 2%
  • Unul dintre factorii majori care fac vulnerabila industria laptelui la crize economice este faptul ca Romania ocupa primul loc din UE, cu 72%, ca pondere a fermelor cu mai putin de zece capete de vaci de lapte

Concluziile finale ale studiului realizat de Horvath & Partners in perioada mai – iulie 2020 arata ca performantele producatorilor locali de mezeluri si lactate pot fi afectate semnificativ, pe termen lung, de pandemia COVID-19. Astfel, pretul materiilor prime in industria lactatelor va creste cu peste 5% pana la finalul lui 2020, conform prognozelor. In aceeasi perioada, costul productiei de mezeluri se estimeaza ca va scadea cu aproximativ 2%. Evolutiile sunt cauzate atat de cresterea materiilor prime generale, carnea si laptele crud, cat si ca urmare a schimbarilor survenite in comportamentul consumatorilor romani si a modificarii costurilor de productie, pe fondul vulnerabilitatilor structurale ale acestei piete.

Potrivit reprezentantilor companiei, noile masuri de igiena si siguranta impuse ca urmare a pandemiei vor avea drept consecinta cresterea costului unitar de productie cu 1-2%, in industria mezelurilor si a lactatelor. Conform cercetarii, de la inceputul lui martie si pana in iulie, costurile acestor materii prime au scazut cu aproximativ 10% pentru carnea cruda, dar au crescut cu peste 4% pentru laptele crud.

Aceste evolutii ale costurilor de productie survin pe fondul unor deficiente structurale majore. Referitor la piata de lapte, Romania ocupa primul loc din Uniunea Europeana ca pondere a fermelor cu mai putin de zece capete de vaci de lapte, cu 72%, urmata de Lituania cu 26%. De asemenea, vedem o preferinta mare pentru rasa locala de vaci de lapte, Baltata Romaneasca, chiar daca aceasta are un randament al lactatiei considerabil mai mic, de 15-18 litri/ zi, comparativ cu alte rase consacrate de vaci de lapte, cum este Holsten, 32-38 litri/ zi. Competitivitatea pietei de lapte crud, si in consecinta a pietei de lactate, este semnificativ redusa de aceste aspecte”, a aratat Vlad Gheorghe, Senior Project Manager al Horvath & Partners Romania.

In ceea ce priveste piata de carne, studiul releva faptul ca pretul carnii crude va rezista mai bine, avand in vedere disponibilitatea mai mare a productiei locale. Astfel, pentru pretul carnii crude de porc este estimata o scadere de aproximativ 2%, in timp ce pretul carnii crude de pui se va diminua cu mai putin de 2%.

Intregul sector agricol este, in general, afectat de slaba pregatire teoretica a fermierilor. In 2018, doar 14% din terenul agricol era folosit de fermieri cu o pregatire teoretica deplina. Din cauza acestui fapt, atat productia agricola per capita/ per hectar cat si calitatea acesteia sunt afectate negativ, ceea ce limiteaza considerabil competitivitatea pietei.

Pe partea de cerere, expertii cu care am discutat s-au aratat convinsi ca viitorul mezelurilor si al lactatelor, cel putin pe termen mediu, este al segmentelor marca proprie, private label, sau economice, economy, in special ca urmare a scaderii economice asteptate. Practic, segmentul de mid-market va disparea aproape complet, fiind inlocuit in cea mai mare masura de aceste segmente. Mai mult, pe toata perioada pandemiei, romanii reintorsi in tara vor creste semnificativ cererea pentru produsele private label si economy. Astfel, piata producatorilor de lactate si mezeluri va deveni o piata a capacitatii de productie in care vor avea de castigat in special companiile cu capacitate mare de productie”, a mai explicat Vlad Gheorghe.

Expertii care au colaborat la realizarea studiului nu s-au aratat optimisti nici in ceea ce priveste conversia consumului HoReCa in consum casnic: „Ipoteza noastra initiala a fost ca o mare parte din consumul din HoReCa, care a scazut drastic ca urmare a masurilor de distantare sociala, va fi compensata de cresterea consumului casnic de lactate si mezeluri datorita descoperirii sau redescoperirii gatitului acasa de catre romani. Totusi, pe baza discutiilor avute cu expertii, am realizat ca rata de conversie a consumului HoReCa in consum casnic este subunitara, in special din cauza diferentelor retetelor si a tipurilor diferite de mezeluri sau lactate intre cele doua categorii de consum”, a conchis reprezentantul Horvath & Partners.

Din dorinta de a sustine producatorii locali de lactate si mezeluri pentru depasirea efectelor pandemiei COVID-19, Horvath & Partners a elaborat un studiu folosind metoda Delphi. Acest studiu a avut ca obiectiv determinarea impactului pe care pandemia il va avea asupra producatorilor de lactate si mezeluri si s-a desfasurat in perioada mai – iulie 2020. Metoda Delphi presupune folosirea mai multor experti pentru realizarea obiectivului studiului, prin folosirea de chestionare iterative. Expertii inclusi in aceasta cercetare sunt consacrati pe piata relevanta, avand experienta semnificativa pe toate segmentele lantului valoric. Pentru mai multe detalii cu privire la studiu, concluziile acestuia si metodologia folosita,acesati https://www.horvath-partners.com/ro/publicatii/studii/viitorul-industriei-de-lactate-si-mezeluri-in-romania/.

Despre Horvath & Partners

Horvath & Partners este una dintre cele mai importante companii internationale, independente, de consultanta in management, prezenta si pe piata din Romania, incepand cu 2005. Compania a fost infiintata in Stuttgart, in 1981, de Prof. Dr. Péter Horvath, unul dintre pionierii Controlling-ului in Germania si are peste 1.000 de angajati. Horvath & Partners are birouri in Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München si Stuttgart), Austria, Romania, Elvetia, Ungaria, Arabia Saudita si Emiratele Arabe, dar consultantii companiei stau la dispozitia clientilor la nivel global. Horvath & Partners este membra a Cordence Worldwide, cea mai importanta alianta activa la nivel mondial, formata din companii de consultanta in management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri in 24 de tari, situate pe trei continente.

Pe piata din Romania, Horvath & Partners ofera o gama larga de servicii de consultanta in domeniul performantei la nivel de companie si optimizarea performantei organizatiilor private si publice: de la management strategic si inovatie, managementul proceselor si organizare, pana la controlling, managementul operatiunilor si achizitiilor, training-uri, consultanta in vanzari si IT. Principiul de consultanta al Horvath & Partners se bazeaza pe o cooperare intensiva, in parteneriat si orientata pe solutii, alaturi de clienti. Unul dintre principiile de baza, care diferentiaza Horvath & Partners, este sprijinirea clientului pe parcursul intregului proces de transformare, de la elaborarea conceptelor strategice, pana la implementarea si ancorarea acestora in cadrul companiei. Va rugam sa vizitati website-ul nostru la: www.horvath-partners.com/ro.

Autori

foto
HORVATH & PARTNERS MANAGEMENT CONSULTING SRL