Tehnologiile inovatoare si reglementarile viitoare trebuie sa tina cont de categoriile vulnerabile de persoane care participa la trafic. Subiectul a fost adresat in cadrul evenimentului recent Allianz Motor Day, in cadrul caruia asiguratorul a facut apel la cresterea nivelului sigurantei categoriile mai expuse, in special in mediul urban.
Allianz subliniaza necesitatea protejarii grupurilor vulnerabile participante la trafic, in special a pietonilor si biciclistilor, categorii are insumeaza 70% din decesele rutiere in orase. Aproximativ 40% dintre accidentele mortale in Europa au loc in mediul urban, unde vehiculele grele constituie un risc major. In 2022, de exemplu, 80% dintre persoanele decedate in accidente, in orasele din Germania, au fost pietoni, biciclisti sau motociclisti.
„In primul rand, eforturile noastre de imbunatatire a sigurantei rutiere vizeaza salvarea vietilor si diminuarea suferintei. Evitarea accidentelor, chiar si a celor minore - fara vatamare corporala, ofera avantaje economice. Un numar redus de accidente este in avantajul companiilor de transport, deoarece o flota cu mai putine costuri de reparare si timpi de nefunctionare este mai eficienta, iar primele de asigurare pentru o astfel de flota sunt, de asemenea, semnificativ mai mici comparativ cu o flota cu multe accidente”, afirma Klaus-Peter Roehler, membru al consiliului de administratie Allianz SE.
Romania continua sa ocupe primul loc in Uniunea Europeana in privinta numarului de decese cauzate de accidente rutiere, inregistrand o medie dubla fata de restul Uniunii Europene. In tara noastra, numarul deceselor ca urmare a accidentelor rutiere este de 81 la fiecare un milion de locuitori, in timp ce media UE este de 46 la 1 milion de locuitori. De asemenea, in Romania, din totalul deceselor din accidente rutiere, 32,5% au fost pietoni. Alte statistici arata ca, in fiecare zi se inregistreaza aproximativ 13 accidente grave, 5 vieti pierdute si 12 persoane grav ranite, iar numarul total al coliziunilor zilnice soldate doar cu daune materiale ajunge la aproape 1.000. In anul 2019, biciclistii au fost implicati in 14,2% dintre accidentele grave la nivel national, majoritatea acestora avand loc in mediul rural si in conditii meteorologice normale.
Prin comparatie, conform Oficiului Federal de Statistica, in Germania, majoritatea dintre cele 2,5 milioane de accidente soldate cu victime din 2023 nu au avut loc pe autostrazi sau drumuri rurale, ci in zonele urbane, unde categoriile vulnerabile au fost cele mai afectate. In schimb, siguranta conducatorilor de autoturisme s-a imbunatatit semnificativ: numarul persoanelor decedate in accidente rutiere a scazut cu 35% in perioada 2010-2023. Aceste cifre reflecta eforturile depuse in trecut pentru protectia ocupantilor autovehiculelor, in timp ce masurile de protectie pentru persoanele din categoriile mai expuse nu au progresat la fel de rapid.
Mai mult, studiile Allianz arata ca o treime dintre coliziunile intre autocamioane si grupurile vulnerabile participante la trafic ar putea fi prevenite prin tehnologii deja disponibile, precum asistenta la franare automata si imbunatatirea vizibilitatii soferului. Implementarea acestor solutii ar reduce considerabil accidentele in orase.
Autovehiculele comerciale, in special cele de livrare, prezinta un risc mai mare din cauza frecventei ridicate a daunelor si a accidentelor personale. In 2022, camioanele au fost implicate in 22% dintre accidentele de circulatie soldate cu decese, desi reprezinta doar aproximativ 6% din vehiculele inregistrate. Vehiculele utilitare mici sunt, de asemenea, tot mai frecvent implicate in accidente fatale. O cauza majora este cresterea comertului online, care duce la un numar mai mare de vehicule de livrare in zonele rezidentiale, generand astfel mai multe situatii de risc.
Presiunea legata de timp asupra soferilor, numeroasele opriri, manevrele in mediul urban si distragerea atentiei generata de dispozitivele digitale contribuie toate la cresterea riscurilor.
De aceea, Allianz recomanda ca aceste autovehicule sa fie echipate cu aceleasi sisteme de siguranta ca autoturismele noi, conform reglementarilor Global Safety Regulation (GSR2) incepand cu 2024.
In cadrul demersului, Allianz a formulat trei directii esentiale pentru a imbunatati siguranta rutiera:
1. Siguranta vehiculelor comerciale: Camioanele si furgonetele trebuie echipate cu sisteme avansate de siguranta, similare cu cele pentru autoturisme, inclusiv ferestre de manevra si sisteme automate de franare.
2. Armonizarea reglementarilor la nivel european: Allianz recomanda ca asistenta la franare si detectarea pietonilor sa devina obligatorii pentru toate vehiculele noi. Sistemele de avertizare nu sunt suficiente, fiind necesare solutii active de franare, care sa fie tot timpul activate.
3. Partajarea completa a datelor: compania subliniaza importanta partajarii datelor despre sistemele de siguranta instalate pe vehicule, pentru a putea ajusta primele de asigurare in functie de riscurile identificate.
Allianz continua sa pledeze pentru o siguranta rutiera sporita, facand apel la utilizarea pe scara larga a tehnologiilor existente, pentru a preveni accidentele si a proteja grupurile vulnerabile, precum pietonii si biciclistii.
***
Despre Allianz-Tiriac Asigurari
Allianz-Tiriac este parte a grupului german Allianz, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii financiare si asigurari si cel mai valoros brand de asigurari din lume, potrivit celei mai recente evaluari Interbrand. In Romania, compania se bucura de stabilitate financiara si de increderea clientilor de peste 30 de ani.