loader
Alinierea echipei pentru succesul companiei

Alinierea echipei pentru succesul companiei

Autor: Alina Fanita, CEO si Partener, PKF Finconta

Exercitarea functiei de director general este complexa. Cu atat mai mult in aceasta perioada pandemica. Independent de industria in care activeaza compania condusa de un CEO, regasim sase elemente comune pentru indeplinirea rolului: realizarea strategiei, alinierea companiei, conducerea echipei de directori executivi, cooperarea cu consiliul de administratie, mijlocirea relatiei cu factorii implicati si gestionarea propriului timp si propriei energii. Fiecare dintre elemente are importanta lui in ecuatia reusitei mandatului de director general.

Dintre acestea, pentru acest articol, decupez alinierea companiei pentru motivul esential al importantei oamenilor in succesul oricarei activitati. Pana la urma pentru orice investitor privat sau institutional calitatea oamenilor este mai importanta decat strategia initiala atunci cand decide sa-si „parieze” banii pe acea companie. Gandirea sistematica in legatura cu oamenii si ce rol au, ce pot sa realizeze sau cum pot sa lucreze ca sa le creasca impactul in companie, este trasatura directorilor generali de succes.

Potrivirea oamenilor pe roluri

Cei mai buni directori generali adopta o abordare fazata pentru a potrivi talentul cu rolurile care creeaza cea mai mare valoare. Prima faza este descoperirea rolurilor care conteaza cel mai mult.

O analiza atenta produce de obicei rezultate care ii surprind chiar si pe cei mai experimentati directori generali. Dintre rolurile care creeaza valoare intr-o organizatie data, aproximativ 10% raporteaza in mod direct directorului general, majoritatea rolurilor care genereaza valoare fiind in zona operationala.

Ce este si mai surprinzator, poate, este ca sunt si roluri-cheie care inca nu exista. Asadar cartografierea rolurilor-cheie din companie ajuta. Odata ce toate aceste roluri sunt identificate, in faza urmatoare CEO-ul se coordoneaza cu ceilalti directori pentru a vedea ca aceste roluri sunt gestionate cu o rigoare sporita si sunt ocupate de persoanele potrivite.

In ultima faza accentul cade pe instruirea candidatilor cu potential, astfel incat rolurile importante sa primeasca noi specialisti. Chiar rolul de director general e bine sa aiba in pregatire candidati interni viabili care sa asigure succesiunea.

Cultura organizationala

Evaluarea starii de sanatate a culturii organizationale porneste de la alinierea directiei si calitatii executiei la capacitatea de a invata si a se adapta a membrilor echipei. S-a observat ca directorii generali care insista asupra masurarii si gestionarii riguroase a tuturor elementelor definitorii ale culturii organizationale isi dubleaza sansele ca strategiile lor sa fie implementate.

A face acest lucru bine presupune propunerea atenta a modelelor de conduita profesionala de urmat, integrata cu comunicarea interna, recompensarea comportamentelor dorite si investitiile in dezvoltarea profesionala a angajatilor.

De multe ori dezvoltarea profesionala vine ca reactie la un set de erori, lipsa de productivitate sau comportamente indezirabile. De putine ori, insa, este vazuta ca un ingredient de soft power al companiei care se autopropune angajatilor, furnizorilor, clientilor sau colaboratorilor si este preferata de acestia competitiei. Dezvoltarea profesionala a angajatilor proiecteaza promisiunea de valoare clientilor si o reactualizeaza pe cea a companiei fata de angajati. 

Design-ul organizational

Directorii generali de succes sporesc agilitatea companiilor, determinand ce caracteristici ale designului lor organizational vor fi stabile si neschimbatoare. Astfel de caracteristici ar putea include o axa principala de organizare, cateva procese de semnare si valori impartasite.

Este esentiala crearea de elemente dinamice care se adapteaza rapid la noile provocari si oportunitati, cum ar fi celule de performanta, modele de alocare a personalului pe sarcini in functie de prioritati si prototipuri.

Directorii generali au multe provocari pe care se lupta sa le depaseasca. De multe ori reusesc si chiar exceleaza. In planul culturii companiei, poate fi provocator ca valorile si comportamentele dorite sa fie urmate, sa poti gestiona implicarea sau sa masori satisfactia resursei umane si sa faci tranzitia spre excelenta, atunci cand in mod explicit reusesti sa gestionezi toate aspectele de eficienta organizationala.

In planul design-ului organizational poate fi provocator sa privilegiezi sentimentele celorlalti inaintea eficientei si eficacitatii, sa poti defini axa principala a companiei sau sa definesti rolurile si sa faci trecerea spre excelenta cand afirmi si facilitezi agilitatea.       

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL