68% dintre angajatii din Romania sunt interesati sa isi deschida o afacere in urmatorii doi ani si 87% dintre persoanele care activeaza ca freelanceri impartasesc aceeasi dorinta, arata un studiu* realizat de Unlock Research pentru ING Bank Romania in mai 2021.
Printre domeniile de activitate in care angajatii doresc sa devina antreprenori sunt: comertul cu amanuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) si comertul online (6%). Freelancerii isi doresc sa faca trecerea catre antreprenoriat in domeniile HoReCa (9%), media/marketing (9%), comert cu amanuntul (8%), si IT (6%).
“Antreprenoriatul este o alegere care are capacitatea de a modela piata muncii si mediul de afaceri din Romania pe viitor, avand in vedere potentialul care exista in prezent. Iar studiul ING vine ca o validare a unui curent pe care il simtim din ce in ce mai mult, unde oamenii si-au redescoperit pasiunile pe timp de pandemie si isi fac curaj pentru a le da curs. Mai mult, studiul ne arata ca suntem intr-o directie foarte buna cu proiectul pe care l-am lansat alaturi de Impact Hub inca de acum cinci ani: Startarium. Acolo, toti cei care doresc sa faca trecerea catre antreprenoriat au tot ce le trebuie pentru a porni pe acest drum, de la idee la scalare.”, spune Silvia Mihailescu, Director Marketing, Comunicare si CSR, ING Bank Romania.
Pregatirea pentru antreprenoriat
Angajatii care vor sa devina antreprenori se informeaza si verifica viabilitatea ideii de afacere pe care o au inainte de a investi timp si bani. 56% dintre ei declara ca au studiat domeniul/industria in care si-ar dori sa activeze, iar 40% au si pregatit un plan de afaceri. In ceea ce priveste varsta, cel mai mare procent de angajati care isi doresc un business pe cont propriu se afla in randul celor cu varsta cuprinsa intre 25 si 44 de ani.
In schimb, freelancerii studiaza domeniul de interes din punctul de vedere al intelegerii competitiei si al aspectelor legislative (57%). 44% au intocmit un plan de afaceri, iar 29% au declarat ca au urmat programe de mentorat, cursuri antreprenoriale si workshop-uri.
”Ne bucuram ca studiul acesta ne aduce oportunitatea de a face ceea ce predicam si antreprenorilor din comunitate: sa intrebam, sa testam, sa validam si sa punem cifre si dimensiuni in spatele insight-urilor din piata. Iar din comunitatea si consumul produselor digitale Startarium aveam deja numeroase semnale ale acestui trend in crestere. Ne asumam atat din meritele popularizarii antreprenoriatului ca optiune sanatoasa pentru indivizi, economii si societati deopotriva, cat si din responsabilitatea de a-i sustine mai departe cu know-how, resurse, sprijin, comunitate - pentru ca inceputurile lor in antreprenoriat sa fie cat mai sanatoase si constructive.”, a adaugat Adina Cretu, Director Programs & Entrepreneurial Growth Division la Impact Hub Bucharest.
Motive pro si contra de a deveni antreprenor
Cand vine vorba de angajati, 53% spun ca principalul motiv pentru care nu vor sa devina antreprenori este lipsa finantelor. Alte argumente care stau la baza deciziei acestora sunt dificultatea de a conduce un business (34%) si securitatea oferita de job (27%). In schimb, printre principalele motive care ii incurajeaza sa isi deschida o afacere se afla dorinta de a se intretine pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%), oportunitatea de a invata mai mult decat in pozitia actuala de angajat (18%) si libertatea de a-si desfasura activitatea conform propriilor alegeri (17%).
Pentru freelanceri, motivele pentru inceperea unui business sunt oportunitatea de a castiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), libertatea de a-si desfasura munca conform propriilor dorinte (20%) si optiunea de a fi beneficiari directi ai activitatii prestate (15%). Dezavantajele in luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor catre stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) si fluctuatia incasarilor (13%).
Totodata, frica de birocratie/legislatie/autoritati a fost nominalizata de 24% dintre angajati si de 33% dintre freelanceri. O necesitate mentionata de ambele grupuri, in aceeasi proportie de 57%, este reprezentata de un sistem simplificat/o platforma pentru tot ceea ce inseamna taxe si probleme care tin de contabilitate. Alte lucruri pe care romanii le considera ca fiind de mare ajutor pentru pornirea in antreprenoriat sunt programele de finantare (57% - angajati, 47% - freelanceri) si programele de mentorat (41% - angajati, 38% - freelanceri).
De la angajat la freelancer si viceversa
Cand vine vorba de a deveni freelanceri, 56% dintre angajati sunt interesati. Pentru ei, freelancing-ul inseamna un proces de invatare continua, iar printre dezavantajele mentionate se afla fluctuatia incasarilor (23%) si asumarea unor riscuri mai mari (16%). Insa odata ajuns freelancer, intoarcerea la rolul de angajat este mai dificila, doar 37% dintre acestia mentionand ca ar fi interesati sa devina angajati.
Despre Startarium
O initiativa 100% privata, Startarium este cea mai complexa platforma pentru antreprenori la inceput de drum, lansata in 2016 de Impact Hub Bucharest si ING. Startarium ofera acces gratuit, national, online, la toate resursele necesare pentru a lansa si a creste o afacere de succes: continut educational, mentorat de business, proiecte de incubare si accelerare, instrumente moderne de finantare precum platforma proprie de crowdfunding si competitia de pitching Startarium PitchDay.
ING
ING Bank Romania este parte a ING Group, institutie financiara internationala globala, care ofera servicii bancare unui numar de peste 38,8 de milioane de clienti individuali, companii sau institutii din peste 40 de tari.
Infiintata in 1994, ING Bank Romania este a patra banca in top 10 banci locale, conform activelor, si singura banca cu crestere organica, fara achizitii de portofolii de clienti sau alte banci. ING Bank Romania este o banca universala cu peste 1,6 milioane de clienti din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri si Mid-Corporate si Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i sustine pe oameni sa fie cu un pas inainte, in viata si in afaceri.