loader
Top 5 motive pentru care managerii aleg sa paraseasca companiile

Top 5 motive pentru care managerii aleg sa paraseasca companiile

• Lipsa oportunitatilor in compania actuala, conflictul cu superiorii si dorinta de schimbare – cele mai intalnite motive pentru tranzitia in cariera • Antreprenoriatul – o solutie pentru o mica parte a managerilor ce isi doresc o schimbare in cariera

Potrivit Amaliei Sterescu, unul dintre cei mai accesati consultanti de leadership, personal branding si public speaking de pe piata locala, managerii din companiile locale au o serie de motive ce ii determina sa faca o schimbare drastica in cariera, fie in cadrul organizatiei, fie in afara acesteia. De asemenea, tranzitarea se face de cele mai multe ori pe laterala, in companie, sau in organizatii similare pe pozitii mai inalte, doar in putine cazuri optand pentru o schimbare totala a domeniului si a ariei de expertiza.

Astfel, conform experientei Amaliei Sterescu, primul motiv pentru care liderii din companiile locale aleg o schimbare este lipsa oportunitatilor de evolutie in companie. Acest lucru deriva din lipsa de transparenta a organizatiei privind deplasarea fie pe laterala, fie pe verticala.

“Foarte multe companii au un plan de cariera pentru angajati, insa problema intervine in modul in care acesta este comunicat. Exista, astfel, un gap intre ceea ce transmite compania legat de oportunitatile de cariera in organizatie si ceea ce percep angajatii ca si oportunitate, acest lucru ducand la o migrare a angajatilor, de cele mai multe ori la competitie”, este de parere Amalia Sterescu.

Un al doilea motiv pentru care liderii isi parasesc rolurile este relatia cu seful direct, practic angajatii parasind superiorul, nu compania. Exista de cele mai multe ori conflicte nerezolvate ce se nasc din lipsa de leadership a ambelor parti, iar angajatii se tem sa deschida o discutie deschisa despre problemele aparute, in cautarea unei solutii, alegand sa isi dea demisia si sa faca o tranzitie in cariera, uneori nu neaparat avantajoasa pentru ei.

O alta categorie a celor care fac schimbari in cariera este cea a managerilor care simt ca organizatia in care se afla nu evolueaza atat de repede precum si-ar dori.

Poate ca linia de raportare este in afara tarii intr-o locatie care este concurenta indirecta si acest lucru atrage un interes scazut pentru cresterea business-ului local. Sau poate ca superiorul este unul ce prefera status quo-ul. In aceste cazuri, ambitiile si viziunea liderului local nu se potrivesc cu cele al companiei, managerul devine frustrat ca nu poate evolua asa cum si-ar dori si alege o schimbare de mediu”, afirma Amalia Sterescu. 

Pe lista motivelor pentru care managerii fac tranzitii in cariera se afla si schimbarea perspectivei de evolutie. Acest lucru, in cazul femeilor, poate veni dupa perioada de maternitate – isi doresc o evolutie mai rapida, doresc sa isi echilibreze mai bine viata personala cu cea profesionala. In cazul barbatilor, acestia simt nevoia de a face mai mult, de a castiga mai bine, de a deveni business angels, de a-si explora mai bine maximul potential.

Potrivit Amaliei Sterescu, locul al cincilea in topul motivelor pentru care managerii renunta la pozitiile din companie este reprezentat de schimbarile majore din cadrul organizatiei. Fie ca este vorba de o achizitie de catre o alta companie, de o transformare digitala majora, liderii nu se mai simt bine in pozitiile in care se afla, nu se identifica cu noile valori ale companiei si, atunci, opteaza pentru un switch in cariera.

Catre ce migreaza managerii romani si ce beneficii isi doresc

Potrivit Amaliei Sterescu, de cele mai multe ori managerii de top aleg o migrare pe laterala, in companie, deoarece acestia inteleg ca astfel nu trebuie sa o ia de la zero, au deja o reputatie in cadrul organizatiei, nu trebuie sa mai demonstreze din nou. Pe de alta parte, cei din middle management aleg o mutare in afara companiei, pe o pozitie superioara.

“Managerii care isi parasesc compania aleg, de cele mai multe ori, un rol mai complex, cu beneficii si salariu mai mari. Pe locul al doilea sunt cei care pleaca in compania visurilor lor, pe un rol mai putin complex (branduri puternice) , dar pe un salariu cel putin egal. Exista si cei care spun ‚Da’ unei provocari intr-o companie mica, pe care sa o dezvolte, dar pentru beneficii cu 20-30% mai mari. O mica parte aleg si drumul antreprenoriatului”, spune Amalia Sterescu.  

In ceea ce ii priveste pe cei care migreaza catre antreprenoriat, de cele mai multe ori este vorba de persoane ce nu sunt compatibile cu autoritatea, care au un spirit liber si nu se vad pusi intr-un sistem standardizat de corporatie. Desigur, exista si categoria antreprenorilor “de nevoie”, aici incadrandu-se cei care sunt prea scumpi, prea specializati pentru a fi angajati si care, astfel, aleg sa investeasca in ceva pe cont propriu pentru a beneficia la maxim de cunostintele acumulate.

“Daca ne gandim la domeniile alese, 70% aleg sa mearga catre ceva conex cu industria in care au activat. Doar 30% aleg ceva total nou, avand incredere mare in fortele proprii si urmandu-si un vis sau o pasiune”, spune Amalia.

Cum ar putea companiile sa isi pastreze talentele

De cele mai multe ori, plecarea unui manager din companie ridica probleme organizatiei, insa, potrivit Amaliei, aceasta ar putea face cativa pasi pentru a se asigura o mai buna comunicare si a preveni momente de criza.

Mentoringul in companie este astfel foarte important, niciun manager, pe orice nivel ierarhic ar fi, nu ar trebui lasat fara un mentor care sa il ghideze.

De asemenea, companiile ar trebui sa fie mai transparente in ceea ce priveste oportunitatile de cariera si sa ofere programe de talent management functionale.

Mai mult de atat, procesele de feedback si de evaluare a performantelor ar trebui realizate mai des si ar trebui sa aiba componente mai putin formale tocmai pentru a incuraja dezvoltarea liderului in companie si nu tranzitia acestuia.

Managerii ar trebui instruiti cu privire la cum sa gestioneze discutii cruciale legate de cariera cu angajatii lor in afara celor operationale sau legate de performanta. Dar cel mai mult leaderii ar trebui sa dea dovada de personal leadership si sa se ingrijeasca de propria lor evolutie si dezvoltare inainte de a le cere sa faca asta pentru subordonatii lor.

Cum se pregatesc managerii pentru tranzitiile in cariera

Din experienta Amaliei Sterescu, doar 10% dintre liderii care doresc o tranzitie in cariera aleg sa lucreze alaturi de un coach pentru a se asigura ca fac cea mai buna alegere si, de asemenea, pentru a se vinde mai usor pe piata muncii.

“Procesul de tranzitie in cariera incepe in primul rand cu un amplu proces de introspectie – ce inseamna next level pentru lider, analiza SWOT, ce zone de dezvoltare isi doreste si ce isi asuma in acest parcurs, ce resurse financiare are si cum si le planifica pentru aceasta tranzitie? Raspunsul la toate acestea este foarte important, iar un coach poate fi un partener foarte bun, mai ales pentru un manager care nu a fost de mult pe piata muncii si nu stie sa se mai vanda, cum sa se prezinte si cum sa arate remarcabil pentru un posibil angajator”, subliniaza Amalia Sterescu.

Potrivit datelor sale, in acest moment managerii care apeleaza la un coaching de tranzitie in cariera platesc, in medie, cca. 300 euro / luna. 

Despre Amalia Sterescu

Amalia Sterescu este Leadership Consultant, Personal Branding Strategist, Public Speaking Coach si autor al cartii “Tango cu viata”. Are 22 de ani de experienta profesionala, activand atat in mediul corporate, dar si ca antreprenor. Incepand cu 2012, Amalia Sterescu si-a inceput calatoria sa antreprenoriala infiintand Outsourcing Advisors, primul portal al comunitatii de outsourcing din Romania. Mai tarziu, Amalia a fondat in 2013 Public Speaking School. Astfel, din 2013 pana in prezent peste 1.100 de profesionisti au fost instruiti personal de Amalia.

Incepand cu 2018, si-a extins aria serviciilor sale profesionale fondand BrandingYOU, prima agentie de branding personal din Europa de Est. Misiunea sa este de a-i ghida pe profesionisti, de a-i antrena in drumul spre next level, in business si nu numai, avand la baza o experienta vasta in leadership, dar si o serie de calificari si certificari in coaching, public speaking si personal branding obtinute cu cei mai buni profesionisti din lume.