Responsabilitatea fata de mediu
Romanii incep sa fie mai atenti nu doar la calitatea vietii lor, ci si la impactul pe care actiunile lor le au asupra mediului inconjurator. Astfel, in 2019, 8 din 10 persoane refolosesc pungile de la magazin (fata de 74% in 2018), iar procentul celor care au reciclat a crescut de la 51% in 2018, la 58% in 2019. Mai mult, 28% dintre consumatori au cumparat produse de la companiile care se implica in protejarea mediului, tendinta fiind semnificativ mai mare in cazul tinerilor de 18-23 ani (41%).
Gamificare si interactivitate
Consumatorii zilelor noastre s-au obisnuit sa nu se mai plictiseasca. In 2019, ei isi doresc ca brandurile sa ii binedispuna: 77% au declarat acest lucru anul acesta, fata de 71% in 2018. Mai mult, in 2019, 84% dintre persoanele din mediul urban din Romania ar alege un brand care ii binedispune. Procentul a crescut semnificativ fata de anul trecut (79%) si este chiar mai mare pentru tinerii intre 18 si 23 de ani – in cazul lor, 88% ar alege un astfel de brand.
Branduri prietene cu tehnologia
Romanii imbratiseaza folosirea tehnologiei in relatie cu brandurile - 58% considera utila realitatea augmentata in interactiunea cu un brand. Consumatorii ar folosi realitatea augmentata pentru: alegerea destinatiei de vacanta (60%), alegerea unei locuinte care este in stadiu de proiect (51%), alegerea unui spital/clinica inainte de contractare (45%), alegerea mobilei (45%), vizionarea locurilor din care vin produsele (43%), alegerea unei masini (35%).
Procentul celor care au folosit aplicatiile de cautare vocala pe smartphone a crescut semnificativ in 2019 fata de 2018 (51% versus 38%) iar dintre cei care le-au folosit, semnificativ mai multi le considera utile (88% in 2019 vs. 79% in 2018).
Consumatorii ar folosi o aplicatie vocala pentru cautarea de informatii (58%), activitati in gospodarie precum aprinderea/stingerea luminii sau a televizorului (54%), pornirea anumitor aplicatii (45%), pentru conversatii (29%), pentru cumpararea anumitor produse (17%).
“Comportamentul consumatorilor romani se schimba, iar brandurile trebuie sa tina cont de acest lucru. Ele pot castiga o buna parte dintre consumatori de partea lor facand reciclarea mai facila, ajutand la constientizarea risipei alimentare si utilizand tehnologia pentru a-i usura consumatorului viata. In 2019, brandurile pot atrage atentia asupra lor si isi pot demonstra utilitatea interactionand si creand engagement in moduri interactive si distractive pentru consumator”, declara Traian Nastase, Managing Partner iSense Solutions.
Datele sunt culese in ianuarie 2019, cercetarea fiind realizata online pe 1011 respondenti si este reprezentativa pentru mediul urban din Romania, cu un grad de eroare de +/- 3,1 % la un nivel de incredere de 95%. Datele sunt comparate cu cercetari similare realizate intre anii 2014-2018 si fac parte din iSense Modern Consumer Trends Tracker, instrument care monitorizeaza peste 25 de trenduri comportamentale ale consumatorului din Romania.