loader
Tenacitatea de a fi femeie antreprenor in Romania

Tenacitatea de a fi femeie antreprenor in Romania

Recent, un studiu al Master Card numit Index of Women Entrepreneurs ne anunta ca Romania este pe locul 9 in clasamentul tarilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor detinute de femei.

Tinand cont ca la editia precedenta a aceluiasi studiu Romania era pe locul 13, putem vorbi despre un progres. Cu toate acestea perceptia generala despre mediul antrepenorial feminin este afectata de prejudecati si prefabricate mentale.

 

In multe tari din lume prejudecatile culturale de gen pot bloca semnificativ dezvoltarea afacerilor fondate de femei si le impiedica pe acestea sa-si valorifice pontentialul de business. De la dificultatea accesului la capital la provocarea de a dezvolta relatii de afaceri bazate pe incredere, femeile fac afaceri intr-o lume inca impregnata de valori masculine.

 

Daca in tarile cu economii dezvoltate oportunitatile de afaceri ale femeilor sunt mai multe si au acces la o gama mai variata de resurse, acces la capital, la servicii financiare si sustinere din partea mediului academic, in tarile emergente situatia este diferita.

 

Chiar daca in mod surpinzator in economiile emergente, cum este si Romania, procentul femeilor antreprenor este ridicat, putem vorbi despre un antreprenoriat feminin facut din necesitate. Lipsa accesului la finantare si a accesului la alte resurse, stimuleaza dorinta de reusita din nevoia de supravietuire si ghideaza nevoia de afirmare a unui rol central, uneori revendicativ, a femeii in societate.

 

Chiar daca in acest context, perceptia privind reusita femeilor in antreprenoriat echivaleaza cu tragerea lozului castigator, de fapt existenta unor business-uri puternice fondate de femei si rezultatele analizelor de gen in aceasta privinta arata ca nu e doar o chestiune de sansa, ci de tenacitate.

 

Experienta mea de femeie antreprenor mi-a aratat ca tenacitatea este ceea ce face diferenta. Tenacitatea de a-ti sustine principiile si ideea de business in care crezi, de a-ti arata competenta profesionala, capacitatea de a construi echipe, viziunea de a dezvolta business-ul. Toate acestea merg mana in mana cu multe compromisuri, cum ar fi acela de a pune pe primul loc cariera, afacerea, in detrimentul vietii personale, al timpului acordat familiei si copilului.

 

Conduc PKF Finconta de peste 23 ani si am inceput intr-un context mult mai putin favorabil decat este acum. Daca am reusit este pentru ca eu cred in capacitatea, resursele si anvergura femeilor din Romania. Compania a reusit datorita efortului sustinut de a promova femei capabile in conducerea companiei, de a cultiva o cultura a egalitatii de sanse si a incluziunii.

 

Este de datoria noastra, a femeilor, sa fim mai increzatoare in cine suntem si ce putem face, sa ne sprijinm reciproc si sa dovedim ca se poate sa cresti copii buni si sa dezvolti afaceri infloritoare. Daca proportia femeilor antreprenor este inca relativ mica in comparatie cu prezenta barbatilor este pentru ca reprezentarea rolului pe care il avem in societate este inca dator unei mentalitati conservatoare. Cred ca o distribuire echitabila a rolurilor intr-o comunitate este necesara si binevenita. Iar acest proces se va intampla atunci cand, chiar noi femeile, vom incepe sa gandim si sa actionam diferit.

 

In Romania, avem exemple convingatoare de reusita in afaceri ale femeilor care au aratat ca se poate. Sunt femei care au strapuns ”geamul de sticla” al perceptiilor si conduc mari companii. Am reusit sa ne grupam in asociatii si sa ne sustinem reciproc. Am reusit sa transmitem un mesaj credibil catre intreaga comunitate de business din Romania despre capacitatea femeilor antreprenor din Romania de a face business de impact si de calitate. Am reusit sa pornim initiative de impact si sa avem rezultate ce contribuie la consolidarea culturii bazate pe merit in business. Vom reusi in continuare si vom creste impreuna cu totii.
 

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL