loader
Sapte din zece organizații folosesc tehnologii de marketing, inclusiv inteligența artificiala generativa, care este utilizata in 7% din timpul alocat activitaților

Sapte din zece organizații folosesc tehnologii de marketing, inclusiv inteligența artificiala generativa, care este utilizata in 7% din timpul alocat activitaților

Utilizarea inteligenței artificiale duce la cresterea productivitații activitaților de vanzari si a satisfacției clienților, precum si la scaderea costurilor indirecte de marketing.

Organizațiile sunt deschise la tehnologiile de marketing (martech), sapte din zece (75%) profesionisti in acest domeniu spunand ca le folosesc, potrivit celei mai recente ediții a studiului Chief Marketing Officer (CMO) Survey, realizat de Duke University cu sprijinul Deloitte. Cu toate acestea, companiile trebuie sa gaseasca modalitați de a exploata potențialul tuturor tehnologiilor, deoarece in prezent utilizeaza doar jumatate (56%) din instrumentele pe care le-au achiziționat.

In ceea ce priveste efectele tehnologiilor de marketing asupra performanței companiei, studiul le situeaza la 4,7, pe o scara de la 1 (care reprezinta efecte minime) la 7 puncte (care reprezinta nivelul maxim). Aceasta evaluare ar putea fi explicata prin faptul ca liderii de marketing spun ca beneficiile reale martech-ului sunt cu 34% mai mici decat asteptarile lor. Atunci cand analizeaza eficiența tehnologiilor de marketing, experții in domeniu folosesc cel mai frecvent indicatori precum identificarea de potențiali clienți noi (lead generation), menționat de 76% dintre companiile participante la studiu, vanzarile (68%) si conversia clienților potențiali in clienți reali (65%). Indicatorii legați in mod direct de clienți, cum ar fi veniturile potențiale totale generate de un client prin toate interacțiunile sale cu brandul – customer lifetime value (28%), loialitatea (27%) si accelerarea oportunitaților de a atrage noi clienți - pipeline (23%), sunt mai puțin utilizați.

„Profesionistii in marketing folosesc de mai mulți ani numeroase soluții de tehnologie, de la instrumente de analiza a datelor si de automatizare, la sisteme de gestionare a relațiilor cu clienții si platforme de socializare si pana la Gen AI, mai recent. Fiecare dintre aceste soluții are beneficii clare, care țin fie de stimularea interacțiunii clienților cu brandul, fie de cultivarea relației cu potențialii clienți sau de cresterea ratei de conversie, insa efectele acestor tehnologii pot fi semnificativ mai mari daca ele sunt combinate in mod strategic pentru a valorifica relația cu clienții care au o interacțiune stransa cu brandul”, a declarat Ruxandra Bandila, Chief Marketing Officer, Deloitte Europa Centrala.

Studiul subliniaza faptul ca tehnologia poate aduce beneficii companiilor chiar daca este utilizata in mica masura. Un exemplu este Gen AI, care este folosit doar 7% din timpul alocat activitaților specifice de marketing. Printre avantajele concrete ale utilizarii inteligenței artificiale, specialistii in marketing menționeaza productivitatea activitaților de vanzari (crestere de 5%), satisfacția clienților (crestere de 6%) si costurile indirecte de marketing, care au scazut in medie cu 7%. Cu toate acestea, integrarea soluțiilor de Gen AI in activitațile de marketing ridica diverse provocari, dintre care cele mai mari sunt minimizarea prejudecaților si asigurarea corectitudinii, precum si investițiile in hardware necesare pentru buna funcționare a Gen AI.

Concluziile studiului mai arata ca bugetul de marketing ca procent din bugetul companiei a continuat sa scada in 2024, ajungand la 10%, de la un maxim de 14% in 2022. In schimb, bugetul de marketing ca procent din veniturile companiei a crescut la 10% in primavara anului 2024, de la 9% in toamna anului 2023.

In ceea ce priveste cheltuielile totale de marketing, este de asteptat ca acestea sa creasca cu 5% in urmatoarele 12 luni. Cresterea cheltuielilor cu activitațile de marketing digital vor scadea la 8% in anul urmator (de la 9% in 2024). In ceea ce priveste cheltuielile cu activitațile de social media, specialistii in marketing anticipeaza ca acestea vor creste de la 11% din bugetul total de marketing in 2024 la 12% in urmatoarele 12 luni si vor urca la 16% in cinci ani.

Cea mai recenta ediție a studiului CMO Survey a fost efectuata pe baza raspunsurilor colectate de la aproape 300 de lideri de marketing, activi in companii din 15 sectoare economice din SUA.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanța fiscala si juridica, consultanța, consultanța financiara si managementul riscului catre aproximativ 90% din companiile prezente in topul Fortune Global 500® si catre mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate masurabile si de durata, care ajuta la consolidarea increderii in piețele de capital, care permit companiilor sa se transforme, sa prospere si sa deschida calea catre o economie mai puternica, catre o societate mai echitabila si o lume sustenabila. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acopera peste 150 de țari si teritorii. Obiectivul sau este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor aproximativ 457.000 de profesionisti la nivel mondial.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanța fiscala, servicii juridice, de consultanța si managementul riscului, consultanța financiara, soluții de servicii si consultanța in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 3.400 de profesionisti.

Autori