loader
PwC Romania Tax Talks: Facturarea electronica: Top 5 provocari

PwC Romania Tax Talks: Facturarea electronica: Top 5 provocari

In noul episod PwC Romania Tax Talks, Inge Abdulcair, Director Taxe, si Ramona Curta, Senior Manager, au discutat despre provocarile sistemului de facturare electronica e-Factura

Termenul de 1 iulie 2024 pana la care toate companiile ar trebui sa fie pregatite sa transmita doar facturi electronice nu este fezabil, fiind inca multe probleme in procesul de implementare precum: lipsa de claritate a legislatiei, modalitatea de implementare si mapare a tranzactiilor, sanctiunile aferente si mai ales termenele, care par din ce in ce mai putin fezabile.

In noul episod PwC Romania Tax Talks, Inge Abdulcair, Director Taxe, si Ramona Curta, Senior Manager, au discutat despre provocarile sistemului de facturare electronica e-Factura. Urmariti episodul 7 al PwC Tax Talks aici.

Principalele declaratii

Desi alte state membre au decis amanarea datei de implementare a facturarii electronice, precum Polonia, Franta si Germania, in Romania, acest proces a mers pe repede-inainte, ca orice alta masura de digitalizare, astfel incat exista o serie de probleme la nivelul companiilor in procesul de implementare pe toti pilonii relevanti.

Nu cred in eliminarea facturilor pe hartie de la 1 iulie 2024 pentru ca avem atat de multe provocari.

Atunci cand se lucreaza la sistem, apar provocari pentru mediul de afaceri pentru ca sunt intreruperi in planificarea pe care si-au facut-o pentru testare, in corectarea erorilor. 

Lipsa unei documentatii complete, cu toate scenariile si mesajele de eroare creeaza dificultati mediului de afaceri in procesul de testare. O alta provocare este lipsa de claritate a legislatiei si in zona de mapare a tranzactiilor. Pentru a ne conforma, trebuie sa consultam standardul european, RO Cius, standardul UBL, si unele dintre reguli nu sunt intotdeauna aliniate.

Multe dintre restrictii nu sunt implementate in sistem si atunci cand incercam sa testam, vedem ca orice este posibil, ceea ce duce la o confuzie, si din nou intarzie procesul de implementare. As mai putea sa enumar aici si accesul in SPV al companiilor, pentru ca stim ca avem nevoie de acces pentru a accesa sistemul e- factura. Si sunt companii care pana la 1 ianuarie 2024 nu aveau acces sau accesul este asigurat prin furnizori de servicii terti.

Mai intampinam dificultati in regandirea proceselor interne, precum procesul de analiza si aprobare a deconturilor angajatilor, pentru ca de la 1 iulie vom avea niste deconturi care nu mai au in spate facturile asa cum eram obisnuiti si vom vedea provocari in zona asta de reconciliere.

Posibilitatea emiterii facturilor in numele si pe seama furnizorilor a intarziat procesul de implementare pentru ca, desi este o practica extrem de uzitata de mediul de afaceri in Romania in anumite industrii, precum automotive, retail, energie, nu a fost posibila emiterea facturilor in numele si pe seama furnizorilor. Abia recent, ANAF a facut posibila incarcarea acestor tipuri de facturi.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL