loader
Pietele emergente in epoca digitala

Pietele emergente in epoca digitala

Sectorul tehnologic din pietele emergente ne ofera multe oportunitati interesante – de la hardware la software pentru diverse forme de e-commerce si divertisment.

Colegii mei si cu mine am vorbit in mod activ despre evolutia care are loc in multe piete emergente in ultimele decenii. Am vazut schimbari dramatice care au avut loc, adesea cu modelele economice unidimensionale ale trecutului facand loc unor noi si diferite directii de crestere. Aceasta evolutie include adoptarea rapida a noilor tehnologii si digitizarea rapida a economiilor.

 

Carlos Hardenberg, Vicepresedinte Senior si Director General la Templeton Emerging Markets Group, adreseaza acest subiect.

 

Privind economiile de piata emergente in ansamblu, am vazut o transformare dramatica de la modelele din trecut, care se bazau adesea pe exporturile de marfuri. Am vazut o noua generatie de companii inovatoare, care se indreapta catre procese si servicii de productie cu valoare adaugata mai mare. Credem ca este un moment foarte interesant pentru investitorii din acest spatiu.

 

Sectorul tehnologic din pietele emergente ne ofera multe oportunitati interesante – de la hardware la software pentru diverse forme de e-commerce si divertisment.


Masinile conduse autonom sunt un exemplu al cresterii numarului de companii din pietele emergente. Multi producatori de componente si infrastructura necesara conducerii autonome se afla pe pietele emergente, in special in Asia si sunt foarte specializate. De exemplu, senzori, camere, alte componente usoare si software care sa permita conducerea autonoma sunt adesea produse pe pietele emergente.

 

Un alt exemplu este tehnologia telefoanelor mobile. Aproximativ 80% din componentele unui telefon mobil popular se fac pe pietele emergente, de la baterie la aparatul de fotografiat pana la carcasa (vezi imaginea de mai jos).

Stim cum tehnologia a ajuns sa atinga aproape fiecare aspect al vietii noastre. A transformat modul in care comunicam intre noi, cum cumparam, lucram si ne jucam. Acest lucru este valabil pentru consumatorii de pe tot globul, chiar si in ceea ce se pot cataloga drept economiile cel mai putin dezvoltate. S-a estimat ca 40-50% din populatia lumii are acces la internet, iar 70% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani il folosesc 1. Nu cu mult timp in urma nimeni nu o facea.

 

 

Numarul utilizatorilor de internet a crescut de zece ori intre 1999 si 2013. Primul miliard a fost atins in 2005, al doilea miliard in 2010 si cel de-al treilea miliard in 2014.2 In ceea ce priveste numarul utilizatorilor de internet la nivel global, China (21%) si India (14%) au cea mai mare pondere, peste Statele Unite (9%), Japonia (3%) si Germania (2%).

 

Strategia Chinei “Internet Plus”, dezvaluita in 2015, demonstreaza rolul cheie pe care guvernul spera ca intreprinderile online il vor juca in alimentarea urmatorului sau stadiu de crestere economica. Strategia isi propune sa creasca digitalizarea in intreaga economie si sa sporeasca prezenta intreprinderilor chineze bazate pe internet la nivel global.

 

Multi membri ai acestei noi generatii de consumatori “digitalizati” (inclusiv cei din pietele emergente) nu au vizitat probabil niciodata o sucursala a bancii fizice, nu au folosit niciodata un telefon legat de un cordon si se confrunta tot mai putin cu magazinele din caramida si mortar pentru a cumpara haine si alte produse online.

 

Acest acces sporit la internet inseamna oportunitati sporite. Ia Indonezia, de exemplu, departamentul de cercetare de la Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor a constatat, pentru fiecare crestere de 1% a ratei de penetrare a internetului, scaderea somajului cu 8,61% .4 Intregul efect al internetului asupra somajului este o combinatie de noi locuri de munca si locuri de munca existente, care ar fi disparut si contribuit la rata somajului.

 

La randul lor, consumatorii au venituri discretionare, iar clasa de mijloc este capabila sa castige mai multa influenta. Aceasta crestere a puterii de plata a determinat o cultura mai orientata catre consumatori si oportunitati de investitii noi si mai diverse.

 

 

Potrivit cercetarii lui McKinsey, daca Indonezia accepta pe deplin digitizarea, ea poate realiza o crestere estimata de 150 miliarde USD in crestere – 10% din PIB – pana in 2025.6 Tehnologia digitala poate favoriza cresterea productivitatii si extinderea participarii economice in intreaga economie. In acelasi timp, comertul electronic se dezvolta rapid in Indonezia – una dintre cele mai mari 10 economii ale lumii prin paritatea puterii de cumparare – exista inca loc pentru progrese mai mari.


In 2013, Centrul de Cercetare Pew a chestionat aproape 40 000 de persoane in 39 de tari si a pus intrebarea: Copiii din tara dumneavoastra vor fi mai buni decat parintii lor? 7 Interesant este faptul ca in majoritatea economiilor avansate raspunsul la intrebare a fost covarsitor “NU.” Doua treimi din cei chestionati in Statele Unite au raspuns astfel, iar oamenii din Marea Britanie nu erau mult mai optimisti.

 

In schimb, in China, 82% dintre cei intervievati se asteptau ca acestia sa faca mai bine, iar in Brazilia, 79% au simtit acest lucru. 9 In Chile, Malaezia, Venezuela, Indonezia, Filipine, Nigeria, Ghana si Kenya, majoritatea persoanele chestionate credeau ca urmatoarea generatie va fi mai buna decat cea actuala.

 

Un profil schimbat

 

Nu numai ca s-au schimbat consumatorii, ci si profilul a ceea ce s-ar putea intelege prin profilul unei companii dintr-o piata emergenta. In trecut, aceste afaceri erau in general destul de simple, modele de afaceri in devenire. Erau foarte orientate spre infrastructura.

 

In ultimii 10 ani, am vazut o migrare graduala catre modele de afaceri din ce in ce mai sofisticate. Firmele emergente au stabilit propriile nume de marca, nise proprii si s-au extins dincolo de tarile sau regiunea lor de origine, adesea prin achizitie.

 

Vedem o noua generatie de companii emergente care se dezvolta. In general, companiile din piete emergente au inregistrat, de asemenea, generarea de fluxuri de numerar sanatoase si imbunatatirea veniturilor. In trecut, au existat anumite perioade in care bilanturile corporative au fost supuse unui stres sever din cauza datoriei de schimb valutar. S-au confruntat cu probleme, mai ales atunci cand moneda locala a intrat sub presiune.

 

Astazi, aceste probleme ale monedelor par a fi gestionate mult mai bine, iar bilanturile corporatiilor par sa fie mult mai sanatoase. In general, companiile emergente au scazut in timp; si-au curatat bilanturile si si-au reparat modelele de afaceri.

 

E inca despre crestere

 

O caracteristica care a definit in general pietele emergente in trecut – si inca o face – este rata lor ridicata de crestere. Economiile emergente pe piata au crescut semnificativ mai repede decat economiile dezvoltate pe piata si anticipam ca aceasta tendinta ar trebui sa continue.

 

In ciuda acestei rate mai mari de crestere, evaluarile apar in general mult mai rezonabile decat in pietele dezvoltate. Puteti investi in multe dintre aceste companii la un pret care reprezinta o reducere semnificativa pentru ceea ce ar trebui sa platiti pentru a investi intr-o afacere echivalenta in lumea dezvoltata.

 

Modelele de afaceri din pietele emergente au devenit mult mai sofisticate si mai robuste decat au fost vreodata in trecut. Suntem foarte entuziasmati de oportunitatile pe care le gasim astazi pe pietele emergente si de potentialul pentru viitor.

 

Comentariile, opiniile si analizele prezentate aici au scopuri strict informationale si nu ar trebui considerate sfaturi individuale pentru investitii sau recomandari pentru investitii in orice fel de titlu sau de a adopta vreo strategie de investitii. Deoarece conditiile pe piata si conditiile economice sunt supuse unor schimbari rapide, comentariile, opiniile si analizele au fost actuale la data prezentarii pentru publicare si pot fi modificate fara o notificare prealabila. Acest material nu se doreste a fi o analiza completa a fiecarui fapt referitor la orice tara, regiune, piata, industrie, investitie sau strategie.